Gå til innhold

Guide til å lage en egen webserver


Rinox

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen her som har laget en egen webserver ut av en gammel datamaskin? Jeg kunne tenke meg å gjøre dette, men jeg trenger 2 ting.

 

1. En guide som ikkke forklarer om å lage en webserver, men hvordan alt fungerer og hvordan den skal styres. Har hørt mye om Linux, port 1880 og SSH, men jeg aner ikke hva det er (though jeg vet hva Linux er). Noen som vet om en god guide?

 

2. En guide til å sette opp en egen webserver ut av en gammel datamaskin. Jeg vet at jeg blant annet må skifte skjermkortet til noe dårligere og at jeg må forberde RAM og Gigahertz. Noen som har en guide på hvordan man lager sin egen webserever?

 

3. Dette er ikke helt nødvendig ennå men hvis noen vet om en god guide til å styre webserveren gjennom et kommandosystem eller hva jeg måtte bruke så tar jeg gladelig imot det også :)

 

Håper på mage fine guider og takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis jeg forstår deg rett så har du ikke så mye erfaring med å sette opp webservere eller linux så kanskje du skal prøve å sette opp en webserver på en windows maskin i først omgang å test ut hvordan en webserver fungere generellt.

 

og da vil jeg anbefale deg noe som Apache

siden deres er også veldig god informasjon og det meste ang. det meste :D

Lenke til kommentar

Ikke så vanskelig å sette opp en linuxbox og velg en da som er lett å innstalere og velg bare de nødvendigste pakkene som ssh,apache og muligens en database .Får du en del trafikk på siden din så kan jo ramm være bra å ha og CPU trenger du ikke all verden ,og en rask disk kan være grei å ha.Apache config filen ligger under mappen /etc og Apache webserver ligger i /var/www ihvertfall i debian og de fleste normale linuxdistros.Da kan du jo styre den med Putty og WinSCP som er ypperlig til ditt bruk da du da kan editere filene på serveren uten å bruke VI eller annen editor på selve serveren.

 

Vil nok anbefale Ubuntu eller Debian da de er veldig enkle å innstalere.

Lenke til kommentar

Men hva om jeg skal leie ut plass på serveren da? Hvordan skal de som leier få enkel administrasjon av filene sine?

 

Jeg går nå for en windowsserver i første omgang. Hvordan administrerer JEG filene? Cmd?

 

Vil også si at jeg har drevet litt med php så jeg vet hva apache er for noe ;)

 

Håper noen kan svare på spørsmålene mine :)

Lenke til kommentar

OK, nå sette jeg opp en linux server. Jeg lurer på hvordan den blir beskyttet. Jeg må ha en slags passordadministrasjon. Jeg vil også gjøre slik at administrerende bruker kan lage nye brukere som andre kan bruke... :hmm: Noen som vet om et script eller noe slikt?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...