Gå til innhold

Trenger hjelp! Import fra statene!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe noen deler fra en webshop i USA. Jeg hadde først planer om å bruke masse penger, men det ble det ikke så derfor skal jeg prøve å få det under toll og avgiftsgrensen. Er det sant at grensen for er 200 for å unngå toll om moms? Jeg har regnet med alt sammen (frakt også) og prisen landet på 191 Nok. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg da ikke trenger å betale moms og toll? Hva om kursen går opp slik at når varen ankommer for å fortolles så er prisen steget over 200kr?

 

Jeg trenger virkelig hjelp til dette her og det haster litt. Jeg leste også at frakten ikke beregnes kun varen når det er under 200kr.

 

Hva må jeg betale hvis jeg ville brukt mer enn 200 kr? Jeg har hørt noe om at jeg kan fortolle varer selv også. hva blir prisen da? Hvis det har noe å si så har jeg bestilt rc-relaterte varer, altså ikke datavarer.

 

Jeg håper dere kan svare på noe vertfall det om varer under 200 kr siden det er mest aktuellt.

 

På forhånd takk!

 

 

Torland

Endret av Torland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Sjekk kursene hos Tollvesenet på www.toll.no. De er ofte litt avvikende fra det man opererer med hos VISA og andre!

 

Når det gjelder tidspunktet for omregningen er dette tidspunktet da varen ankommer Norge. Dette sjekket jeg med Tollvesenet i forbindelse med en sak for en tid tilbake.

 

Du må altså ta risikoen for eventuelle valutasvingninger på egen kappe.

 

Ellers er du ikke den eneste som forveksler toll og moms. Meg bekjent er ikke datautstyr tollpliktig -iallefall ikke fra USA, men momsen kommer i tillegg ved innførsel.

 

Og moms beregnes IKKE på frakten så lenge VAREN koster under 200. Men koster varen OVER 200 tas frakten med i beregningsgrunnlaget! En teit regel -men slik er det nå.

 

Eksempel: Du kjøper en vare til 199 kroner (etter Tollvesenets satser!!) og frakt på 50. Du slipper da unna moms og betaler ingenting.

 

Koster varen 200 og frakten er 50 må du betale 25% på toppen av 250 kroner.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Det skal mye til for at kursen skal endre seg så drastisk at det kommer seg over 200,- grensen. Iallefall hvis det er inkl. frakt som du hadde der...

 

Det er vel 25% ekstra du må betale for varer over 200,-

6773684[/snapback]

Moms er 25% av varens verdi med tillegg av frakt når varens verdi er over 200 i henhold til Tolvesenets valutakurser (disse er som tidligere angitt ikke identsik med bankenes kurser / kan være både lavere og høyere).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det var iallefall det Tollvesenet opplyste om. Og det er jo en forståelig måte å gjøre det på ettersom det er merarbeid for Tollvesenet å ta stilling til når varen ble sendt.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med TVINN i hele sommer og kan bekrefte at tollvesenets kurs ikke er nøyaktig det samme som kursen til bankene. Hver mandag blir kursene på TVINN oppdatert.

 

Det er kursen på datoen for innfortollingen som er grunnlaget for mva.

 

Kan også bekrefte at BennyBanassi har rett når det gjelder 200kr regelen.

Lenke til kommentar
Husk at ikke alle varer er tollfrie.

Kjøper du feks. klær fra utlandet, må du betale toll + mva + avgift selv om verdien er under 200 kr.

6776430[/snapback]

 

takk for alle svar! tror jeg har kontroll nå :p

 

Edit: Hva er TVINN?

Endret av Torland
Lenke til kommentar
Husk at ikke alle varer er tollfrie.

Kjøper du feks. klær fra utlandet, må du betale toll + mva + avgift selv om verdien er under 200 kr.

6776430[/snapback]

 

Fra statene mener du vel?

 

EDIT; Jeg vet ikke, men jeg har da bestilt klær fra Canada for under 200kr. Måtte sende faktura til tollvesenet så gikk alt greit.

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar
Husk at ikke alle varer er tollfrie.

Kjøper du feks. klær fra utlandet, må du betale toll + mva + avgift selv om verdien er under 200 kr.

6776430[/snapback]

 

Fra statene mener du vel?

 

EDIT; Jeg vet ikke, men jeg har da bestilt klær fra Canada for under 200kr. Måtte sende faktura til tollvesenet så gikk alt greit.

6780040[/snapback]

 

 

Ahh... my bad.

Klær skal man betale toll på dersom det overstiger 200 kr (10,7%). Dette kommer i tillegg til tollavgift og mva. Kjøper du en dvd til over 200 kr, betaler du bare tollavgift og mva, ikke selve toll'en.

 

Dette gjelder uansett hvilket land du bestiller klærne fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...