Gå til innhold

Øydelegging av nynorsk?


Anbefalte innlegg

Bokmål er kanskje det mest brukte skriftspråket i landet, men nynorsk er like mykje eit offisielt skriftspråk som bokmål.

Så da blir det lettere å lære de som snakker Nynorsk Bokmål, i stedet for å gjøre det andre veien... Fatter'u eller?

6779342[/snapback]

[bokmål]Hvis det er så stort problem, så kan dere jo lære nynorsk i fra starten av!![/bokmål]

 

I Trinidad/Tobago snakker de engelsk. :roll:

Og i Spania snakker de masse Spansk :roll: Skal vi holde oss til norge og norsk? tror kanskje det blir litt mye for meg med verdensspråkrevolusjon med en gang...

6779242[/snapback]

Trinidad/Tobago er ikke England, men der snakker de engelsk som hovedmål. Ergo kan vi like godt snakke engelsk som hovedmål i Norge hvis vi først skal forandre på noe.

6779371[/snapback]

Om ein hadde hatt undervising i Engelsk frå første klasse ...

 

---

 

Nynorsken som er nytta i dei nye skulebøkene mine kan eg vere forutan. Då les eg heller bokmål. Det er altså snakk om blandingsspråk. Eg blir i alle fall frustrert over at nokre bokmålsord/-bøyingar har kome inn i nynorsken, både lovleg og ulovleg (t.d. -lig ending i staden for -leg)

 

---

 

Skulle hatt ein poll, for folk som har nynorsk som hovudmål.

skole eller skule

problemet blir å forsikre seg om at dei har nynorsk som hovudmål :S

Endret av meron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FY- og MX-læreren min skriver bokmål, men bruker konsekvent viss. Hun kommer fra Rogaland eller noe. Det ser temmelig sprøtt ut.

Hun greier heller ikke å stave akselerasjon. Blir enten akselrasjon eller akslerasjon, aldri akselerasjon. :hmm:

6779648[/snapback]

Høyres ut som om du held på med samme pensum som meg :)

 

Gammal vane - vond å vende

 

OT

Endret av meron
Lenke til kommentar

Eg syns at om vi skal behalde nynorsken, så må han ikkje bli utvatna. Det blir jo berre dumt i mine auge.

 

Spiller ingen rolle for meg om jeg skal lære nynorsk eller bokmål, er like åpen for begge delene. Men nynorsken burde holde seg slik som den er. Liker ikke den der utvanningen.

 

Det var berre mine 50 øyre :tease:

Lenke til kommentar
Øydelegging av nynorsk?

 

No når eg har sett litt i skulebøkene så har eg irritert meg over nokre ord som konsekvent har blitt brukt i dei nyaste. Eg reagerte blant anna over skole og barn. Måtte dobbeltsjekke om eg hadde nynorsk varianten av boka.Eg kan ikkje fatte at desse er tatt inn i nynorsken. Men det stoppar ikkje der, for ord som dere, gård og virkelig blir også konsekvent brukt. Ok, men kan nokon fortelje meg då kvifor ordet heileskaking plutseleg kan stå i neste setning (tyder hjernerystelse...). 

 

Så i praksis blir dette: vanlege nynorske ord blir erstatta av bokmål-ord, medan sære nynorske (som få under 30 forstår kva dei betyrord blir brukt konsekvent. Nokon som veit kva turv tyder? Ordet er ofte brukt i boka mi.

 

Og grunnen? Jau, dei som skriv om bøkene sit ned i Oslo (og har vell ikkje sett meir av Norge) og overset skulebøker til nynorsk i blinde! Når det gjeld skole og barn Norsk Språkråd...

6776731[/snapback]

Tuller du? Jeg fikk plutselig et akutt behov for en hjertestarter. Noen som vet hvor jeg får tak i noe sånt?

Lenke til kommentar
Bokmål er kanskje det mest brukte skriftspråket i landet, men nynorsk er like mykje eit offisielt skriftspråk som bokmål.

Så da blir det lettere å lære de som snakker Nynorsk Bokmål, i stedet for å gjøre det andre veien... Fatter'u eller?

6779342[/snapback]

Og kva i alle dagar får deg til å tru at me har noko som helst interesse for dette? Dessutan forstår eg bokmål ypperleg, faktisk betre enn nynorsk. Årsaken er opplæring på skulen, media, tv og alt det der.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Ta et hint da!

