Opticane Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Hei, Har to faste jobber der jeg tjener tilsammen ca. kr 13 000 netto pr. mnd. Jeg er 18 år og har ingen sikkerhet, tviler på at mine foreldre vil kausjonere for meg. Bor sammen med kjæresten , og vi har en husleie på 8000 pr mnd. der vi betaler halvparten hver. Tror dere noen banker vil gi meg f.eks. 60-80 000 i lån til bil? Planer om å kjøpe en Toyota MR2 MkII. Kan de f.eks. ta den som sikkerhet? Hvordan tror dere jeg stiller? Endret 31. august 2006 av Opticane Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hvis bilen er ny (evt. nesten ny) kan långiver ta pant i den. Det forutsetter full kasko-forsikring. Er det en eldre bil vil et vanlig forukslån uten sikkerhet være tingen - men rentene og nebatlingsvilkårene vil nok bli høye. Det du bør gjøre er å ta kontakt med noen banker å høre. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Pant i bilen krever full kasko, og at lånet er nedbetalt innen bilen er 12 år gammel. Grunnen til at de krever full kasko er for å ha sikkerhet hvis du smeller bilen... I utgangspunktet burde det ikke være noe i veien for at du kan ta opp lån dersom du har grei kreditthistorikk. Betjeningsevnen din burde være grei. Uansett er det nok en fordel dersom kjæresten din er medlånetager. Kausjon er selvsagt å foretrekke, men ikke noe must. Forbrukslån blir med renter fra ca 10% og oppover. Det svir noe mer! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Elcon kaskofritt billån - kan være passende i denne prisklassen. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Elcon kaskofritt billån - kan være passende i denne prisklassen. 6777922[/snapback] Sorry, men det er nok ikke mulig i dette tilfellet. Dette står på sidene dems: "** Vi kan også tilby lån til eldre biler uten krav til kasko. Det betyr at du med en noe høyere rente på lånet kan finansiere eldre biler og motorsykler uten krav til dyr forsikring. Lånet forutsetter at søker (eller medsøker) er 23 år eller eldre." Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hei,Har to faste jobber der jeg tjener tilsammen ca. kr 13 000 netto pr. mnd. Jeg er 18 år og har ingen sikkerhet, tviler på at mine foreldre vil kausjonere for meg. Bor sammen med kjæresten , og vi har en husleie på 8000 pr mnd. der vi betaler halvparten hver. Tror dere noen banker vil gi meg f.eks. 60-80 000 i lån til bil? Planer om å kjøpe en Toyota MR2 MkII. Kan de f.eks. ta den som sikkerhet? Hvordan tror dere jeg stiller? 6776303[/snapback] Regner med at kjæresten har inntekt også? Lenke til kommentar
Candyluv Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Jeg vil absolutt ikke anbefale det. En ting er et billån som skal betjenes i tillegg til ei ganske høy husleie, men i tillegg vil det komme utgifter som - bensin - forsikring (som vil være skyhøy når du er bare 18 år) - EU-godkjenning - potensielt bom-penger - div. uforutsette hendelser (bot, bil ødelagt osv) Når du etter at husleie er betalt står igjen med 9000,- vil nok det å ha bil ta ganske mye av det resterende, i tillegg til at man gjerne har andre utgifter og mat i tillegg. Husk at du skal ha råd til å leve litt også! Jeg hadde også lyst å kjøpe meg bil når jeg var 18-19 år, men nå i en alder av 22 år er jeg glad for at jeg valgte å ikke gjøre det. Jeg tar heller buss eller sykler/går når jeg kan det. Sparer masse penger på det, som jeg f.eks. kan spare opp til noe jeg har lyst på (eller i mitt tilfelle, betale huslån) Har jobbet med inkasso og vet at selv om man har pant i bil (bil vil bli innhentet og solgt for å få dekning i kravet) så er bil en verdivare som raskt dropper i pris. det vil si at en bil som kostet 100 000 kr et år kanskje man ikke får solgt for mer enn 70 000 neste år. Det vil jo si at du vil fortsatt ha en gjeld på 30 000 til banken for bilen, som du må fortsette å betale. Og ved realisering av pant (salg av bil) vil saken somregel allerede ha gått til inkasso hvilket vil si at det vil ha påløpt inkassosalær. Ikke for å drive noen skremselstaktikk eller noe slikt, men kjøp av bil er et stort ansvar økonomisk og man bør vite at man kan overholde det ansvare både i de gode månedene og de dårlige. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 eg fikk pant i bilen min volvo 850 T5 94 mod..som er litt rart:P Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Ingen bank vil gi deg 100% finansiering på et billån uansett grunnet din unge alder. Er 22 år selv og skulle låne 87k til finansiering av mitt første bilkjøp og fikk da beskjed at banken ikke ville stille seg bak dette lånet uten sikkerhet. Ene sikkerheten banken krever er pant i bilen. Det andre er somregel at du betaler i forkant av kjøpet 36% av kjøpesummen, dvs med et billån på 80000 må du betale selv 28800 og låner dermed 51200 kr. Jeg fikk da min kjære far til å stille seg med i lånet så jeg fikk 100% finansiering på lånet. Lenke til kommentar
HI-Voltage Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg lånte penger av pappa til bil Det er rente fritt og har jeg dårlig råd så er det ikke no stress med å betale. Har hitil betalt 80% av lånet uten å levd noe krise. Så har du muligheten til å låne av dine foreldre er dette et godt tips Broren min som er noen år eldre enn meg, lånte penger til leilighet når han skulle begyne på skole. Har han dårlig råd et mnd pga andre regninger osv så kan han utsette. Veldig gunstig for han. Jeg vet at jeg og min bror er heldig som har foreldre som kan låne til oss. er ikke alle foreldre som stoler så på barna sine, men pappa vet at vi er flinke med penger og har vert det siden vi var små. Vis kunnskap med penger og bli stolt på Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 I den virkelige verden, er det jo ikke alle fedre som har 80 000 å låne bort sånn uten videre heller da.. Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Billån skal ikke være noe problem, men siden det er første gang du låner, og er såvidt fult 18, så skal du se at banken trenger en kausjonist. Men det jeg stusser på er hvor mye du har tenkt til og låne, du tjener jo ganske greit, forsåvidt med din unge alder, men du må jo og tenke på hva kostnader det er og ha en bil. Som ble nevnt ovenfor. Si at du låner 100% 70000,- med en av dine foreldre som kausjonist. Hvor lang nedbetalings tid skal du ha? er du i fast jobb hele tida, og mye du må ta rede for. 70000 + 6% rente, 3års nedbetalingstid, det er jo 4200kr i året i renter det. Så kommer etableringsgebyr i tillegg, og kanskje mnds gebyr vist banken har det. Så kommer bilen, 70000kr skal selgeren ha for selve bilen, så er det jo omreg på 1421kr og så er det jo forsikring, du som 18år bør vel av økonomiske grunner ta det på foreldrene dine, noe som er dumt, da får du ikke spart opp din egen bonus. Ellers forsikring på en mr2 mk2 er jo ikke billig, vet ikke hvilken mod du har tenkt deg, men rekner med at det er 16v Twincam motorn, hk er jeg ukjent med. Men dog sikker ganske høy. Etter det kommer det jo bruk av bilen, bilen er gammel, bruker nok sikkert en del olje, og bensin sluker den sikkert med slik motor. Så er det nok mye slite deler som må byttest på en slik gammel bil. Dette vet jeg alt om, liten inntekt, bil som bruker myyye olje, bensin er jo ikke gratis, nye dekk, nye deler i driverk og så tillegg lån på selve bilen. Og så kommer det jo som kjent årsavgift i mars, og den kommer vel på 3000kr. Bilkjøp-billån handler ikke bare om inntekt, og lånesum. Biler så myyeee dyrere enn som så. Har du tenkt til og betale husleie, strøm, mat, og andre ting for og leve. Så vil jeg ikke ha tatt et så stort lån. Du kan jo sette deg et mål om en dyrere/ny bil til sommeren igjen, så bruker du vinteren og våren til sparing. Så slipper du og låne 100% det vil lønne seg i lengden. Lykke til med valg av bil/lån, eller hva du finner på Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Takk for råd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå