Gå til innhold

Bildebehandlings PC - hjelp?

Anbefalte innlegg

:blush: Jeg driver nå og setter sammen en pc ment for bildebehandling. Dvs PhotoShop ol. Jeg lurte på om det var noen som hadde en anbefaling å komme med på GPU siden, med fokus på farger og 2d kvalitet? Spill-ytelse ol. er ikke relevant.

Om noen også har tips til hva som er relevant av ytelser eller til og med et komplett forslag ville jeg blitt voldsomt takknemlig. Pristakeet er på ca 10000,- med skjerm. Skjermen må (desverre) være en lcd pga. plassmangel i arbeidsmiljøet. Hva med fire-gl?

Pakken jeg har fikklet på kjører en Raptor som system og programdisk samt en vanlig s-ata disk til lagring av materiale.

Et spm. Er det slik at nye PhotoShop er optimalisert fro 64bit eller dobbelkjerneprossesorer?

På forhånd mange mange takk for alle svar, Mvh Ola

Endret av gwandarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du trenger 64bit's CPU for Photoshop nei men det kan muligens vere en fordel siden det er det som e "nytt" nå.

Derifra bør du tenkte mest på Skjerm og skjermkort, minne er vel litt viktig men ikke like viktig som resten.

Tror egnetlig du bør bruke mest penger på skjermen, sjekk litt tester og slikt først kanskje, eller gå i butikk å se litt på de selv

Lenke til kommentar

Har du noen konkrete råd? Skjerm kan alltids oppgraderes etterhvert.

Et lite forslag selv.

En liten raptor, plus 250gb s-ata (mer seinere) Athlon64 cpu, 2048mb geil ddr667, fireGl v3100, Asus A8N-SLI, Chieftec BH-02 Midi Tower m/400W PSU...

Noen som har noen pekepinner?

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall essensielt å ha litt minne å gå på; opplevde en helt annen verden med digre filer i Photoshop når jeg oppgraderte min (gamle trege) PC fra 1GB til 2GB.

2GB holder dog sikkert i massevis såsant det ikke er ekstremt store filer man skal jobbe med, eller hvis man er typen som jobber med 5-6 ulike bilder samtidig. Ellers så er jeg av den oppfatning av at man ikke nødvendigvis trenger en cutting edge råtass-PC for Photoshop-bruk, men selvfølgelig bør man få mest mulig for pengene sine når man først skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Du bør ha en veldig god mus.

For å bli så presis så mulig.

En god cpu er vel heller ikke noe negativt.

6775763[/snapback]

Det blir vel både mus og tegnebrett tenker jeg, men takk for tipset.

Ola

Endret av gwandarion
Lenke til kommentar
Det er ihvertfall essensielt å ha litt minne å gå på; opplevde en helt annen verden med digre filer i Photoshop når jeg oppgraderte min (gamle trege) PC fra 1GB til 2GB.

6775816[/snapback]

Det tar litt minne å jobbe med store RAW filer gitt.... Men på prosessorsiden da, hva er lurt å satse på? Det er jo en del tallknusing. Ha i minnet at dette er en pc som kun skal brukes som bildebehandlingenhet. Ingen andre faktorer spiller inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...