Nynorsk er urnordisk. :wee:

6778721[/snapback]

Strengt tatt er vel nynorsk et nyere språk enn bokmål...

(Nekter å ta humoren)

6778794[/snapback]

Åhåhånehehei!

 

Nynorsken bygger på urnorsk språk, gamle nedskrivninger og norske dialekter som var tilnærmet upåvirket av "språkforurensing", slik bynorsken var på tiden nynorsken ble "laget".

 

Og nynorsken er et teit navn, det heter "landsmål" og er ikke nyskapende på noe vis. Derimot er bokmålen, eller "riksmål" som det ble kalt, en samling ord som ikke er urnorske, men påvirket av tysk, engelsk, fransk, dansk og andre språk.

 

Striden gikk om man skulle beholde den ene eller den andre "norsken", for nordmenn skrev jo (dette var jo skriftspråk) både det ene og det andre, så istedenfor å omlegge helt, bestemte de at målene skulle bli likestilt, og det er de ennå.

 

Så, nei, nynorsken er ikke ny på noe vis.

Lenke til kommentar

Det er synd at nynorsken blir utvaska slik den blir nå. Men samtidig så går jo også nynorsk og bokmål vekk fra hverandre på andre områder.

 

Jeg er glad vi har nynorsk er et offisielt skriftspråk i Norge. Bokmål bygger på dansk. DANSK! Vi ble tvunget på det, og grunnen til at det har blitt i Norge er at overklassen i tjukkeste Oslo selvsagt pratet dansk, og de kunne ikke gå vekk fra dette.

Landsmålet er basert på det folk over hele Norge har pratet i alle år, selv om vi lå under dansk styre. Selv har jeg skrevet bokmål hele livet mitt, men har de siste årene blitt mer og mer glad i nynorsk. Siden jeg bor i Trøndelag, så er nynorsken nærmest identisk med dialekta mi, og derfor er det veldig greit å skrive nynorsk.

 

Fra 1900 fram til 1980 så skjedde det en gradvis tilnærming mellom nynorsk og bokmål.

Vi var på vei til samnorsk, noe som ville ha forenklet skriftspråksituasjonen i Norge.

Men så ble det opprør. Da foreldrene til unger i Oslo området fikk se det grusomme språket i skolebøkene, da ble det opprør. Det stod jo "høna", og ikke "hønen"!

Og hva gjorde de? Jo, de strøk over disse grusomme ordene, og erstattet de med den "beste" skrivemåten(den danske). Dette var heller ikke alt. De arrangerte den største underskriftskampanjen i språkhistoria for å få stoppet denne horrible utviklinga.

 

Sånn kan gå. Samnorsk er nå historie, og østlendinger er helt skråsikker på at vi alltid har pratet/skrevet bokmål her i landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ta et hint da!

Nynorsk er urnordisk. :wee:

6778721[/snapback]

Jeg er egentlig uenig i at vi skal ha to skriftspråk i Norge, vi som går på gr.skolen får mye mer bullshit å gjøre når vi skal ha både bokmål og nynorsk. Velg en av delene sier jeg bare.

6778746[/snapback]

Hvorfor skal vi ikke lære oss noe som er viktig for vår kultur og opprettholdelse av våre dialekter?

6778794[/snapback]

Når sa jeg at vi ikke skal lære oss nynorsk? Jeg sa velg en av delene. Jeg for min del ville faktisk valgt nynorsk, det er jo tross alt språket vårt basert på dialektene. Så ikke begynn å si at jeg har sagt ting som jeg ikke har sagt.

Lenke til kommentar

Bokmålen er jo også ødelagt for tida. Det forenkles stadig. Nå er det f.eks. lov til å skrive "mere" og "fler" for at det skal være lettere for innvandrere å lære norsk.

 

Dessuten har jo orddeling (eller særskrivingen som det også kalles) voldtatt norsken gang på gang. Jeg ville støttet et forslag om bøtelegging av offentlig orddeling. Seriøst. :p

Lenke til kommentar
Og kva i alle dagar får deg til å tru at me har noko som helst interesse for dette? Dessutan forstår eg bokmål ypperleg, faktisk betre enn nynorsk. Årsaken er opplæring på skulen, media, tv og alt det der.

Spiller ingen rolle hva dere har interesse for. Min mening er at flertallet burde bestemme :)

Lenke til kommentar
Og kva i alle dagar får deg til å tru at me har noko som helst interesse for dette? Dessutan forstår eg bokmål ypperleg, faktisk betre enn nynorsk. Årsaken er opplæring på skulen, media, tv og alt det der.

Spiller ingen rolle hva dere har interesse for. Min mening er at flertallet burde bestemme :)

6784088[/snapback]

Du tenker i retning folkeavstemning ang. nynorsk/bokmål?

 

Det er jo ikke snakk om noe valg vi er nødt til å ta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Og kva i alle dagar får deg til å tru at me har noko som helst interesse for dette? Dessutan forstår eg bokmål ypperleg, faktisk betre enn nynorsk. Årsaken er opplæring på skulen, media, tv og alt det der.

Spiller ingen rolle hva dere har interesse for. Min mening er at flertallet burde bestemme :)

6784088[/snapback]

Du tenker i retning folkeavstemning ang. nynorsk/bokmål?

 

Det er jo ikke snakk om noe valg vi er nødt til å ta.

6784498[/snapback]

Nei det kan vær, men isåfall la hver enkelt få velge hva de vil ha, sånn at vi slipper å sitte med 4 skriftspråk på skolen (bokmål, nynorsk, engelsk, tysk/fransk/spansk)

Lenke til kommentar

Dette er en betent sak og vil nok fortsette å være det i all overskuelig fremtid. Slik som det ser ut nå nærmer bokmål og nynorsk seg mer og mer. Men det er bare de mest brukte ordene som det blir forandret. Hvorfor er det slik?

 

I første halvdel av 1900-tallet dominerte "samnorsktanken" språkpolitikken i Norge. Nynorsk og Bokmål skulle sakte men sikkert smeltes sammen til et språk. Dette ble det ingenting av, da det var sterk motstand bra begge sider. Kan svaret ligge her?

 

Nynorsken blir "bokmålifisert", men det er bare ord som er nesten helt like som blir forandret. Slik at det blir lov å skrive dem på begge måter. F. eks skule - skole, born - barn. Det er kun en enkelt vokal som skiller disse to ordene. Ved å gjøre dette tråkker man ingen på tærne. Ville det ikke blitt langt mer oppstyr om man begynte å ta for seg de virkelige "nynorskklingende" ordene?

 

At nynorsken blir utvannet er jeg ikke enig i. Syns nynorsken fortsatt beholder sin egenart, ingen som hindrer deg i å bruke skule og born fremfor skole og barn. Kan det også være gjort for at det skal bli litt lettere for elevene? Tror flere av disse ordene som har blitt forandret, har vært av de ordene som har blitt mest feilskrevet og ikke minst mest brukt.

 

Håper vi beholder nynorsken og bevarer den til fremtidige generasjoner. Østlendinger har en helt dødfødt holdning til nynorsk, det kommer neppe til å endre seg med det første. Men de om det,

Lenke til kommentar

Du har heilt rett i at bokmål og nynorsk nærmar seg kvarandre, eller rettare sagt nynorsk nærmar seg bokmål. Dette har eg ingen problem med, så lenge forandringane skjer over eit STORT tidsrom. Det eg derimot har problem er at det er de mest brukte orda som blir forandra, som foreksempel skule og born. Kvifor skal desse orda nå bli erstatta med skole og barn?

 

Det er her idiotien er. Ein skulle heller tatt inn ord i skriftspråket som erstattar nynorske ord som (etter mi meining) aldri blir brukt? Kven seier for eksempel eignelut?

 

Sjølv om ingen hindrar meg i å skrive skule og born, så blir vi hindra i å lese dei; For når dei som overset, set over stavekontrollen sin til nynorsk, så blir desse bokmålorda ståande. For det første så egnar dei ikkje, og for det andre så klarer forlaga å få lett påverkeleggje personar til å skrive dei 'nye' orda.

Lenke til kommentar

lag en ny variasjon av nynorsk, så kan ny-norsk fansen forstå hva galskap vi har blitt utsatt for.

 

tenk hvor glade vi kunne blitt hvis vi kunne byttet all tiden vi kastet bort på nynorsk med god søvn, eller cs, fysisk aktivitet. produktivt arbeid. etc

 

ja nermer seg

verte vorte har vortet flere vertit hadde vortottottere. virt vart føkkt

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...