Novec Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Overclocking.dk publiserte nylig første del av sin guide til lydløs PC. Nå kommer andre del, som bl.a. omhandler harddisker og de hissige småviftene rundt omkring. Les hele artikkelen _________________ Lars Bjerke [email protected] Tester, skribent og moderator Overklokking.no [ Denne Melding var redigert av: cannoliboy på 2002-10-26 22:54 ] Lenke til kommentar
CFD Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Utifra del1 så vil de aldri få en helt stille PC da.. Men det var rimelig imponerende og få Passiv kjøling på mesteparten av komponentene. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 De gir seg aldri, og det er bra. Gleder meg til del 3... Lenke til kommentar
|Cipher| Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Hmm, tror jeg må prøve noe av det der, ble meeget imponert av en passiv kjøling på CPU, selv om det er en P4. Tenk så utrolig deilig! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 hører ikke vifta på min prosessor, men er strømforsyningen og en skikkelig irriterende bzzzzzzz lyd fra en jall 19" skjerm. DEN er irriterende i lengden. resten ligger på en rundt 20db så levelig. Lenke til kommentar
BiosFlasher Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Harddisken er også kilde til en del støj, men dette problem kan forholdsvis let løses. Harddisken udvikler 2 forskellige slags støj: 1) Akustisk støj - Lyden man kan høre, når harddisken læser og søger2) Resonans støj - Støjen fra de rystelser harddiskens roterende plader afsætter i kabinettet De glemte jo det viktigste av alt når man vil støydempe en maskin som allerede bråker lite - nemmlig idle lyden fra hden, her synes jeg de kunne nevnt silentdrive. Har selv bestilt en Barracuda ata V som skal kjøres i silentdrive.. mulig den blir for varm siden den gir fra seg 9W idle, men skal tåle 60C så kan gå. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 De glemte jo det viktigste av alt når man vil støydempe en maskin som allerede bråker lite - nemmlig idle lyden fra hden, her synes jeg de kunne nevnt silentdrive. Har selv bestilt en Barracuda ata V som skal kjøres i silentdrive.. mulig den blir for varm siden den gir fra seg 9W idle, men skal tåle 60C så kan gå. Ikke anbefalt å ha disker på 7200rpm i silentdrive nei... ville nok ikke gjort det, men er jo bare å prøve =) vil tippe den kutter ned levetiden på den disken din betraktelig :smile: hvor fant du ut hvor mye w den ga fra seg? leita etter min ibm hd, men fant den aldri. husker ikke hvor mye som var anbefalt til silentdriven jeg, men fant aldri det til min så jeg kjøpte til slutt bare en novibes isteden.. skulle gjerne kjørt den i en silentdrive Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Min pc er vel så og si lydløs... kabinett viftene er 12db vifter.. fortiden kjøres på halv styrke via baybus... cpu vifta er en 12dB papst vifte som sitter på en modda taisol kjøler (modda så den tar 80mm vifte) via chipen er bytta ut med kun kjøleribbe (ingenlyd) skjermkort vifta (ati radeon 7500) er bytta ut med kun kjøleribbe hd i novibes.. skulle gjerne hatt den i silentdrive, men tror den blir for varm. psu vifta er den som bråker mest, men ikke mye. har en enermax sak (husker ikke nummer) men skal bytte ut viftene på den også slik at den også blir hakket stillere, men de er absolutt ikke til å klage på nå eller. Lenke til kommentar
BiosFlasher Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har selv selv 12dB Papst (80mm) i psu og på cpu, og på gpu (8500LE) har jeg en Papst 12dB (60mm). Viftene på cpu og gpu kjøres på 8V. Hardisken er en ibm 60gxp 40GB. Viktige specs er: 7200 rpm 6.7W idle tåler opptil 55 grader Denne har kjørt i en silentdrive i omtrent 6 måneder (er på konstant) og holder ca 50 grader. Kjørte også en 45GB 75GXP i silentdrive i ca et år (ble ca 50 grader den også) før den sluttet å fungere, men siden dette var en 75GXP så var ikke dette nødvendigvis pga silentdriven. Ifølge molex sin side kan silentdrive bare kjøres med hd'er som kjører 5400 rpm eller mindre. Dette er jo noe upresist da det sikkert finnes 7200 rpm disker som gir fra seg mindre varme enn noen 5400 rpm disker. Og ifølge Quietpc kan den kjøres med disker som gir fra seg opptil 6.8W idle. Dermed skulle ikke Barracuda ATA IV kunne kjøres i Silentdrive (siden den har 8w idle), men mikhailtec.com står følgende. Quote: The problem may arise if you have one of the world’s quietest drives, the Seagate Barracuda ATA IV. It’s reported to dissipate 8watts, more than the theoretical dissipating capacity of the SilentDrive, but Glen from QuietPC assured me that it’s fully compatible and the drive temperature stays in the 45-50 Celsius range. I tillegg til dette så kan man få en god del mindre bråk og varme ved og la diskene gå i suspend modus når de ikke brukes (du kan f.eks. sette opp systemet sånn at de diskene som blir varmest brukes minst). Må innrømme at jeg ikke er sikker på om ata v klarer det, men som sagt skal den tåle opptil 60 grader. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Hardisken er en ibm 60gxp 40GB. Viktige specs er:7200 rpm 6.7W idletåler opptil 55 graderDenne har kjørt i en silentdrive i omtrent 6 måneder (er på konstant) og holder ca 50 grader. YOUR MY HERO!!!! Vet ikke hvorfor jeg ikke fant denne infoen, men det er den disken du har som jeg har.... noen som vil kjøpe novibes????? skal nemlig løpe og kjøpe silentdrive nå :wink: Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Denne posten må vel bli flyttet snart, men passer silentdriven i 3.5" vanlig hd plass? lite sannsynnlig. eller er det som jeg tror at den må inn i en 5.25" plass? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Silentdrive'n må ha en 5.25" plass ja. Har en selv på min IBM 120GXP 40GB. Stille blir det iallefall :smile: [ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-10-31 15:54 ] Lenke til kommentar
Helt1 Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 litt dumt med dette chieftek karbinettet er jo at den har slike "braketter" for 5,25" montering. dermed blir det ingen metall-til-metall overføring mellom metallplatene til silentdriven og karbinettveggene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå