Gå til innhold

To rumble or not to rumble

Mazeking

Anbefalte innlegg

Nå har det pågått diverse spekulasjoner om det kommer rumble eller ikke kommer rumble til ps3. Bilspill er en særdeles viktig spilltype på konsoller. Skal banne for at både Grand Turisimo/Colin Mc Rae/PGR/Forza har gjort at folk har handlet konsoller for å spille disse KUN disse spillene. På xbox og ps2 ga rumble en ekstra dimensjon til spillopplevelsen ved at man kunne merke det fysisk i hånda når man kjørte feil i bilspillene. Dette gjorde bilspillene til en mye mer intens opplevelse.

Sony har offisielt besluttet (så vidt jeg vet) å IKKE ha rumble i DualShocken til Ps3. Det er etter min mening å skyte seg selv i foten. Hva vil nå alle bilspill/rallyspill folkene velge? Vil de ha kontrolleren som gir fysisk tilbakemelding på hvordan man spiller eller vil man velge den kontrolleren der man kan svinge den i lufta som et ratt (dual shock med tiltsensor) Noen her vil kanskje mene at bilspill skal spilles med ratt med forcefeedback men det er det nå de færreste som har.

Jeg må si jeg blir ekstremt skuffet hvis det ikke blir mulig å få kjøpt en kontroller til ps3 som har rumble. Har sony total neglisjert bilspillpublikummet eller hva tenker de på?

Jeg vet at rumbletekologien er lisensiert av et annet firma. Jeg vil nå si at de vil tape VELDIG på lang sikt med å droppe rumble kontra å ta kostnaden nå og beholde det bilspillende publikum. Hvis ikke blir xbox360 eneste alternativ for de som vil spille bilspill med rumblekontroller.

EDIT:skrivefeil

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at RATT til Ps3 kan fortsatt komme med force-feedback og rumble og whatnot ;) .

6773882[/snapback]

Ratt er ofte upraktisk. Man må ha en stol som er veldig lav men med høy rygg. Man må ha et bord i passe høyde for å feste rattet og man må plassere pedalene slik at man kan strekke ut beina og tråkke på pedalene uten at de sklir bortover gulvet. Sitter man med rett ben på en kjøkkenstol får man krampe foran på leggen etter noen timers spilling. De færreste har plass til en PetterSolbergRigg med dette i på stua så de fleste av oss må ta til takke med en håndkontroller.

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at rumble kan komme på sikt, men grunnen til at det ikke er med nå er ikke bare at Sony ikke ønsker å betale lisens for dette.

Da patenteierne saksøkte Microsoft og Sony for ulovlig bruk av rumble, betalte MS seg ut av retten ved å inngå forlik, mens Sony valgte å kjempe. Og de tapte, og måtte betale en fin slump penger i erstatning. De valgte selvsagt å anke, men anken ble avslått. Nå har de anket nok en gang,og sålenge de er oppi denne rettssuppa, har de ikke lov til å bruke rumble. De må først betale boten (som ikke er liten), for så å betale lisens.

Om dette noen gang skjer kommer nok rumble tilbake, men etter et års tid med mye motgang, tviler jeg på at Sonys aksjonærer er særlig villige til å betale dette frivillig.

Lenke til kommentar
Vet ikke om rumble har noe å si for min del. Har sittet med rumble siden jeg kjøpte ps2 og senere xbox, og nå 360, så det kan hende at jeg savner det om det forsvinner. But then again, kanskje jeg ikke merker noe!

6773898[/snapback]

Neivel det var da merkelig. Lam i arma?

Lenke til kommentar
Skal ikke se bort ifra at rumble kan komme på sikt, men grunnen til at det ikke er med nå er ikke bare at Sony ikke ønsker å betale lisens for dette.

Da patenteierne saksøkte Microsoft og Sony for ulovlig bruk av rumble, betalte MS seg ut av retten ved å inngå forlik, mens Sony valgte å kjempe. Og de tapte, og måtte betale en fin slump penger i erstatning. De valgte selvsagt å anke, men anken ble avslått. Nå har de anket nok en gang,og sålenge de er oppi denne rettssuppa, har de ikke lov til å bruke rumble. De må først betale boten (som ikke er liten), for så å betale lisens.

Om dette noen gang skjer kommer nok rumble tilbake, men etter et års tid med mye motgang, tviler jeg på at Sonys aksjonærer er særlig villige til å betale dette frivillig.

6773908[/snapback]

Blir litt som Itavisen det der. Vi pøser på med et Ûberannonse venlig design for å dra inn mest mulig PENGER. Sony vil spare PENGER ved ikke å bruke rumble som folk vil ha.

Begge to kommer garantert til å miste MASSE kunder pga kortsiktig tankegang når det gjelder PENGER!

Lenke til kommentar

Jeg har klart meg i en mannsalder uten rumble, og jeg tror ikke det vil være så vanskelig å være foruten.

Jeg er klart av den formening at ratt er tingen. Om man kjøper en konsoll KUN for bilspill, kjøper man da for svingende ett ratt også.. Realismen man har med et godt FF - Force Feedback ratt (den rumbler med å trikse med FF), unner jeg alle.. Man snakker om å få alt uttav spillet her..

Ratt er ikke den samme investeringen den var før i tida, er den vel?

Lenke til kommentar

6773908[/snapback]

Hva skal i tro om Motorstorm da? blir det utviklet for å virke med en kommende rumble på kontroller eller forcefeedback for ratt, eller blir det utviklet uten tanke på dette?

Finnes det foresten noen BRA ratt til xbox360 ala de beste til ps2. På tide å orientere seg i markedet for alternativer til ps3 skjønner jeg :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg har klart meg i en mannsalder uten rumble, og jeg tror ikke det vil være så vanskelig å være foruten.

Jeg er klart av den formening at ratt er tingen. Om man kjøper en konsoll KUN for bilspill, kjøper man da for svingende ett ratt også.. Realismen man har med et godt FF - Force Feedback ratt (den rumbler med å trikse med FF), unner jeg alle.. Man snakker om å få alt uttav spillet her..

6773949[/snapback]

Tips på gode ratt til 360?

Lenke til kommentar

Jeg synes bare at det er ironisk at du kaller det dualshock til PS3. Siden det er lite dualshock i kontrolleren.

Men jeg synes de burde fått tilbake rumblingen. Det gir bedre følelse av spillene. Pluss det øker vekten av kontrolleren. Som er et pluss siden denne vistnok er lettere n ps2ern. som i utgangspunktet er veldig lett.

Lenke til kommentar
Hva skal i tro om Motorstorm da? blir det utviklet for å virke med en kommende rumble på kontroller eller forcefeedback for ratt, eller blir det utviklet uten tanke på dette?

Finnes det foresten noen BRA ratt til xbox360 ala de beste til ps2. På tide å orientere seg i markedet for alternativer til ps3 skjønner jeg  :ermm:

6773954[/snapback]

Godt spørsmål det. Time will tell, vi får nok bare vente å se.

Er vel såvidt jeg vet, ikke noe ratt ute til 360 enda, men det er et rett rundt hjørnet med force feedback og whatnot.

Lenke til kommentar

6773949[/snapback]

Tips på gode ratt til 360?

6773958[/snapback]

Har vel bare kommet et foreløpig tror jeg. Mener det er fra Madcatz, og etter det jeg har hørt så er det ikke noen FF der.

Xbox 360 Wireless Racing Wheel. For true racing enthusiasts who demand unparalleled driving realism at home, this innovatively designed wheel combines form and function with the latest technology in wireless and force feedback. Consumers who purchase the wheel will also get a limited-edition force feedback version of “Project Gotham Racing® 3” while supplies last (ERP $149.99 U.S.**, available in November).

I tillegg kommer Logitech med et ratt snart, men er ikke sikker på om det bare er rumble eller om det er FF der også.

Lenke til kommentar
Snip

Blir litt som Itavisen det der. Vi pøser på med et Ûberannonse venlig design for å dra inn mest mulig PENGER. Sony vil spare PENGER ved ikke å bruke rumble som folk vil ha.

Begge to kommer garantert til å miste MASSE kunder pga kortsiktig tankegang når det gjelder PENGER!

6773937[/snapback]

Det er litt korttenkt det der. Sony ble saksøkt av et firma som innehar en rekke med patenter for håndkontrollere. I the land of opportunity er det big business dette å saksøke hverandre. Sony hadde muligheten mellom å betale en godgjørelse for den grad de hadde benyttet patenten eller å gå rettens vei. De valgte å gå rettens vei og tapte.

Microsoft valgte den andre veien ved å settle det hele og å betale royalties til disse 'rumbleoppfinnerne'.

I enkelte tilfeller er det best å ligge seg flat og i andre er det ikke. Problemstillingen er forøvrig at slike lykkejegere som dette er det amerikanske samfunn smikkfullt av. Gir du et inntrykk av at de kan få lillefingeren din, tror jeg både du og dine ansatte før eller siden knapt kan fingertelle til to.. Det har jo dukket opp patenter i søkk og kav i etterkant, både på wiimoter, tilt sensorer, fjærbelastede knapper og gudene vet ikke hva.

Sony frontet, og gjorde en klar melding om at de ikke vil være med på denne særamerikanske formen for utpressing. Det gjorde de rett i, rumble eller ikke rumble.

At det skal sitte en sur amerikaner som en igle og detaljstyre hva man skal ha i en konsoll, og tjener seg styrtrik på det attpåtil, synes jeg svært lite om. Da for man heller la være, og heller gi et signal på at nei du, dette er vi ikke med på..

Det er i alle fall mitt personlige syn på saken.

EDIT: Legger til en liten Wikisnutt:

While Microsoft settled out of court, purchasing a 10% share in the company, Sony continued to defend the case. Their defence centred on an earlier force feedback controller patent, the use of which Sony licenced from Logitech during 1998. Sony lost and was required to pay considerable retroactive royalties (approximately $91 million) to Immersion, for the seven years that the Dual Shock controller had been on the market, and suspend the sale of the controllers in the United States (including all PlayStation and PlayStation 2 console packages containing them). Sony appealed this decision and lost again.

Hadde du hatt lyst til å kjøpe noe av noen som hadde tynt lommeboka di så skamjævlig? :w00t:

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Angående ratt til 360 så er det 3stk, eller flere ute.

Det beste av de er fra MadCatz, og deretter er det 2 andre merker jeg kan si med sikkerhet også har laget ratt.

Alle av disse er uten FF, men dette blir rettet opp da MS lanserer sitt eget trådløse ratt med FF :)

Rumble er da ikke så utrolig stort problem etter min mening. OK, kanskje ikke like tilfredstillende i og med at man ikke kan "føle" våpenet i f.eks FPS spill, men det er da artige ting en gyro sensor også kan gjøre :)

F.eks som i Resistance, hvor man kan riste vekk fiender!

Så etter min mening syntest jeg at disse tingene går opp som opp. SONY har ikke rumble, men har deretter gyro funksjon. MS har ikke gyro, men har deretter rumble

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg synes rumble er en morsom fiffig måte å gi feedback til spilleren på, som verken koster mye eller er vansklig å implentere. Trist at ps3 ikke kommer til å støtte den, blir et steg tilbake uansett hvordan man ser på det, men til gjengjeld er det et veldig kort steg. Det er ikke dette som kommer til å avgjøre konsollkrigen, casual gamer bryr seg ikke vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Vet ikke om rumble har noe å si for min del. Har sittet med rumble siden jeg kjøpte ps2 og senere xbox, og nå 360, så det kan hende at jeg savner det om det forsvinner. But then again, kanskje jeg ikke merker noe!

6773898[/snapback]

Neivel det var da merkelig. Lam i arma?

6773913[/snapback]

Jeg MERKER rumble, og jeg elsker rumble! Saken er den at jeg ikke vet om jeg vil sitte med en "her er det noe som mangler" følelse om jeg noengang får en kontroller uten..

Lenke til kommentar

Eg har rumblet og kost meg siden Lylat Wars kom bundlet med rumble pack til N64. Eg fikk min N64 inkl. GoldenEye til jul i 97 og var heilt idiot.Ein ny era stod for tur. Noen dager etter fikk eg altså muligheten til å plugge i dette merkverdige adapteret som gjorde at man kunne få tilbakemeldinger fra spillet.

Og plutselig blei GoldenEye ein heilt annen opplevelse. Siden den gang har muligheten for rumble på konsoll vert veldig viktig for meg. Bilspill og FPS spesielt er ein tamm affære uten rumble syns eg. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...