Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koaks eller fiber. UPC eller Lier Fibernett


Anbefalte innlegg

Hei

 

Både Lier Fibernett og UPC skal nå tilby sine digitale tjenester i Lier.

Lier Fibernett tilbyr fibernett, mens UPC tilbyr digitalt nett med koaks kabel.

Jeg sitter i styre for et sameie i Lier og skal komme med en anbefaling på hva vi bør velge av disse to leverandørene.

Begge løsningene krever at det graves og legges nye kabler.

Prisen pr. husstand er minimal for begge løsningene, så det er ikke noe tema her.

 

 

Jeg har alledere gjort meg opp en mening om hva jeg kommer til å anbefale, men kunne noen hjelpe meg med argumenter i begge retninger?

(jeg er redd jeg allerede har blitt "for partisk")

 

Hva er best?

Vil begge løsningene dekke "morgendagens" behov?

Fordeler/ulemper med begge teknologiene?

Fordeles/ulemper ved valget av leverandørene (se bort i fra teknologien her)?

 

Lenker:

http://www.upc.no/

http://www.lier-fibernett.no/

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FIbernett er jo utvilsomt den beste løsningen om du snakker i forhold til hva slags hastigheter som er oppnåelig på det. På en fiberkabel så er det tilnærmet ingen begrensning i teorien på hva du kan overføre. Det eneste som begrenser deg er hvor bra utstyr du har på hver ende for å sende og motta.

 

Det avhenger kanskje noe på nettop HVA du skal bruke det til, men i utgangspunktet hadde jeg nok lent kraftig mot fiber.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er jo egentlig enig med alle de andre om at fiber er tingen. Men det er en forskjell når det gjelder TV-signaler. Med fiber må man ha en dekoder pr TV uansett hva man skal se. Med tradisjonell kabel-TV via kaox vil alle ha tilgang på basis TV-pakke uten tilleggsapparater. Hvis det er en del eldre i sameiet og dere velger fiber, vil det sikker komme klager på at det er vanskelig å bruke når de må ha to fjernkontroller og en ekstra boks bare for å se NRK.

Lenke til kommentar
Er jo egentlig enig med alle de andre om at fiber er tingen. Men det er en forskjell når det gjelder TV-signaler. Med fiber må man ha en dekoder pr TV uansett hva man skal se. Med tradisjonell kabel-TV via kaox vil alle ha tilgang på basis TV-pakke uten tilleggsapparater. Hvis det er en del eldre i sameiet og dere velger fiber, vil det sikker komme klager på at det er vanskelig å bruke når de må ha to fjernkontroller og en ekstra boks bare for å se NRK.

6774626[/snapback]

 

Dette er nok bare midlertidig frem til dekodere for digital tv blir bygget inn i nye tv'r som standard.

Lenke til kommentar
Er jo egentlig enig med alle de andre om at fiber er tingen. Men det er en forskjell når det gjelder TV-signaler. Med fiber må man ha en dekoder pr TV uansett hva man skal se. Med tradisjonell kabel-TV via kaox vil alle ha tilgang på basis TV-pakke uten tilleggsapparater. Hvis det er en del eldre i sameiet og dere velger fiber, vil det sikker komme klager på at det er vanskelig å bruke når de må ha to fjernkontroller og en ekstra boks bare for å se NRK.

6774626[/snapback]

 

Dette er nok bare midlertidig frem til dekodere for digital tv blir bygget inn i nye tv'r som standard.

6774644[/snapback]

Det spørs jo når og på hvilken måte det kommer... Pr idag er det mange som har digital-TV, men det er flere standarer og krypteringer. De som har parabol har en løsning fra Canal Digital og en annen fra Viasat. De to store kabel-TV-leverandørene UPC og Canal Digital har hver sin løsning på digital-TV. Så kommer snart NTV med sin løsning i det digitale bakkenettet. Da er vi oppe i 5 forskjellige typer digital-TV, så har vi flere løsninger fra fiberleverandørene og små lokale kabelnett. Jeg tror ingen TV-produsent vil levere apparater som støtter alle disse løsningene. Og det blir for dumt hvis du må kjøpe TV etter hvilken signalleverandør du har, og hvis du flytter må du bytte TV eller bygge den om. Derfor tror jag at dekoderene er her for å bli for en god stund.

Lenke til kommentar

Jeg har også den oppfatning av fiber er tingen, men jeg vil i tillegg vite mer om teknologien UPC kjører slik at ikke vi risikerer å gå for en løsning som ikke er optimal.

 

UPC kjører koaks og har, som jeg har lest, en begrensing på seks gigabits per sekund (gbps). Det er vel og bra det, men det er vel pr. kabel?

Lier Fibernett legger eget rør fra hovedsentralen og helt frem til hver husstand, som innholder to fiber-"tråder". Èn for inn og én for ut. Dvs. at hastigheten påvirkes ikke av hvordan de andre naboene belaster linjen sin.

 

Er det sånn at alle UPC kundene rundt meg må dele én koaks kabel, eller legger UPC egen kabel til alle?

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

UPC har mulighet til å levere gigabithastigheter til sluttbrukerne i de områder hvor nettet er utbygget og har stjernenett. Det vil si alle steder hvor bredbånd blir tilbudt.

 

Post- og teletilsynet gikk 9. januar 2006 ut med en rapport som vurderte forskjellige bredbåndsløsninger. UPC sitt nett kom like godt ut som ren fiber.

Det er viktig å huske på at UPC bruker såkalt HFC-nett (Hybrid Fiber-coax). Det vil si at de bruker fiber i de lange strekkene, og koaks i de mindre nettene. Dette gjør det mulig å sette av dedikerte frekvenser på internett, telefoni analog- og digital-TV. De forskjellige tjenestene vil altså ikke forstyrre hverandre (som ofte er et problem med voIP - Internett). I tillegg gjør denne løsningen det mulig å se på analog-TV på alle antenneuttak hvor det ikke er digital dekoder. Kjekt for familier som har flere TV-er, men som ikke ønsker å abonnere på kostbar digital-dekoder på alle uttakene.

 

Post- og teletilsynet skrev: "Som aksessressurs representerer koaksialkablene et potensielt superbredbånd på linje med optisk fiberkabel."

 

Så etter min mening er det ikke noe poeng å se på kapasiteten. Der er begge løsningene like gode. Se heller på innhold og pris.

 

Til syvende og sist er det der man konkurrerer.

Endret av PeMic
Lenke til kommentar
Det er riktig, men hvis du har fulgt med i pressen i det siste så står det at kabel-leverandørene snart kommer til å levere symetriske linjer.

6860718[/snapback]

 

Joda, men har de det i dag? Hvis ikke så skal man ikke legge "vi kommer snart med noe nytt og fantastisk" pressemeldinger og skryteintervjuer til grunn for en beslutning.

Lenke til kommentar
Det er riktig, men hvis du har fulgt med i pressen i det siste så står det at kabel-leverandørene snart kommer til å levere symetriske linjer.

6860718[/snapback]

 

Joda, men har de det i dag? Hvis ikke så skal man ikke legge "vi kommer snart med noe nytt og fantastisk" pressemeldinger og skryteintervjuer til grunn for en beslutning.

6861754[/snapback]

Sant det, kan ikke vurderer med noe som ikke er det ^^... Men hvis det har kommet med dato, linje og priser blilr det noe annet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...