Gå til innhold

Øydelegging av nynorsk?


Anbefalte innlegg

Øydelegging av nynorsk?

 

No når eg har sett litt i skulebøkene så har eg irritert meg over nokre ord som konsekvent har blitt brukt i dei nyaste. Eg reagerte blant anna over skole og barn. Måtte dobbeltsjekke om eg hadde nynorsk varianten av boka.Eg kan ikkje fatte at desse er tatt inn i nynorsken. Men det stoppar ikkje der, for ord som dere, gård og virkelig blir også konsekvent brukt. Ok, men kan nokon fortelje meg då kvifor ordet heileskaking plutseleg kan stå i neste setning (tyder hjernerystelse...).

 

Så i praksis blir dette: vanlege nynorske ord blir erstatta av bokmål-ord, medan sære nynorske (som få under 30 forstår kva dei betyrord blir brukt konsekvent. Nokon som veit kva turv tyder? Ordet er ofte brukt i boka mi.

 

Og grunnen? Jau, dei som skriv om bøkene sit ned i Oslo (og har vell ikkje sett meir av Norge) og overset skulebøker til nynorsk i blinde! Når det gjeld skole og barn Norsk Språkråd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Måtte nynorsken brenne!" Neida bare tuller :p Har ikke noe imot nynorsk men har mye imot at man lærer det på skolen... Når har vi med bokmål bruk for det? Aldri.

6776753[/snapback]

Bærum

Eg respekterer dine holdninger, så lenge du respekterer mine. Meininga med denne tråden var ikkje å disktutere kva vi skal lære på skulen.

 

Både skole og Barn og de andre eksemplene du nevner er brukt i dagligtalen til mange som snakker dialektene som nynorsk stammer fra, så jeg skjønner ikke helt hva problemet er.

6776808[/snapback]

Førde

Dialekt = omtrent bergensk

Skriftspråk = nynorsk

dialekt + skriftspråk = kollisjon

 

EDIT: Goz: kvar?

Endret av meron
Lenke til kommentar
"Måtte nynorsken brenne!" Neida bare tuller :p Har ikke noe imot nynorsk men har mye imot at man lærer det på skolen... Når har vi med bokmål bruk for det? Aldri.

6776753[/snapback]

Aner du hvor mange jobber som blir uaktuelle om du ikke lærer nynorsk? Det er alle offentlige jobber, pluss jobber i selskaper som NRK.

Lenke til kommentar
"Måtte nynorsken brenne!" Neida bare tuller :p Har ikke noe imot nynorsk men har mye imot at man lærer det på skolen... Når har vi med bokmål bruk for det? Aldri.

6776753[/snapback]

Aner du hvor mange jobber som blir uaktuelle om du ikke lærer nynorsk? Det er alle offentlige jobber, pluss jobber i selskaper som NRK.

6778149[/snapback]

 

OMG? Kan jeg ikke jobbe i kommunen eller NRK, sier du? Krise! :ohmy:

Edit: redigert ned til 50% spydighet.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
OMG? Kan jeg ikke jobbe i kommunen eller NRK, sier du? Krise! :ohmy:

 

Nå gikk livet mitt i dass.

6778479[/snapback]

Øyh, ikke ta den tonen, da. At du ikke kan jobbe der, er jo ikke så ille, men jeg kjenner mange som ikke ser på nyheter fordi de ofte snakker nynorsk, og da forstår de ingenting.

 

Men jeg har også sett at det mange ganger er en sammenheng mellom interesse for nynorsk og interesse for nyheter.

Lenke til kommentar
Både skole og Barn og de andre eksemplene du nevner er brukt i dagligtalen til mange som snakker dialektene som nynorsk stammer fra, så jeg skjønner ikke helt hva problemet er.

6776808[/snapback]

Ja da meinar eg at du burde ta deg ein tur til Sunnmøre Gut!

Her seier me ikkje skole og barn, men skule og born :thumbup:

Lenke til kommentar
Både skole og Barn og de andre eksemplene du nevner er brukt i dagligtalen til mange som snakker dialektene som nynorsk stammer fra, så jeg skjønner ikke helt hva problemet er.

6776808[/snapback]

Ja da meinar eg at du burde ta deg ein tur til Sunnmøre Gut!

Her seier me ikkje skole og barn, men skule og born :thumbup:

6778584[/snapback]

Og godaste Ivar Aasen kjem frå Sunnmøre.

Lenke til kommentar

Nynorsk er det mest sugne faget som fins, ingenting imot selve språket.

Men når det pakkes på folk i den Videregående skolen er ikke akkurat det en bra måte å promotere noe på.

Vil heller si det fører til det stikk motsatte, folk misliker det om mulig mer.

 

Vi er 26 i klassen, to jenter i klassen har nynorsk som hovedmål.

De er de eneste på hele trinnet, igjen forklar meg hvorfor alle må ha nynorsk?!!

 

Jeg syns nesten at Samisk og RuneSkrift skal bli obligatorisk også jeg. :roll:

Lenke til kommentar

La nå folk få bestemme om de skal lære nynorsk eller ikke selv i et valgfag, man trenger ærlig talt ikke nynorsk, hvis noen tror de har noen grunner som kan få meg til og tvile, si dem.

 

Men ikke pakk på andre nynorsk, hatet å måtte lære meg det, og det gjorde resten av min klasse og de andre klassene også....

 

Ta Samisk og da hvis det er slik at det skal være "likestillig" for "språk"... bokmål, nynorsk runeskrift, norrønt og samisk :)

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Nynorsk er det mest sugne faget som fins, ingenting imot selve språket.

Men når det pakkes på folk i den Videregående skolen er ikke akkurat det en bra måte å promotere noe på.

Vil heller si det fører til det stikk motsatte, folk misliker det om mulig mer.

 

Vi er 26 i klassen, to jenter i klassen har nynorsk som hovedmål.

De er de eneste på hele trinnet, igjen forklar meg hvorfor alle må ha nynorsk?!!

 

Jeg syns nesten at Samisk og RuneSkrift skal bli obligatorisk også jeg.  :roll:

6778612[/snapback]

Det var det eg prøvde å få fram i første innlegg, nynorsken det står om i læreboka di, er konstruert i Oslo.

 

Lat oss snu:

Det er 12 elevar i klassa mi, alle har nynorsk som hovedmål. Kvifor må vi lære bokmål?

 

Forresten: Har hatt om både runer og samisk eg (sånn omtrent 2 mnd'er om kvart emne).

 

Vi har tre offisielle skriftspråk i Noreg: Bokmål, Nynorsk og Samisk. Ikkje bland norrønt, runer, urnordisk inn i dette.

Endret av meron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...