H4ngm4N Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hjernetransplantasjon, er det mulig? Kan det bli mulig? Kan det være nøkkelen til evig liv? Man kunne jo f.eks. lage en klone av seg selv, som vil være mange år yngre, og når man blir gammel flytter man hjernen inn i den unge kroppen, lager en klone av den osv.... Dette er jo noe som er _veldig_ tabu å forske på, og hvertfall å gjøre eksperimenter med. Kom med innspill. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Uten å ha faktisk ha peiling på noe som helst på dete emnet vil jeg tenke høyt over følgende: 1: Du setter inn ny hjerne, det gjør vel neppe resten av kroppen i bedre forstand? 2: Jeg vil tro at hjernetransplantasjon blir aktuelt i fremtiden. Husker jeg riktig bester vel nervesignaler etc av små elektriske støt eller noe, og det burde man da klare å få en datamaskin til å gjøre en gang i fremtiden. 3: Du lagde en klone for to år siden. For to år siden jobbet d som søppeltømmer, nå jobber du som grafisk formgiver for apple. Når du da setter inn hjernen som er to år gammel, har du vel ett lite kunnskapsproblem? Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 (endret) 1: Du setter inn ny hjerne, det gjør vel neppe resten av kroppen i bedre forstand? Du vil jo leve videre med samme hjerne og ny kropp i den unge kroppen. Den gamle kroppen din vil dø ganske raskt uten hjerne tror jeg. 2: Jeg vil tro at hjernetransplantasjon blir aktuelt i fremtiden. Husker jeg riktig bester vel nervesignaler etc av små elektriske støt eller noe, og det burde man da klare å få en datamaskin til å gjøre en gang i fremtiden. Da vil man jo bare få en robot, ikke et menneske? 3: Du lagde en klone for to år siden. For to år siden jobbet d som søppeltømmer, nå jobber du som grafisk formgiver for apple. Når du da setter inn hjernen som er to år gammel, har du vel ett lite kunnskapsproblem? Igjen, du lever videre i hjernen, kroppen blir byttet ut... Eller misforstår jeg deg nå? Endret 31. august 2006 av H4ngm4N Lenke til kommentar
sageman Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 hehe, tror du ser det feil vei, Eirikeb...? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Liker å tro at slike ting vil være mulig i fremtiden. Kan jo være andre muligheter til et evig liv, f. eks. at vi finner opp noe som stopper aldringsprosessen. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 hehe, tror du ser det feil vei, Eirikeb...? 6776765[/snapback] Ja, gjorde nok det. <--stupid. Bare dropp alt jeg sa, alt ble bare feil xD Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Ikke glem at hjernen også eldes Lenke til kommentar
Blib Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Klon deg selv, vent til hjernen i den kroppen er stor nok til å ta imot all informasjonen i din hjerne og overfør deg selv til den nye kroppen. Kverk klone-identiteten, eventuelt selg den på Ebay. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Er bare å lage en 20-30 kloner av seg selv og legge disse på is, ta de opp når man trenger dem. Uetisk? Ja. Usannsynlig? Ja, ikke mulig faktisk. Hjernetransplantasjon er visstnok ikke gjort i en håndvending... Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Liker å tro at slike ting vil være mulig i fremtiden. Kan jo være andre muligheter til et evig liv, f. eks. at vi finner opp noe som stopper aldringsprosessen. 6777166[/snapback] Hva tror du kommer til å skje dersom ingen dør av alderdom? Vil ikke ta lang tid før vi ikke har mat, eller plass igjen. Å stoppe en aldringsprosess vil jeg ikke tro kommer til å skje. Hva ville det neste vært da? At alle fikk en sprøyte så var vi skuddsikre, kunne løfte mange tonn, og ikke trenge å spise eller drikke? Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Men selv om du kloner deg selv er det jo drap og sette hjernen din inn i en annen kropp, uansett hvor mye det er din egen klone.. En klone har også et liv! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 vel vi kan jo i dag faktisk holde liv i et menneske lenge etter at hjernen er død ved hjelp av diverse utstyr. hvor lønnsomt det er, er jo en annen sak da men. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hmm, interessant tema. Sånn rent praktisk tror jeg du vil få et problem med kropp/hjerne kompatibiliteten. Kroppen er i stadig forandring, og det å flytte hjernen fra en 50 år gammel mann til en nyklonet 20 år gammel kropp av deg selv kan lage noen kompatibilitetsproblemer. For det første må hjernen passe inn og kunne ta over det automatiske nervesystemet (pust, hjerte osv...) og vite hvor mye oksygen kroppen trenger osv... Dimensjonene og egenskapene til kroppen har også forandret seg og alt av fysiske ferdigheter må trenes inn på nytt (litt kortere treningstid da kanskje...). For å ikke snakke om alle de tusen nervetrådene som må "loddes" inn under operasjonen. Tror det ville blitt litt komplisert. Hjernen får også permanente skader hvis den ikke får oksygen i mer enn 3 sekunder. Men, så kommer problemet der den 20 år gamle kroppen som hjernen din skal flytte inn i skal lages. Skal de klones på vanlig måte, for å så fortelle gutten når han er 20 år at hjernen hans skal ut og dumpes i elva fordi mister X skal flytte inn i kroppen din...? Det hadde vært helt uakseptabelt i mine øyne. Hjernen eldes også, ja, så jeg tror ikke dette kunne fungert i mer enn en gang. Kanskje ingen hvis hjernen hans er det svakeste leddet i kroppen hans og dør først (noe dør vi jo alle av...). Heldig fyr da som vil på en måte leve to ganger og ta med seg kunnskapen og erfaringen fra tidligere og tilbake i ungdommen. Men pasienten er nok den eneste som tjener noe på dette... Økologisk og samfunnsnyttig er det ikke og neppe en positiv endring for almennheten syns jeg. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Ikke glem at hjernen også eldes Ja, men etter det jeg har hørt skjer dette mye saktere enn med resten av kroppen. Det må jo uansett være enklere å stoppe aldringsprosessen i ett organ enn en hel kropp, hvertfall når den aldringsprosessen går treigere fra før. At en hjernetransplantasjon vil være særdeles vanskelig er jeg fullt klar over, men moderne kirurgi kan gjøre ganske mange fantastiske ting, så skulle ikke overraske meg om det ble mulig om noen år. Det avhenger selvsagt av at noen forsker særiøst på det, og der ligger størsteparten av problemet tror jeg, at samfunnet ikke vil akseptere den slags forskning og eksperimenter. Men mennesket er et egoistisk dyr. Jeg kan ikke noe for at tanken fascinerer meg. Men det trenger jo ikke bare bli en byrde for samfunnet, jeg tror ikke dette blir noe fra "mannen i gata" akkurat, selv om muligheten er tilstede. Men tenk hvis f.eks. Einstein hadde levd dobbelt så lenge, kanskje vi hadde vært mye lenger fremme i vitenskapen enn vi er idag. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hva med å tenke på en annen måte? Når man kloner får man ikke samme person men en ny med samme gener men en annen personlighet? Å transplantere en hjerne i en ny kropp vil ikke kunne gi evig liv, ofte er det jo hjernen som streiker først og ikke kroppen. Løsningen tror jeg vil være å bygge med atomer, atomer kan igjen danne celler som vi igjen bruker til å bygge med og vi vil få en helt ny hjerne men helt lik den gamle. Mange vil si at dette er umulig fordi man vil ikke kunne kopiere personlighet, erfaring osv. Vel da er jeg uenig.... Når vi opplever noe, hva som helst så blir det lagret en eller annen plass i hjernen vår men hvordan kan noe lagres uten at det skjer en fysisk forandring i hjernen uansett hvor liten den måtte være. På samme måte må det skje noe fysisk i hjernen vår når vi lærer noe nytt, opplever noe, eller forandrer personlighet etc. Uten at det skjedde en fysisk forandring i hjernen ville vi ikke være i stand til å forandre oss på det vi kaller det psykiske nivået. Så la oss ta for det din egen hjerne, ja nettopp din. Hvis man hadde en teknologi til å bygge en ny hjerne (uavhengig om den gamle hjernen er død) helt lik din gamle som den er nå. Da mener jeg heeeelt ned på atomnivå. Ville ikke den hjernen vært 100% lik den du har med samme erfaringer, personlighet og følelser? Hadde det vært mulig så tror jeg faktisk det..... har jeg rett så har vi løsningen til evig liv akkurat der. Lagre informasjonen til hjernen og reproduser den om x antall år Enig Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Ikke glem at hjernen også eldes Ja, men etter det jeg har hørt skjer dette mye saktere enn med resten av kroppen. Det må jo uansett være enklere å stoppe aldringsprosessen i ett organ enn en hel kropp, hvertfall når den aldringsprosessen går treigere fra før. 6779975[/snapback] demens er da meget vanlig hos den eldre delen av befolkningen og et merkbart voksende problem siden vi blir eldre og eldre? Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 *snip* Tror ikke dette vil fungere, du vil få en klone av deg selv med de samme tankene og erfaringene, men det blir ikke _deg_. (Men ingen kan jo bevise noe på det punktet, så ingen kan jo vite det, men jeg tviler på at det vil fungere). Ikke glem at hjernen også eldes Ja, men etter det jeg har hørt skjer dette mye saktere enn med resten av kroppen. Det må jo uansett være enklere å stoppe aldringsprosessen i ett organ enn en hel kropp, hvertfall når den aldringsprosessen går treigere fra før. 6779975[/snapback] demens er da meget vanlig hos den eldre delen av befolkningen og et merkbart voksende problem siden vi blir eldre og eldre? 6780608[/snapback] Ja, men når vi sammenligner med kroppen forfaller den raskere, rynker, misting av hår og dårlige ledd/rygg starter jo allerede i 30-40-årsalderen. At hjernefunskjonen blir redusert skjer ikke før det har gått ca. dobbelt så lang tid (det påvirkes jo av endel ytre faktorer, og er dessuten ganske individuelt vil jeg tro). Og hvordan vet vi at hjernens forfall ikke er et resultat av en svakere kropp som ikke tjener den skikkelig lenger? Vi vet ganske lite om aldringsprosessen, går det ann å stoppe den? Eller til og med reversere den? Bare fremtiden vil kunne vise det... Lenke til kommentar
Matias Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hva tror du kommer til å skje dersom ingen dør av alderdom? Vil ikke ta lang tid før vi ikke har mat, eller plass igjen. Å stoppe en aldringsprosess vil jeg ikke tro kommer til å skje. Hva ville det neste vært da? At alle fikk en sprøyte så var vi skuddsikre, kunne løfte mange tonn, og ikke trenge å spise eller drikke? 6779459[/snapback] Konsekvensene av det har ikke jeg snakket noe om. Kroppen dør vel pga. noen bivirkninger av oxygenet som vi puster inn, ser ikke det som umulig at vi kan klare å gjøre noe med dette. Vi driver jo allerede å lager mange kunstige organer, og flere spår at vi kan bytte ut organer (og sette inn "mikrochipper" osv.) med teknologi som er bedre i fremtiden. En dag kommer sikkert noen til å lese dette å flire av deg. Lenke til kommentar
ufin Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 ønsker du EGENTLIG evig liv?? vær klar over at det at du kan miste alt gir deg ønske om å leve. med evig liv, vil livet bli en forbannelse! tenk på d... ps: tror man lever evig, men uten at vi "vet" det. (gidder ikke forklare den teorien nærmere, siden det ikke passer i denne tråden) Lenke til kommentar
ufin Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 og en annen ting, evig liv i den forstanden du snakker om det. er ikke mulig! så fremst det er en mulighet (sjanse/odds f.eks. 1 til99999999999.99 eller mer om så er..) for at en ulykke/omstndigheter/sykdom/selvmord/osv... er tilstende for at "det evige" skal dø, så vil det d! til slutt værfall... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå