kyrsjo Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Joda, men hva slags utvikling, og til hvilken pris? Personlig synes jeg ikke det er utvikling å kaste ut hjernen til en (klonet) 20-åring for å putte inn den til en gammel mann. Vitenskap er i denne sammenheng et middel, ikke et mål i seg selv. Lenke til kommentar
buskbjørn Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Det at hjernen eldes og blir i dårligere stand trenger ikke skyldes at andre organer i kroppen også blir eldre. Man kan vel egentlig si at hele kroppen blir eldre isteden for å skylde på enkeltorganer som eneste årsak til død. Om man da ikke klarer å finne en måte som reparerer hjernen, kan man bli nødt til å "overføre" personligheten til en annen ting som feks. en kopi eller en mekanisk etterlikning (les datamaskin). Eneste som vil være et stort på problem er at man ikke vet hvor bevvistheten befinner seg.. Er bevvisthet en fysisk ting eller er det noe mer? Hvis man feks. har to eksakte kopier av en hjerne ville de også ha samme personlighet med de samme minnene? Det vil jo se ut til at det er to av samme person, men det er allikevel to forskjellige bevvistheter(!).. Så om det er mulig fortsette sitt liv i en kopi gitt at det fortsatt er DU som faktisk er der vil bli ganske ubesvarelig.. -BjørN Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Det at hjernen eldes og blir i dårligere stand trenger ikke skyldes at andre organer i kroppen også blir eldre. Man kan vel egentlig si at hele kroppen blir eldre isteden for å skylde på enkeltorganer som eneste årsak til død. Nettopp. Med ung og frisk kropp tror jeg at man sannsynligvis øker livslengden, men for å oppnå "evig" liv må man jo kunne stoppe forfalle til hjernen helt. Det kan kanskje dette nye molekylet som det ble linket til på forige side hjelpe med? Om man da ikke klarer å finne en måte som reparerer hjernen, kan man bli nødt til å "overføre" personligheten til en annen ting som feks. en kopi eller en mekanisk etterlikning (les datamaskin).Eneste som vil være et stort på problem er at man ikke vet hvor bevvistheten befinner seg.. Er bevvisthet en fysisk ting eller er det noe mer? Hvis man feks. har to eksakte kopier av en hjerne ville de også ha samme personlighet med de samme minnene? Det vil jo se ut til at det er to av samme person, men det er allikevel to forskjellige bevvistheter(!).. Er helt enig her. En eksakt kopi av hjernen din, inkl. alle minner og erfaringer, vil ikke være deg. Den vil oppføre seg som deg, men ha sin egen bevissthet, og du vil fortsatt ha din egen bevissthet. Du vil ikke plutselig skifte kropp/hjerne bare fordi det finnes en annen som er helt lik! Så om det er mulig fortsette sitt liv i en kopi gitt at det fortsatt er DU som faktisk er der vil bli ganske ubesvarelig.. Jeg tror at bevisstheten og "deg" ligger i hjernen (det er vel bevist også?), så flytter man hjernen i en annen kropp vil bevisstheten din følge hjernen, og bytte kropp. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Hvis man først lager en klone, ser ikke jeg noe problemer med handlinger på den.. Den er jo i of for seg like kunstig som f.eks. en PC Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Hvis man først lager en klone, ser ikke jeg noe problemer med handlinger på den..Den er jo i of for seg like kunstig som f.eks. en PC 6812571[/snapback] Hva mener du? At om du hadde vært en klone, så hadde du akseptert at samfunnet behandlet deg dårligere? "Jeg tror at bevisstheten og "deg" ligger i hjernen (det er vel bevist også?), så flytter man hjernen i en annen kropp vil bevisstheten din følge hjernen, og bytte kropp." Mens en kopi av hjernen ikke vil være deg? Mener du at bevisstheten din ikke er noe fysisk da eller? Som andre sier her: 1. Man må trene opp veldig mye på nytt, da inputen til hjernen vil forandre seg ganske mye om man bytter kropp 2. Hvor mye hjelper det? 40% av alle 85-åringer har alzheimers. Innen teknologien for en transplatasjon av hjernen eksisterer, så tror jeg neppe kloning er den mest hensiktsmessige måten å forlenge livet på. AtW Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Mens en kopi av hjernen ikke vil være deg? Mener du at bevisstheten din ikke er noe fysisk da eller? Jeg aner ikke hva bevisstheten, eller "sjelen" om man vil (liker ikke bruke det ordet i en slik sammenheng), egentlig er. Men tenk deg dette: Man lager to kloner av en person, lar dem på en eller annen måte leve i ubevissthet, en slags koma-lignende