Gå til innhold

9750GX2 = katta i sekken?

Sheriff..

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp bestilt XFX 9750gx2 520m for en DEL penger.. Men plutselig her en dag leser jeg noe på forumet at disse kortene ikke støtter HDR og AA samtidlig eller no sånt..

Nå har det seg slik at jeg bare er en kar med mye penger, lite vett og blir veldig for nervøs når jeg leser sånt om noe jeg har kjøpt!!

For det første: Jeg skjønner ikke en drit hva dette betyr!! Vil det si at mitt betalte og "svindyre" kort ikke er så bra som jeg har drømt om?? Har vurdert å sende det tilbake, for så å bestille ett stk.: XFX GeFORCE 7900 GTX 512MB (noen meninger??)

For det andre: Kan noen på dette intelligente(for det er tydeligvis brorparten av dere)-forumet forklare meg (med relativt enkle ord) hva dette betyr for meg og min spill-opplevelse??

Jeg har til opplysning lest noen av poster her angående temaet.. men skjønner fortsatt ikke.. ref. "lite vett" linje 6.

Hvis det viser seg at jeg har misforstått alt er det bare for admin å slette posten..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at Nvidia sine kort ikke støtter å bruke HDR og AA samtidig. ATI får til det med en patch eller noe slikt.

HDR kan enklest forklares at det er naturlige lyseffekter i spill.

AA= Anti Aliasing, eller på norsk kantutjevning. Denne funksjonen retter ut hakkete buede linjer, slik at de ser naturlige runde ut.

Alle spill støtter AA, mens ikke alle støtter HDR enda. Men mange av de med HDR har også en annen versjon av denne naturlige lyssettingen som kalles Bloom. Denne ser nesten like bra ut, og kan brukes sammen med AA.

Personlig syntes jeg AA er mere verdt enn HDR.

Skjermkortet du har bestilt er ikke ett katta i sekken kort. Det yter meget bra.

Problemet med 7950GX2 er at det er ett SLI kort (2 stykk 7900 GT), det vil yte bedre enn 7900 GTX i noen spill, mens det yter dårligere i andre som ikke støtter SLI like bra som noen. 7900 GTX er også billigere og stillere.

Jeg hadde ett 7800 GT SLI oppsett selv, og i spill som Battlefield 2 hjalp det ikke. Byttet ut til ett enkelt kraftigere kort, og det ble bedre ytelse.

Hvis du vil bytte, kanskje ta ett ATI kort i stedet som kan støtte HDR og AA. Det lureste ville vært å vente noen måneder på DX 10 kortene som kommer, som fra både Nvidia og ATI vil støtte HDR og AA, samt mye annet nytt snadder.

Lenke til kommentar
Ingen Nvida kort støtter pr i HDR + AA, heller ikke 7900gtx som du vurderer. Skal du ha HDR + AA må du kjøpe et nyere ATI-kort, eks x1950xtx som er det beste kortet på markedet i dag.

6773235[/snapback]

Dette er ikke helt riktig...

nVidia kort støtter HDR+AA i noen spill, men ikke alle...

Alle spill med source motoren som bruker HDR støtter nVidia kortne AA på. Det er også noen spill som kombinerer HDR med SSAA (Super Sampling), så det er mildt sagt mye rot med HDR.

Her må dere rette meg, men vel at AA og HDR ikke automatisk fungerer i alle spill med ATi-kort heller... Spillet må vel støtte det på en måte?

PS! I de fleste nye spill er 7950GX2 raskere enn x1950xtx.

Lenke til kommentar

Typisk det... har ikke peiling på hva verken HDR eller AA er for noe, men får helt nois når han hører at det ikke støtter begge to samtidig. OMG!!11one!! *rulle med øynene*

Som det er blitt nevnt støtter Ingen Nvidia kort det offisiellt pr. dags dato. Det funker likevel med noen grafikkmotorer, men skal du ha 100% støtte for det må du enten vente til neste generasjon Nvidia kort, eller velge ATI.

Men ærlig talt... det finnes da dusinvis med viktigere grunner å vurdere enn støtte for HDR+AA når du skal kjøpre deg et nytt kort. 7950GX er på ingen måte noen "katta i sekken" deal så lenge du har råd til å kjøpe noe i den prisklassen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel for min del går FP HDR+MSAA støtte ganske høyt opp på lista. HDR legger til mer kontrast noe som raskt kan gjøre aliasing veldig merkant.

Anngående overbruk av HDR så er det nok at utviklerene vil ha mer frem en aha opplevelse i starten fremfor å gjøre det riktig. Når HDR begynner å blir en mer mainstream så vil nok ikke spill utviklerene være så overivrige lenger.

Lenke til kommentar
Her må dere rette meg, men vel at AA og HDR ikke automatisk fungerer i alle spill med ATi-kort heller... Spillet må vel støtte det på en måte?

Enten med en patch oppdatering til spillet eller en driver oppdatering for skjermkortet. Etterhvert vil spillene ha native støtte for dette.

Lenke til kommentar
Vil det bli mye forskjell på et 7950GX2 og et av de nye kortene med DX10?

6774014[/snapback]

Det vet man jo ikke iom at de ikke er sluppet enda, men man skulle jo anta at en ny generasjon med skjermkort vil yte bedre enn den forrige. Det er jo mye av poenget.

Lenke til kommentar
Vil det bli mye forskjell på et 7950GX2 og et av de nye kortene med DX10?

6774014[/snapback]

Det vet man jo ikke iom at de ikke er sluppet enda, men man skulle jo anta at en ny generasjon med skjermkort vil yte bedre enn den forrige. Det er jo mye av poenget.

6775963[/snapback]

Akkurat. Nå har det vel generellt sett vær normaly med en økning på 60-90% ytelse fra toppmodellen av en generasjon til den neste. Det vil vel være nærliggende og tro at det blir tilfellet denne gang også, men 7950GX2 er jo et SLI oppsett da, og ikek bare et enkelt kort. Jeg vil tenke meg at et G80 er omtrent like raskt, eller litt raskere enn et 7950GX2 i enkel-kort oppsett.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...