356speedster Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Hei Sitter å skriver mens jeg tester mitt hjemmelagde vannkjølingsanlegg ril ca 400,- Settet består av: Kjøleblokk: en 1/2" T-kobling for luftverktøy pålimt (en hel sprøyte termisk lim) en gammel alu-kjøleblokk som jeg skar av kjøleribbene på. ca 60,- Radiator: Ca 3 meter 10mm kobberrør for vvs, som er kveilet til en ca spiral med ca 15 cm i diameter ca 120,- Kjølevifte til radiator: 1 stk 80mm Cooler Master, som går på 5Volt ca 1500rpm , får strøm fra Drevkabel. ca 30,- Pumpe: 12v Pantrypumpe (båt) 6.6 l/min, 1.2A ved 12V (ca 15Watt) ca 90,- Stømforsyning til pumpen: Et gammelt strømadapter som jeg tror stammer fra en HUB eller noe annet jeg kastet for 3-4 år siden. Leverer 0.6A ved 9v (ca 6Watt), Gratis :smile: Vanntank: Embalasjen fra en "strips" pakke jeg kjøpte tidligere Tubeformet beholder ca 8 cm diameter X 20 cm høy., Gratis :smile: Slanger: Diameter 10 mm innvendig, klar PVC, ca 40,- Diverse: 6 stk Slangeklemmer 9-13 mm Slikon Zalman termisk lim, to-komponenet Titan Silver, kjølepasta Kobbertråd (for å feste radiator) Alle delene, bortsett fra strømadapter og lim/kjølepasta ble handlet på Biltema i går. Testmaskin: P3-600 (ikke overklokket) 128mb ram 2xhdd testprogrammer: MotherBoardMonitor 5 CPU Stability Test Utgangspunkt: Modifisert luftkjøling med: 80 mm kabinettvifte front 80 mm vifte påmontert gammel cpu kjøleblokk PSU modifisert fra 1 til 2 vifter Systemkjøler for PCI Slot titan kobberkjøler på GeForce 256 pro kortet Alle vifter på 5V for minst mulig støy. Temperaturer med luftkjøling: Idle system = 37 Idle CPU = 32 Load System = 41 Load CPU = 39 TEST: Monterte og startet maskinen, MBM og startet StabilityTest med kun CPU varming. Etter ti minutter fikk jeg følgende: Load system = 49 Load CPU = 51 Stoppet vannpumpen, men tempen steg bare til 52 grader (10 min), startet pumpen, og tempen sank sakte til 51 grader :smile: Stoppet Stability test og begynte å skrive dette innølegget. Nå har den gått på tilnermet Idle i ca 10-15 min og jeg har følgende temp: Idle system = 41 Idle CPU = 40 Konklusjon: Dette ble en real nedtur og et stikk i siden når det gjelder tro på mine egne evner :sad: Men men... en inspeksjon av systemet viser at problemet er kjøleblokka og vannpumpa. Kjøleblokka klarer ikke å overføre varmen til vannet, alu-blokka er varm mens T-stykket er kaldt. Radiatoren virker som den er veldig effektiv. Testet denne med å kjøre systemet utenfor maskinen. Fylte systemet med varmt vann Ca 2 liter. Fylte en kanne med det samme vannet. etter få minutter var vannet i systemet nede på rom temperatur, mens vannet i kanna fortsatt holdt godt over 40 grader. Pumpa er søppel, den bråker som et tannlegebor og høres ut som om den skal ta kvelden. Dette kan nok skyldes strømforsyningen :smile: som er underdimisjonert. En oppsummering blir at jeg må tenke nytt når det gjelder cpu blokka. Har ingen gode ideer akkurat nå. (finnes ikke vannblokker til Slot-1) Neste pumpe har jeg allerde funnet i biltema katalogen? en nedsenkbar verjon :smile: Det må da dempe støyen?? Noen med bedre forslag? Resten av systemet virker lovende så det beholder jeg i vente på ny CPU blokk og pumpe. Del gjere dere egne erfaringer og kommetanrer :smile: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Vel, du gjorde et forsøk! Det er slik man lærer :smile: Du skal få tips på billig vannblokk. Brusboks-kjøler! http://www.overclockers.com/tips980/ Pumpe fra biltema må du ikke kjøpe, uansett hvor dyr eller billig den måtte være. Kjøp en akvariepumpe! Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Takk for tipset. Har tatt brusboks ideen et steg lenger :smile: Er i ferd med å lage meg en Fanta-Cooler :smile: Bruker samme prinsippet som brusboks kjøleren, men med en 1/2 liters Fantaflaske = Plexi-look. Har montert nipler av 10mm kobber-rør og demo festet den til en syltynn alu-blokk, fremstilt av sidene på en brusboks. Kommer tilbake med bilder og tester. Lenke til kommentar
shebban Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Ta heller en tur til en akvariums foretnig. Der har dei ofte sirkulasjonpumper til en billig peng. Jeg kjøpte min pumpe der. 1200l/m til 230,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå