Gå til innhold

[Politisk ukorrekt] Nøkkelen til evig liv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cut the (religious) crap. Du kan hverken bevise noe for eller mot dette, ikke engang finne indiser eller et svakt hint - så dette hører til i synse-forumet ikke tek&vit.

Ang. post #20 - du er inne på noe. "Evig liv" uten backup ville antagelig fått mange av oss til å bli ekstremt overforsiktige - man har så enormt mye å tape. Iallefall til man treffer en eller annen krise og begynner og opptre mer eller mindre suicidalt...

Lenke til kommentar
og en annen ting, evig liv i den forstanden du snakker om det. er ikke mulig! så fremst det er en mulighet (sjanse/odds f.eks. 1 til99999999999.99 eller mer om så er..) for at en ulykke/omstndigheter/sykdom/selvmord/osv... er tilstende for at "det evige" skal dø, så vil det d! til slutt værfall...

6785849[/snapback]

Rent praktisk er nok evig liv umulig ja... Man vil jo fortsatt være like sårbar for ytre faktorer.

Lenke til kommentar
Ang. post #20 - du er inne på noe. "Evig liv" uten backup ville antagelig fått mange av oss til å bli ekstremt overforsiktige - man har så enormt mye å tape. Iallefall til man treffer en eller annen krise og begynner og opptre mer eller mindre suicidalt...

6786471[/snapback]

Ja det er rart. Jeg har tenkt det samme selv.

Er livet så mye mer verd bare fordi man nå vil leve lengre? Et liv er da et liv. Du mister det, og mister alt, når du dør, uavhengig av hvor lenge du mener du kunne levet

Lenke til kommentar
*snip*

Ja, men når vi sammenligner med kroppen forfaller den raskere, rynker, misting av hår og dårlige ledd/rygg starter jo allerede i 30-40-årsalderen. At hjernefunskjonen blir redusert skjer ikke før det har gått ca. dobbelt så lang tid (det påvirkes jo av endel ytre faktorer, og er dessuten ganske individuelt vil jeg tro). Og hvordan vet vi at hjernens forfall ikke er et resultat av en svakere kropp som ikke tjener den skikkelig lenger? Vi vet ganske lite om aldringsprosessen, går det ann å stoppe den? Eller til og med reversere den? Bare fremtiden vil kunne vise det...

6783984[/snapback]

Snakker du om å bytte kropp allerede i 30-40 års alderen?

Man vet meget godt at demensrelaterte sykdommer skyldes fysiske endringer i hjernen, det ser man spor etter ved post-mortem biopsi.

Det ville være uvanlig å likevel kunne leve noe særlig opp mot 100 uten å begynne å bli distre, få dårligere læringsevne, dårligere hukommelse. Alzheimer's blir mer og mer utbredt jo eldre du blir.

Lenke til kommentar

Det er mange problemer med å skulle kunne leve evig

Om en greide å stoppe aldersprossesen i 25 års alderen, så slites

kroppen forde, og vi ville få behov for behandlig med stamceller/nanoroboter for å får gjennoppbygget utslitte organer/kropsdeler.

Hva med vår mentale helse? vil vi takle å leve evig?

Og hva med samfunnet da? hvordan skulle vi få rettsvesnet til

å fungere når 200års fengsel ikke avskrekket noen pga de lever

evig anyways?

Å leve evig høres nok mer morsomt ut en det i realiteten ville blitt..

Lenke til kommentar

Akkurat dette tror jeg ikke blir noe stort problem. Vi har da så vi kan bytte ut hofter og tenner. Slitasjen på dette blir antagelig ikke så stor hvis vi allerede får stoppet aldringsprosessen.

Ang. mentale helse så er det vel bare å se hvordan det går. Jeg ser ikke noen grunn til å tro at dette skulle bli mer eller mindre morsomt enn nå på forhånd.

Verre blir det voldsomme rushet etter mirakel-kuren i startfasen, hvor mange (de som ikke har råd) ikke vil kunne få oppleve dette.

Se forøvrig http://times.hankooki.com/lpage/tech/20060...09433511780.htm

Lenke til kommentar

Hva mange glemmer er at ting ikke vil være som nå om f. eks. tusen år frem i tid.

"Evig" liv blir nok å stoppe aldringsprosessen, noe jeg gjerne vil. Ekte evig liv er det nok ganske lenge til blir mulig, om det blir det i det hele tatt. Jeg vil gjerne kunne ha muligheten til å leve så lenge som jeg selv vil og evt. dø hvis jeg ikke orker mer. Før den tid vil jeg gjerne finne ut om det eksisterer noe slikt som et afterlife. Det kan kanskje bevises at det eksisterer men ikke at det ikke eksisterer.

Å reparere kroppen slik at en kontrollert livslengde blir mulig kan vi ikke nå, men hvordan vet vi at det er slik om 50-100år? Nanoroboter burde kunne gjøre den jobben.

Kjedsomhet blir nok ikke-eksisterende, ettersom hjernen antakelig takler det på en helt annen måte om noen tusen år. Om hjernen utvikler seg slik selv eller at vi gjør det med teknologi blir vel engetlig det samme.

Ikke gi meg overpopulasjon. Hvis vi lever "uendelig", vil vi gifte oss å få barn hvert tiende år? Nei. Går maten tom? Nei, vi finner måter å produsere den mer effektivt på. Vil vi være strandet på denne planeten for all evighet? Nei, vi finner andre plasser å bo.

Andre plasser å bo = Mer plass til mennesker.

Hva som bekymrer meg mest er hjernens lagringskapasitet (som sikkert kan utvides) og at vi går tom for energi. Jeg håper bare noe slikt som zero point energy er mulig. Hvis det er det kan vi praktisk talt holde ut uendelig og universet vil aldri nå equilibrium eller kollapse. Kan vi lage energi ut av ingenting kan vi også lage alt ut av ingenting.

Jeg håper nå jeg rekker å ha min 1337 bursdag.

Lenke til kommentar
Ikke glem at hjernen også eldes

6777782[/snapback]

Men tenk på hvor langt alzheimeren får utvikle seg over et par hundre år da ...

6794621[/snapback]

Håper det en gang blir mulig å overføre informasjon fra harddisk til hjerne og omvendt. Da kunne man ta backup av hele hjernen sin. Tenk om man da tok denne backupen og installerte på to hjerner! Begge ville insistert på att de var deg, det kunne skapt noen rare situasjoner :p

Lenke til kommentar
Håper det en gang blir mulig å overføre informasjon fra harddisk til hjerne og omvendt. Da kunne man ta backup av hele hjernen sin. Tenk om man da tok denne backupen og installerte på to hjerner! Begge ville insistert på att de var deg, det kunne skapt noen rare situasjoner :p

6795306[/snapback]

Denne problemstillingen er allerede påvis i en dokumentarfilm som heter The 6th day med en av guvernørene i USA i en ledende rolle.

Meget interessant film sett med vitenskapelige og ikke minst etiske øyne... :thumbup:

Lenke til kommentar

Anbefaler samtlige her å lese " The reality Dysfunction" av Peter F. Hamilton, og eventuellt se animen Naruto, episode rundt 90-130.

Her blir temaene rundt denne typen evig liv tatt opp.

I den første boken blir dette problemet løst ved å gro en person, for så å ved hjelp av kjemiske og fysiske midler holde denne personen ubevisst/i koma hele livet.

På denne måten vil ikke hjernen oppta egen informasjon,den vil være tom.

Så vil den eneste utfordringen bli å scanne hjernen, og overføre innformasjonen.

Noe jeg personlig mener er fullt mulig,om man putter nok penger bak det.

Forsåvidt er også back-uping av hjerne til HDD eller noe slikt en mulighet også, om man inserter dette systemet inn i kroppen,f-eks i nakken eller i armen, vil man ved dødsfall kunne hente ut hjernen inklusive de siste erfaringene til avdøde, og slik da ha en mulighet til å fortsette livet til tross for døden.

Lenke til kommentar

Tror det er noen som misforstår meg litt. Jeg vil ikke at alle mennesker på jorden skal få evig liv. Det sier seg selv at det vil by på enorme problemer! Jeg tror heller ikke at noe menneske kommer til å leve evig, det tråden hander om er mer om det går ann å "flykte fra døden", altså at man kan leve tilsynelatende evig.

Hadde det vært opp til meg hadde det også vært ytterst få som hadde hatt muligheten til å leve på denne måten, helst uten at allmenheten vet om det (Fullmetal Alchemist anyone? :whistle:).

Og husk at dette er noe man ikke kan gjøre idag. Man må selvfølgelig finne en løsning for eventuelle skader/feil som oppstår i hjernen i høy alder. Dette stoffet som ble linket til her virker høyst innterresant, og kan være en (del av en) løsning.

Men jeg håper inderlig at dette stoffet ikke blir allemannseie. Hvis det forlenger livslengden drastisk (stopper aldringsprosessen helt = forlenget liv?) vil det by på enorme utfordringer og potensiell katastrofe for menneskeheten.

Lenke til kommentar
Hva betyr Politisk ukorrekt i tittelen`?

At tråden er politisk ukorrekt. Kloning er veldig fyfy, spesielt hvis du bare dyrker frem kloner for å brutalt overta kroppen dems når det passer deg.

Snakker du om å bytte kropp allerede i 30-40 års alderen?

Jeg sammenlignet forfallshastigheten til kroppen og hjernen.

Man vet meget godt at demensrelaterte sykdommer skyldes fysiske endringer i hjernen, det ser man spor etter ved post-mortem biopsi.

Hva skyldes de fysiske endringen i hjernen? Og hva skyldes det som satt igang det som satt igang de fysiske endringene i hjernen? (If you catch my drift. ;))

Lenke til kommentar
Hva betyr Politisk ukorrekt i tittelen`?

At tråden er politisk ukorrekt. Kloning er veldig fyfy, spesielt hvis du bare dyrker frem kloner for å brutalt overta kroppen dems når det passer deg.

bah, overdreven etikk! Vitenskap og utvikling er viktig!

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...