ingridgs Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Heisann, folkens! Jeg skal kjøpe et digitalkamera, og trenger hjelp av noen som vet hva de snakker om, for dette er skikkelig ikke mitt felt. Hvis noen har noen anbefalinger ut fra kriteriene nedenfor, blir jeg superglad. Mine bruksområder for kameraet vil være todelt - enkel fjasefotografering og feriebilder på den ene siden, og på den andre siden bilder av tekstiler og andre museumsobjekter - stort sett med glass mellom meg og dem. Har lest rundt på forumet her uten å finne helt det jeg leter etter, derfor oppretter jeg en ny tråd. Pris - tja, under 4000, tenker jeg. Jo mindre jo bedre, selvsagt. Viktigste kriterier: Størrelse og vekt - jeg vil helst ha et lommekamera/kompaktkamera som ikke veier all verden. En halvkilo er alt for mye. Men jeg er med vilje litt vag her; hvis det kameret man MÅ ha er litt større vil jeg gjerne høre om det i alle fall. Bildekvalitet - jeg trenger et kamera som tar dugelige pek-og-klikk-bilder (siden jeg ikke egentlig kan fotografere...), men som også kan ta bilder med bra kvalitet og god fargegjengivelse innendørs i dårlig belysning (for eksempel museer, hvor lysforhold ofte er suboptimale). Jeg er klar over at man ikke nødvendigvis kommer opp i superduper kvalitet på små kamera, men jeg er hovedsakelig ute etter "så bra som mulig" uten å trenge å gå opp i størrelse og vekt. Funksjoner - zoom - vil gjerne ha så mye optisk zoom som mulig innenfor de andre kriteriene; trenger å kunne komme inn på et stort detaljnivå på en del objekter. - fokushjelpelys? Aner ikke om det finnes på denne typen kameraer? - god lysstyrke i optikken - bildestabilisator? Men dette er ikke like viktig som de andre tingene. - det er nok fordelaktig å kunne stille hvitebalansen. - Siden jeg er litt clueless når det gjelder hvilke funksjoner jeg trenger for å kunne ta gode bilder under forskjellige lysforhold, er dette punktet litt kortere enn ønskelig. Noen must-haves? - det er hyggelig hvis kameraet også kan ta opp videosnutter, men det er ikke misjonskritisk. Er jeg utrolig kravstor nå, eller er dette noe som bør la seg gjøre å finne? Lenke til kommentar
PeeJay Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hvis zoomen er veldig viktig ville jeg gått for et Canon PowerShot S3 IS. Klarer du deg med 3x optisk og heller vil ha ett som går i lomma, ville jeg sett i retning Fujifilm F30 - suverent til innendørsbruk. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Endelig en som spør etter noe konkret, og ikke bare "det beste kameraet under 2000" el.l. Å fotografere tekstiler bak glass på museum er ingen enkel sak. For det første er tekstiler ofte meget dårlig belyst, for å beskytte fargene, og for det andre er det vanskelig å unngå reflekser i glasset. Reflekser fjerner du med et polarisasjonsfilter, og for å kunne bruke dette forutsetter det at kameraet har gjenger i tuppen av linsa. Dette utelukker automatisk de aller fleste (alle ?) av de mest kompakte kameraene. Dernest vil du oppleve at selv med de mest lyssterke kamera vil du ikke ha nok lys tilgjengelig tilå ta skarpe bilder. Dette løser du med å sette det på stativ - som du derfor også bør ta med på budsjettet ditt? Når det gjelder å komme tett innpå detaljer er det to måter å gjøre det på, enten med en lang tele (som helt sikkert vil gi uskarpe bilder uten stativ), eller med macro. Med macro må du gå mye tettere innpå tingene, og dette kan nok være et problem hvis ting er langt inni et glassmonter? Også med macro er det en fordel med stativ. Hadde det vært meg hadde jeg ventet på Olympus SP-510UZ, se http://www.dinside.no/php/art.php?id=315596&bid=10 for kort beskrivelse. Jeg antar at den kan ta filter, men vet ikke sikkert. Hvis du kan greie deg uten pola-filter er kanskje Olympus mju 1000 en tanke? Liten og lett, og med meget høy lysfølsomhet. http://www.dinside.no/php/art.php?id=315596&bid=5 Eller noen av de som allerede er ute på markedet, som Olympus SP-350? Eller noen av de andre merkene kanskje? Gå til http://www.dpreview.com for å sammenligne/finne forskjellige kameraer som kan passe deg. Lenke til kommentar
ingridgs Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Takker for svar, tips og hjelp! Noen av de kommende kameraene ser potensielt veldig bra ut, men jeg er litt i markedet akkurat _nå_. Instant gratification just isn't fast enough! Har kikket på anmeldelser av alle kameraene dere har nevnt, og det ligger an til at jeg går for Fujifilm F30 - selv om jeg kunne ønsket meg en optisk søker, får den jo rave reviews fra alle hold, og virker som et bra startkamera for mitt bruk. Så kan jeg heller oppgradere hvis det skulle vise seg at jeg faktisk lærer meg å fotografere, hihi. Så takk for hjelpen, folkens! Har lurt en stund på dette før jeg tok til vettet og spurte noen som vet hva de snakker om. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hvis du skal ta bilder innendørs, og ikke bruke blits, så er vel optisk bildestabilisator et must... med mindre du drar med deg et stort stativ. I såfall er vel Nikon Coolpix P3/P4 eller Ixus 800 IS gode valg. Til info så har ikke F30 optisk bildestabilisator. Disse tre har vel den beste bildekvaliteten av kamera i dette segmnetet/prisklassen. Nikon'en er vel billigst, men da på grunn av intet annet enn størrelsen (bittelitt større enn de andre). Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Kor mykje er optisk bildestabilisator verdt? Tenker å kjøpe kamera, bruksområde vil nok i hovudsak vere ein kombinasjon av utandørs og små, mørke rom. Ein kombinasjon eg går utifrå ikkje er heilt enkel. Skriv i denne tråden ettersom eg så langt har vurdert stort sett det same utvalet av kamera som er diskutert over. Har sett at F30 får skryt for ISO-verdi, og at dette skal vere bra for å ta bilder i dårlege lysforhold. Samtidig ser eg at ein av dei tinga som vert mest fokusert på for kritisk vurdering er optisk bildestabilisator, og då at dette skal hjelpe for å ta mørke bilder. Var igrunnen bestemt på F30, men kor mykje er eigentleg optisk bildestabilisator verdt, burde eg gå over på P4? Dersom eg har forstått det rett så har også P4 fleire MP på ei mindre brikke, og dette er vel ikkje bra med tanke på støy; og vil helst i likheit med trådstartar(etter det eg har forstått) ha eit peik-og-klikk kamera, der eg i utgangspunktet ikkje treng å gjere manuelle innstillingar både inne og ute. edit: leif var på besøk Endret 1. september 2006 av Eirik_R Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Til originalt innlegg: Jeg vet ikke om noe kamera som vil gjøre det du ønsker. Problemet (som en allerede har bemerket) er "bak glass". Da vil du alltid få reflekser og for å få ok resultat trenger du polafilter. Det er få kameraer i dag som tillater bruk av filter, og selv om du finner et så er det vanskelig å stille det inn riktig på en lcd-skjerm. Så speilrefleks er tingen, men de er både store og dyre. Du kan også finne noen kompaktmodeller hvor det er mulig å feste filter, f.eks Canon S3IS, men det trengs gjerne et adapter og det blir dermed en kronglete løsning. Ser du bort fra dette ene problemet er både Fuji F30 (som flere har anbefalt) og CAnon 800IS bra alternativ. Til "små mørke rom": F30 har ikke spesielt bra vidvinkel, noe som begrenser verdien i små rom betraktelig. Ville sett etter modeller med 28mm (eller bedre) vidvinkel. Kommer ikke på noen opplagte alternativ som har både vidvinkel og bra høy iso og/eller IS. Canon S80 har 28mm, men er dårligere ved høy iso enn F30. Fujis nye S6500 kan være et alternativ, men det er et stort kamera (og mangler IS). Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Hvis du skal ta bilder i et museum gjennom glassruter i mørke og uten bruk av blits så MÅ du ha en optisk stabilisator. Du må ha lengre lukkertider, og uten stabilisator eller stativ vil du få grumsete bilder. Det beste for deg ville vært en speilrefleks med meget lyssterkt objektiv og polafilter til å fjerne gjenskinn i glasset. Men slik jeg forstår det så vil du ikke drasse på det. Lenke til kommentar
PeeJay Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Kor mykje er optisk bildestabilisator verdt? 6786778[/snapback] Den er gull verdt dersom du tar bilde av ting som ikke er i bevegelse. For 800 IS' del kan du f.eks. bruke cirka tre trinn LENGRE lukkertid uten at din ustøhet på hånden vil gjøre bildet uskarpt. Da kan du i de fleste tilfeller ta skarpe og fine landskapsbilder uten bruk av stativ. Dog er det liten gevinst dersom du tar bilde av motiver i bevegelse - f.eks. av personer innendørs uten blits (med mindre de står heeeelt stille). Da er den høye ISO-toleransen til F30 å foretrekke siden den tillater KORTERE lukkertid og dermed i større grad vil være i stand til å "fryse" bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå