Fulgu Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Har mulighet til å få tak i en slik festesak som snur objektivet, samt noen forstørrelsesfilter fra Hoya for en ok penge. Skjønner at dette er en billig og kanskje ikke optimal vei å gå, men for ett par hundrelapper, vil ikke dette gi grei moro for pengene? Hvordan blir resultatet med slike fester for å montere objektiv "feil" vei? Vil det ha noe for seg med et 18-70 kit objektiv? Jeg antar begge delene involverer manuell fokus? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 jeg har bare erfaring med 50mmf1,8 og 28mm f2,8 erfaringsmessig må du ekstremt nært motivet for å i det heletatt klare å fokusere. Jeg er usikker på hvordan det fungerer på ett 18-70 objektiv ettersom det er såpass mye større enn objektivfatnignen. begge jeg har prøvd med er 52mm filterfatnign. http://www.mrleeweb.net/gallery/v/photo/DSC_2725a.jpg.html <- der ser du frihåndsforsøk med 50mm ...jeg var ca 1-2 cm fra kronestykket (føltes iallefall slik) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Har mulighet til å få tak i en slik festesak som snur objektivet, samt noen forstørrelsesfilter fra Hoya for en ok penge.Skjønner at dette er en billig og kanskje ikke optimal vei å gå, men for ett par hundrelapper, vil ikke dette gi grei moro for pengene? Hvordan blir resultatet med slike fester for å montere objektiv "feil" vei? Vil det ha noe for seg med et 18-70 kit objektiv? Jeg antar begge delene involverer manuell fokus? Er det ikke da bedre å satse på mellomringer? Koster litt mer, men blir trolig bedre resultat... Effekten vil variere med brennvidder, men AF vil fungere etc... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 det er ikke alle mellomringer som gir AF og slikt, noen er bare dumme ringer... (de billigste) Jeg vil tro det er en mye bedre løsnign ja. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 det er ikke alle mellomringer som gir AF og slikt, noen er bare dumme ringer... (de billigste) Tror Nikon sine gjør det, men husker ikke sikkert i farten... Pentax har vel (muligens telekonverter) noe som gir AF på MF-objektiver, btw :o) Lenke til kommentar
brainware Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Å snu objektivet bør en vel strengt tatt kun gjøre på fast optikk, en 50mm primæroptikk er velegnet til det, samt til en masse andre ting. Et mellomringsett kan en også ha nytte av i alle år. Har ingen som helst formening om forstørrelsesfilter, synes det hører hjemme i kompaktkameraklassen, sammen med påsatslinser. edit: Tokina produserer auto mellomringsett, og de produserer jo til de fleste merker. edit link til Kenko (THK Photo Products) Tokina Hoya Kenko + Slik , de er jo seperate produsenter da: Kenko Auto Mellomringsett Endret 31. august 2006 av brainware Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) edit link til Kenko (THK Photo Products) Tokina Hoya Kenko + Slik , de er jo seperate produsenter da: Kenko Auto Mellomringsett Verdt å merke seg at AF vil ikke fungere med AF-S-objektiver (note 4), og at EF-S objektiver ikke er kompatible (note 3)... Endret 31. august 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
brainware Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Verdt å merke seg at de produserer til Minolta fatning. (Har fått med meg at Fulgu valgte Sony A100). Ekte makrofotografering involverer bruk av manuell fokus. Det kan til og med være en fordel å montere en makroskinne på stativet for justering av fokus og dybdeskarphet. Det er også riktig og viktig som k-ryeng sier: Les alltid fotnotene ! Lenke til kommentar
brainware Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 I tilfelle du vurderer Kenko mellomringer er det DG (digital utgaven) du skal ha. Det virker som om Kenko kun produserer nye sett til Nikon D og Canon EOS. Minolta utgaven selges på ScandinavianPhoto.SE Her en link til et helt sett på eBay (USA only) : EKSEMPEL: Kenko Auto Extension Set DG Det finnes mange mellomringsett for Minolta Manuell Fokus Minolta og SR utgaver som ikke vil fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå