Gå til innhold

Bedre prosessorvifte vifte og overklokking.

Celsior

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg er en av dem som har gått over fra Pentium til AMD. Jeg har for et par måneder siden kjøpt meg splitter nytt utstyr;

AthlonXP2100+

Soltek 75FRV

PC2700 333Mhz CL2.5 512mb

Standard grønnfarget AMD CPU vifte

Chieftec Scorpio FullTower 360W

Problemet er at maskinen ikke kan stå på lengre enn i 2-3 dager før den blir overopphetet og restarter, og det er på standard hastighet (1.733 til ca 1.766)!

Hva bør jeg gjøre for å få bedre kjøling og fått den klokka opp til en atskillig høyere hastighet? Bedre CPU vifte? F.eks en råere Zalman el. lignende..?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kabinettvifter? Høres ut som om kabinettet ikke får nok ventilasjon, men blir gradvis varmere og varmere...

Har nettop installert to 80mm i front og en bak i tillegg til PSU, kjører alle vifter på 5volt inkl. PSU vifta. Temp. inne i kassa er ca 3-4 grader høyere enn romtemp (målt midt inne i kabinettet). Dette til tross for at jeg også har NoiceControll dempingsmatter + skumgummi matter med Alu-folie. (måtte nesten sette meg på den for å få på dekslet :smile:

Lenke til kommentar

Du kan prøve å sette ned vcore spenningen fra 1,75V til feks 1,65V.

Dette vil redusere varmeutviklingen noe, og vanligvis går prosessorer med lavere spenning like stabilt som vanlig.

Det finnes ofte en innstilling i bios som slår av (evt. restarter?) pc'en når cpu overstiger en viss temperatur. Hvis du finner noe slik så sett max temp over 70 grader eller slå av hele funksjonen.

En pc vil vanligvis oppnå en stabil temperatur etter noen timer så jeg synes det er rart hvis cpu temperaturen forårsaker en restart etter flere dager.

Prøv å la kabinettet stå åpent... restarter pc'en seg da også?

Vet du ca. hvor varm cpu'en blir? (Det finnes ofte temperaturovervåkning i bios)

Når restarter pc'en seg? Under spilling, annet tungt arbeid eller når den bare står ubrukt?

Får du en blåskjerm eller annen feilmelding før restart?

Har du WinXP? og har du da slått av at windows skal restarte ved feil?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-27 12:22, skrev John_^:

Du kan prøve å sette ned vcore spenningen fra 1,75V til feks 1,65V.

Dette vil redusere varmeutviklingen noe, og vanligvis går prosessorer med lavere spenning like stabilt som vanlig.

-Notert. Skal prøve det...

Det finnes ofte en innstilling i bios som slår av (evt. restarter?) pc'en når cpu overstiger en viss temperatur. Hvis du finner noe slik så sett max temp over 70 grader eller slå av hele funksjonen.

-Stemmer det. Jeg har et Soltek kort som har et såkalt AntiBurn Shield II CPU Protection. Restart-temperaturen er satt til 70 på restart og 80 for fullstendig av.

En pc vil vanligvis oppnå en stabil temperatur etter noen timer så jeg synes det er rart hvis cpu temperaturen forårsaker en restart etter flere dager.

Prøv å la kabinettet stå åpent... restarter pc'en seg da også?

-Jeg har forresten en standard Chieftec kabinett vifte som skal likssom hjelpe til.

Vet du ca. hvor varm cpu'en blir? (Det finnes ofte temperaturovervåkning i bios)

-Den starter opp på ca 50 (blir det etter noen minutter). Etter 2-3 timer legger den seg stabilt på 65 grader. Etter to til tre dager vil den overstige 70 og vil følgelig restarte.

Når restarter pc'en seg? Under spilling, annet tungt arbeid eller når den bare står ubrukt?

-Spiller ingen rolle hva den brukes til. Svaret her må bli 'ubrukt'. Maskinen kan stå å bare laste ned VCD - og plutselig så er den igang med ny oppstart.

Får du en blåskjerm eller annen feilmelding før restart?

-Nope. Ingen feilmeldinger overhodet. Ikke fra XP ihvertfall.

Har du WinXP? og har du da slått av at windows skal restarte ved feil?

-Har XP, ja. Starte på nytt ved feil: Nei.

En ting til. Maskinen står i et rom som er på mindre enn 5 kvadrat. I et kott med andre ord. Mitt tilfluktssted om du vil :wink: Tipper at det også kan ha noe å si på varmeutviklingen. Uansett. Jeg synes det er litt betenkelig at temp'en er såpass høy. Jeg mistenker sterkt at CPU kjølinga er for dårlig - selv ved standard 1.73Ghz hastighet. Jeg har kjørt den opp på 1.83 via multiplieren og da tok det bare noen få minutt så shutta hele dritten ned.

Lenke til kommentar

I teorien så burde jo ikke temperaturen bli så høy hvis kjøleribben er beregnet for en så rask cpu, og kjøleribben er montert riktig.

Prøv derfor med kabinettet åpent for å skjekke hvor mye cpu temperaturen synker. Hvis dette hjelper mye så burde du ordne bedre gjennomlufting i kabinettet.

Ditt lille krypinn på 5 kvadrat burde ikke forårsake noe problem så lenge romtemperaturen ikke er veldig høy. Jeg har selv pc'en plassert i et lyddempet skap på ca 1x1x1 meter. (luftehull oppe og nede i bak-kant)

Har du kjent på kjøleribba mens maskina står på? (60-70 grader kjennes godt i hånda) Virker det som at temperaturmålingen stemmer?

Hvis ikke så kan kanskje en bios oppgradering rette problemet med temperaturmålingen.

Har du lest Goop-guiden på overklokking.no? Er kjøleribben montert omtrent som i guiden?

Det finnes også et program som hjelper cpu'en å idle (heter CPU cool) og senker temperaturen så lenge cpu ikke har hard belastning. Ved hard belastning (max load) hjelper det ingenting.

Hvis ingen ting hjelper så kan du jo fjerne det valget om å restarte ved 70 grader. (Ha kun shutdown ved 80 grader) En xp-cpu skal tåle 90-95 grader før den dør ifølge AMD's spesifikasjoner.

Så lenge systemet er stabilt skulle det ikke være noe problem annet enn forkortet levetid å ha en temperatur oppunder 80 grader.

Og om cpu'en kanskje bare lever 5 år isteden for 15 så blir du vel ikke så veldig lei deg :wink:

[ Denne Melding var redigert av: john_^ på 2002-10-27 22:39 ]

Lenke til kommentar

Hei og takk for alle svar.

Ok, for det første så forstår jeg nå at XP2100 har i utgangspkt'et ingen vesentlige overklokkings muligheter i så måte, med mindre en vil påkoste vannkjøling e.l.

Jeg har fjernet døra til kabinettet og maskinen jomer avgårde på en stabil hastighet av 1796mhz (XP2200).

Iflg. et win basert prog som heter ITE SmartGuardian så ligger temp'en på omkring 57 grader. I BIOSen er den noe høyere av en eller annen grunn. Uansett. Poenget er, at jeg bør ordne med noe mer kjøling hvis jeg skal fortsette å råkjøre med CPU'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...