Gå til innhold

Hjemmelaget vannkjøling

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter å skriver mens jeg tester mitt hjemmelagde vannkjølingsanlegg ril ca 400,-

Settet består av:

Kjøleblokk:

en 1/2" T-kobling for luftverktøy pålimt (en hel sprøyte termisk lim) en gammel alu-kjøleblokk som jeg skar av kjøleribbene på. ca 60,-

Radiator:

Ca 3 meter 10mm kobberrør for vvs, som er kveilet til en ca spiral med ca 15 cm i diameter ca 120,-

Kjølevifte til radiator:

1 stk 80mm Cooler Master, som går på 5Volt ca 1500rpm , får strøm fra Drevkabel. ca 30,-

Pumpe:

12v Pantrypumpe (båt) 6.6 l/min, 1.2A ved 12V (ca 15Watt) ca 90,-

Stømforsyning til pumpen:

Et gammelt strømadapter som jeg tror stammer fra en HUB eller noe annet jeg kastet for 3-4 år siden. Leverer 0.6A ved 9v (ca 6Watt), Gratis :smile:

Vanntank:

Embalasjen fra en "strips" pakke jeg kjøpte tidligere Tubeformet beholder ca 8 cm diameter X 20 cm høy., Gratis :smile:

Slanger:

Diameter 10 mm innvendig, klar PVC, ca 40,-

Diverse:

6 stk Slangeklemmer 9-13 mm

Slikon

Zalman termisk lim, to-komponenet

Titan Silver, kjølepasta

Kobbertråd (for å feste radiator)

Alle delene, bortsett fra strømadapter og lim/kjølepasta ble handlet på Biltema i går.

Testmaskin:

P3-600 (ikke overklokket)

128mb ram

2xhdd

testprogrammer:

MotherBoardMonitor 5

CPU Stability Test

Utgangspunkt:

Modifisert luftkjøling med:

80 mm kabinettvifte front

80 mm vifte påmontert gammel cpu kjøleblokk

PSU modifisert fra 1 til 2 vifter

Systemkjøler for PCI Slot

titan kobberkjøler på GeForce 256 pro kortet

Alle vifter på 5V for minst mulig støy.

Temperaturer med luftkjøling:

Idle system = 37

Idle CPU = 32

Load System = 41

Load CPU = 39

TEST:

Monterte og startet maskinen, MBM og startet StabilityTest med kun CPU varming. Etter ti minutter fikk jeg følgende:

Load system = 49

Load CPU = 51

Stoppet vannpumpen, men tempen steg bare til 52 grader (10 min), startet pumpen, og tempen sank sakte til 51 grader :smile:

Stoppet Stability test og begynte å skrive dette innølegget.

Nå har den gått på tilnermet Idle i ca 10-15 min og jeg har følgende temp:

Idle system = 41

Idle CPU = 40

Konklusjon:

Dette ble en real nedtur og et stikk i siden når det gjelder tro på mine egne evner :sad:

Men men... en inspeksjon av systemet viser at problemet er kjøleblokka og vannpumpa.

Kjøleblokka klarer ikke å overføre varmen til vannet, alu-blokka er varm mens T-stykket er kaldt.

Radiatoren virker som den er veldig effektiv. Testet denne med å kjøre systemet utenfor maskinen. Fylte systemet med varmt vann Ca 2 liter. Fylte en kanne med det samme vannet. etter få minutter var vannet i systemet nede på rom temperatur, mens vannet i kanna fortsatt holdt godt over 40 grader.

Pumpa er søppel, den bråker som et tannlegebor og høres ut som om den skal ta kvelden. Dette kan nok skyldes strømforsyningen :smile: som er underdimisjonert.

En oppsummering blir at jeg må tenke nytt når det gjelder cpu blokka. Har ingen gode ideer akkurat nå. (finnes ikke vannblokker til Slot-1)

Neste pumpe har jeg allerde funnet i biltema katalogen? en nedsenkbar verjon :smile: Det må da dempe støyen?? Noen med bedre forslag?

Resten av systemet virker lovende så det beholder jeg i vente på ny CPU blokk og pumpe.

Del gjere dere egne erfaringer og kommetanrer :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset.

Har tatt brusboks ideen et steg lenger :smile: Er i ferd med å lage meg en Fanta-Cooler :smile: Bruker samme prinsippet som brusboks kjøleren, men med en 1/2 liters Fantaflaske = Plexi-look.

Har montert nipler av 10mm kobber-rør og demo festet den til en syltynn alu-blokk, fremstilt av sidene på en brusboks.

Kommer tilbake med bilder og tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...