tilstand, med kunstig næring. Slik "lever" de fra de er 0 fram til blir 20 år. Da våkner de. De har 100 % like gener. De har ingen erfaringer/minner, så hjernene dems vil være helt like. Men de vil ha hver sin bevissthet. De vil høyst sannsynlig oppføre seg veldig likt og tenke likt, de vil ha like bevisstheter/personligheter, men det er to personer, to bevisstheter. Bare fordi det finnes en hjerne som er prikk lik din egen, vil du/bevisstheten din plutselig hoppe over i den andre hjernen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 (endret) Mens en kopi av hjernen ikke vil være deg? Mener du at bevisstheten din ikke er noe fysisk da eller? Jeg aner ikke hva bevisstheten, eller "sjelen" om man vil (liker ikke bruke det ordet i en slik sammenheng), egentlig er. Men tenk deg dette: Man lager to kloner av en person, lar dem på en eller annen måte leve i ubevissthet, en slags koma-lignende tilstand, med kunstig næring. Slik "lever" de fra de er 0 fram til blir 20 år. Da våkner de. De har 100 % like gener. De har ingen erfaringer/minner, så hjernene dems vil være helt like. Men de vil ha hver sin bevissthet. De vil høyst sannsynlig oppføre seg veldig likt og tenke likt, de vil ha like bevisstheter/personligheter, men det er to personer, to bevisstheter. Bare fordi det finnes en hjerne som er prikk lik din egen, vil du/bevisstheten din plutselig hoppe over i den andre hjernen? 6813199[/snapback] Sålenge to hjerner er 100% like på et visst tidspunkt, så mener jeg at de har like bevistheter ja, men det er jo to personer allikevel, de deler jo ikke på en og samme bevissthet, så det er jo ingenting som "hopper over". Det blir jo som en kopi av en cd, selv om de er like, så hopper ikke dataene over fra den ene CDen til den andre. Om man antar at bevisstheten er noe fysisk, i hjernen, og to hjerner er fysisk sett identiske, så må du vel logisk sett være enig i at bevisstheten (eller hva du vil kalle den), også er identisk? Jeg kan ikke helt se at å anta en ulikhet mellom bevissthetene i et sånt tilfelle er forenlig med en fysisk bevissthet. AtW Endret 6. september 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Like bevisstheter, ja. Men det er fortsatt to bevisstheter. Dør den ene, er den død, og kommer aldri tilbake, den vil ikke automatisk "hoppe" over i den andre hjernen selv om den er helt lik. Altså hvis det er din hjerne/bevissthet som dør, så er du fortsatt død, men det kommer til å leve videre en klone av deg som oppfører seg som deg 100%. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Like bevisstheter, ja. Men det er fortsatt to bevisstheter. Dør den ene, er den død, og kommer aldri tilbake, den vil ikke automatisk "hoppe" over i den andre hjernen selv om den er helt lik. Altså hvis det er din hjerne/bevissthet som dør, så er du fortsatt død, men det kommer til å leve videre en klone av deg som oppfører seg som deg 100%. 6813500[/snapback] Ja, akkurat, der er vi enige. AtW Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Men selv om du kloner deg selv er det jo drap og sette hjernen din inn i en annen kropp, uansett hvor mye det er din egen klone.. En klone har også et liv! 6779599[/snapback] Clones are people two! Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Liker å tro at slike ting vil være mulig i fremtiden. Kan jo være andre muligheter til et evig liv, f. eks. at vi finner opp noe som stopper aldringsprosessen. 6777166[/snapback] Hva tror du kommer til å skje dersom ingen dør av alderdom? Vil ikke ta lang tid før vi ikke har mat, eller plass igjen. Å stoppe en aldringsprosess vil jeg ikke tro kommer til å skje. Hva ville det neste vært da? At alle fikk en sprøyte så var vi skuddsikre, kunne løfte mange tonn, og ikke trenge å spise eller drikke? 6779459[/snapback] Det kan være mulig med genmodifisering ikke alt men mye av det. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Kilden til evig liv er ikke å flytte rundt på tinger men heller stoppe den nedbrytingen av cellene som finner sted i kroppen. Den dagen vi vet ALT om kroppen og hvordan den fungerer, og attpåtil har et botmiddel mot alle sykdommer og kuren til å stoppe eldring av celler, er den dagen vi kan level evig. Men det er det ufattelig lenge til, og jeg er ikke sikker på at vi noen gang kommer til å oppnå evig liv (tilnærmet) i egen kropp siden kroppen er så komplisert satt sammen at det er vanskelig for mennesket å skjønne dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå