NilsJohan Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Jeg skal nå begynne å studere og tenkte å kjøpe meg en bærbar PC og har så langt tenkt at en 14" vil gjøre jobben. Synes de ultraportable blir litt små for å være komfortable å skrive på, og siden jeg trenger litt ytelse (dette blir den eneste PCen jeg personlig eier, men den skal ikke brukes til spill) fant jeg at 14" veide litt mer, har bedre ytelse og litt større tastatur+skjerm. Skal vel brukes til noe enkel photoshop og slikt, så tviler på at en ultraportabel duger. Har sett på XPS, men de veier jo nesten like mye som de lette 14" PCene og yter dårligere samt mindre tastatur og skjerm. Har sett på Asus W3J så langt, og synes denne så bra ut med tanke på god ytelse og ok med harddisk plass. Noen som har erfaring med denne? Lurer også på hvordan lydkortet er da PCen antakelig vil bli brukt en del til å høre på musikk, da med hodetelefoner/eksterne høyttalere. Tenkte også på om det er verdt å vente på Core 2 Duo (alternativt om jeg har tid, jeg drar den 27. september og vil gjerne ha PCen før da..). Fant ingen 14" 'in the making' med Core 2 Duo. Edit: Glemte å nevne at vekt er relativt viktig for meg da den skal bæres en del rundt til forelesninger og slikt. Vil helst ha vekten så lav som mulig, helst ikke over 2.3-2.4. Max pris rundt 16k tenker jeg. Endret 30. august 2006 av NilsJohan Lenke til kommentar
purolatino Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hei ! Sitter selv med Asus W3J, har også hatt den tidligere modellen Asus W3V, hva lurer du på angående Asus W3J? Kan jo si at i maskinen min er det 1,83ghz Core Duo CPU, 100gb HD, 1gb Ram og skjermkortet ATI X1600 256Mb. Byggelkvaliteten på maskinen er MEGET GODT, tastaturet er behaglig å skrive på og lager lite lyd. Ellers er maskinen meget stille, under surfing på nettet og skriving er maskinen lydløs, under spilling går viften endel og blir ganske varm, men den bråker ikkje enormt, har spillt både GTA Vice City, GTA III, Conflict Desert Storm, Mafia, PES3, Football Manager 06 og nå sist Ghost Recon Advanced Warfighter, alle spillene går som smurt på topp instillinger! Alt i alt er jeg kjempefornøyd med maskinen, man får en maskin som er liten og lett, og som samtidig takler de fleste spillene på markedet idag! Hvis det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Takk for svar, er tastaturet godt å skrive på? Virker hvertfall som maskinen har (mer enn) god nok ytelse til mine behov. Mac er nok dessverre ikke aktuelt, skal bruke windows. Lenke til kommentar
purolatino Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Takk for svar, er tastaturet godt å skrive på? Virker hvertfall som maskinen har (mer enn) god nok ytelse til mine behov. Mac er nok dessverre ikke aktuelt, skal bruke windows. 6777118[/snapback] Personlig synes eg tastaturet på denne maskinen er det beste tastaturet eg har vært borti i på en bærbarmaskin, eg kan kun sammenligne det med en eldre FS Amilo, Komplett S260, Dell maskinene på skolen og tidligere modell Asus W3V. Tastaturet er etter min mening meget godt å skrive på, vil anbefalle maskinen på det sterkeste, denne maskinen må jo passe studenter perfekt så sant man har råd til å svi av i overkant av 15.000 kr på en maskin, liten og lett samtidig til at man får meget bra ytelse! Ser også at du lurer endel angående lyden/lydkortet, lyden på maskinen vil jeg si er litt under det jeg hadde forventet, lyden på min S260 anser jeg som bedre/høyere, lyden på Asus maskinen vil jeg si er litt for lav, men man har vel aldri fått noe særlig bra lyd fra bærbare maskiner anyway, bruker headset Koss Porta Pro når jeg spiller/hører musikk så det plager meg ikkje noe særlig det med lyden, mener og ha lest en plass at man kan laste ned nye drivere til lydkortet slik det ble bedre. Ellers er det jo bare å koble til eksterne høytalere! Ser også ut til at maskinen er meget populær, Komplett har no tatt inn maskinen 3 ganger siste tiden og solgt ut, ser de har no 4 igjen på lager så maskinene forsvinner rimlig kjapt der....... Glemte helt å si noe om batteri tiden, hos meg varierer batteritiden fra to og en halv time til i overkant av tre timer med relativt lett bruk, synes det er brukbart med tanke på hvor mye kraft de har klart å stappe inn i maskinen, det burde no holde til et par forelesninger ihvertfall ! Endret 31. august 2006 av purolatino Lenke til kommentar
Hurragutten Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hei Purolationo ! Jeg går óg i tanker om å kjøpe Asus W3J. Det jeg lurer litt på er hvordan skjermen er? Kan du si noe om kvaliteten på den opp mot skjermen til andre laptop'er du måtte ha sett på? Jeg leste på et annet forum at noen opplevde at enkelte ensfarvede områder som blått kunne fremstå som litt kornete. Når jeg tenker meg om mener jeg å ha lest noe lignende i tråden her på forumet om Asus A6JA. Hadde dette sammenheng med at skrivebordet opprinnelig var stillt inn på 16 bits farger og trengte en biosoppdatering for å få 32 bits, eller er jeg helt på jordet her :-) Lenke til kommentar
purolatino Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Hei Purolationo ! Jeg går óg i tanker om å kjøpe Asus W3J. Det jeg lurer litt på er hvordan skjermen er? Kan du si noe om kvaliteten på den opp mot skjermen til andre laptop'er du måtte ha sett på? Jeg leste på et annet forum at noen opplevde at enkelte ensfarvede områder som blått kunne fremstå som litt kornete. Når jeg tenker meg om mener jeg å ha lest noe lignende i tråden her på forumet om Asus A6JA. Hadde dette sammenheng med at skrivebordet opprinnelig var stillt inn på 16 bits farger og trengte en biosoppdatering for å få 32 bits, eller er jeg helt på jordet her :-) 6777331[/snapback] Har selv lest dette, men eg personlig har ikkje lagt merke til dette, så til nå har ikkje dette vært noe problem hos meg, synes skjermen er bra for mitt bruk og har ikkje hatt noen problemer så langt. No skal det jo ikkje stikkes under stolen at man får bærbare PCer med bedre skjerm og oppløsning, synd man ikkje kan få både i pose og sekk! Synes skjermen på maskinen er helt ok eg, det hadde jo ikkje skadet med bedre oppløsning, men når det ikkje er det så er det ikkje noe å tenke så mye på egentlig......... Men andre ord, skjermen er bra og har ikkje hatt noen problemer overhodet med kornete områder, hadde vært greit å høre fra andre eiere av Asus W3J om dokkar har hatt noen problemer med maskinen! Hadde vært utrolig kjekt hvis dokkar her på HW ville tatt inn og testet Asus W3J maskinen også! Endret 31. august 2006 av purolatino Lenke til kommentar
snarius Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Mac er nok dessverre ikke aktuelt, skal bruke windows. 6777118[/snapback] lol? Endret 31. august 2006 av Imperivm_Romanvm Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Jeg har, gud forby, bestemt meg for å ikke kjøpe en mac, men en PC. Dette kommer av at jeg har brukt windows hele mitt liv og jeg gidder ikke endre nå og andre grunner som vekt og at de ikke selger 14" mac. Takker ellers for mye god info, så langt ser det ut som det kan bli Asusen på meg Lenke til kommentar
snarius Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Eg syntest berre at det var rart når du sa at du ikkje skulle kjøpe Mac fordi du skal bruke Windows :!: Lenke til kommentar
gixer Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Eg syntest berre at det var rart når du sa at du ikkje skulle kjøpe Mac fordi du skal bruke Windows :!: 6783611[/snapback] Nå holder det synes jeg. Er ikke alle som vet at man kan kjøre windows på mac. NilsJohan: Apple har lansert noe som heter Bootcamp som gjør at man kjøre både Windows og Mac OSX på deres Intel-maskiner. Litt on-topic: http://psdata.no/ps.asp?it=129073&mlevel=180104 Endret 1. september 2006 av gixer Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Kanskje litt for billig og ikke Core Duo CPU, men jeg vurderer den selv: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318570&view=detailed lqpl Endret 1. september 2006 av lqpl Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Jeg ville valgt Zepto 6214W/6314W hos www.netshop.no Det har 14,1" og 1280x800.. Der du kan velge å vrake i hva du vil spesifisere pcen i. www.netshop.no Lenke til kommentar
magnus2 Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Du burde kraftig vurdere 15 " widescreen. Spesielt hvis du tenker på photoshop eller andre programmer som ligner. Sitter selv på en 15,2 powerbook med illustrator og anbefaler både widescreen og at du går for 15" skjerm. Har erfaring med 14" maskiner og forskjellen er stor når du går opp bare 1", og det uten at maskina blir merkbart mye større. Lenke til kommentar
unundindur Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Eg vet det ikke er en 14", men har du sett på Dell XPS 1210? Det er en 12" som fyller alle behov jeg kan se (forutenom svært høy spillytelse). Selv har jeg sett etter laptop av typen 14" eller mindre som kan brukes til alt i rundt 2 år. W3J var min favoritt over lengre tid, men jeg har nå lagt inn bestilling på 1210en pga følgende: Integrert webcamera, Core2Duo prosessor, like høy oppløsning på mindre PC og billigere i forhold til ytelse. Men jeg ser definitivt sjarmen i den lekre w3jen Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Jeg har tenkt til å ha en ekstern skjerm til bruk når jeg skal drive med photoshop og lignende, så det viktige med laptopen er god ytelse og at den er portabel. Jeg må si at Zeptoen virker svært fristende, lav vekt og virker som denne også har bedre lydkort en Asusen samtidig som den er billigere (med kampanjetilbud..). Kan også få core 2 duo til den, så har vel egentlig endret preferanse nå. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Husk på den Zepto pcen så får du kjøpt i tillegg 12Cell batteri og da kan du få intill 90% tillegg i batterilevetid. Allså opptil 6timers bruk. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Eg syntest berre at det var rart når du sa at du ikkje skulle kjøpe Mac fordi du skal bruke Windows :!: 6783611[/snapback] Nå holder det synes jeg. Er ikke alle som vet at man kan kjøre windows på mac. NilsJohan: Apple har lansert noe som heter Bootcamp som gjør at man kjøre både Windows og Mac OSX på deres Intel-maskiner. Litt on-topic: http://psdata.no/ps.asp?it=129073&mlevel=180104 6783814[/snapback] Litt off-topic, men det tåler man:) Alt det der er vel og fint. Men Windows og osX er ikke det samme. Det er et operativsystem begge to, men bruksområder og hva man er vant til er vidt forskjellige. Om dere ikke har fulgt med på forum for MAC, så kan jeg informere om at de klager som vi PC brukere har kommet med i alle år, støy, varme etc er kommet over på mac. Velkommen! En annen ting er hvorvidt det er hensiktsmessig å kjøpe en MAC som ikke oppgraderer hardware like ofte som pc produsenter gjør. PC markedet følger hardware utviklingen, det gjør ikke Apple. Har de først bestemt seg for et oppsett, så må man vente til neste maskin er ute, før man får noe fetere skjermkort, raskere disk eller bedre skjerm. Mac er kjempefine maskiner, ikke noe negativt om dette. Søstern min kjøpe selv en mac som jeg anbefalte henne, nettopp fordi hun ikke hadde noe erfaring på hverken pc eller mac og hun som jenter flest, ville ha en søt maskin med liten vekt. Som bruker av Windows Vista PRE-RC1 den siste uken, har jeg bare en ting å si. MS beviser nok engang at de best i klassen på OS. Dette er noe jeg trygt kan stå for og jeg er hellig solgt og frelst av hva de har klart å lage denne gangen. Vista er nydelig, enkelt og ikke minst veldig mye programvare med funksjoner som gud og hver mann vil finne nytte av. Så uansett hva MAC eiere måtte si om osX i forhold til Windows... Bare vent å se.. Dette her overgår det meste, i allefall hva jeg kan se. Men det er klart, til dere som skal ha bærbar nå, ikke kjøp noe annet enn dualcore og masse RAM. RAM er alfa&omega i Vista i allefall. Jeg bruker nå 700MB ram bare med explorer, msn, wmp og filbehandling. Kan tenkes dette ordner seg etterhvert. Og nå hører jeg at en mac eier ler litt der borte i hjørnet, men de bruker like mye minne og ressurser de også. Ingen skal få meg til å tro at 512MB ram er nok for en mac... Jeg har sett det motsatte, for å si det sånn. Ellers, den ASUS maskinen virker blodfin, og har selv kikket litt på den. Masse power. Eneste som bekymrer meg litt, er batt tiden. Jeg er nå bortskjemt med en IBM T43 som holder på batt i over 3,5 time til 4 timer. Lenke til kommentar
rattamahatta Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Om dere ikke har fulgt med på forum for MAC... .. er kommet over på mac. ...hensiktsmessig å kjøpe en MAC... Mac er kjempefine maskiner... Søstern min kjøpe selv en mac... Så uansett hva MAC eiere måtte si om osX... Og nå hører jeg at en mac eier ler... Er det MAC, Mac eller mac? Bestem deg kis... Uansett, NilsJohan, Zepto is where it's at. Zepto 6214W/6314W er den beste 14" du får, pris-/ytelsesmessig sett. Pen er den også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå