Lightningwolf Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Jeg lurer på hvem det var som sto bak terroren på teater i moskva for 1-2 år siden. Var det muslimer, eller var det noen andre som sto bak? Jeg endret den litt kritiske feilen at det var et teater og ikke en skole. Endret 31. august 2006 av Lightningwolf Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Tsjetsjenske muslimer var det som stod bak. Lenke til kommentar
freke Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Jeg lurer på hvem det var som sto bak terroren på skolen i moskva for 1-2 år siden. Var det muslimer, eller var det noen andre som sto bak? 6772957[/snapback] Er du sikker på at du ikke blander sammen skolen i Beslan og teateret i Moskva? Uansett mener jeg det var Basajev som sto bak begge to. Men er ikke sikker. Jeg er redd "muslimer" blir en litt stor forenkling i den saken. Endret 30. august 2006 av freke Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det er vel riktigere å si Tsjetsjenske Separatister. De vil ha et eget land i en tidligere delstat av USSR. Det at de er muslimer føler jeg at er underordnet i en sånn sammenheng... Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det at de er muslimer føler jeg at er underordnet i en sånn sammenheng Nja, jeg vet ikke helt. Det er kanskje underordnet, men det later til å ha vesentlig betydning. Ta i betraktning metodene de benytter, organisasjon, grunnen de gir for løsrivelse, at de andre republikkene trakk seg fra Sovjet relativt fredlig (hvertfall etter det første kaoset når Kremlin fremdeles prøvde å holde på makta). Tsjetsjenerne er kanskje de som har lidd mest av alle, men også de har stelt det i stand for seg selv. Og det eneste som skiller dem fra andre russere er deres religion. Lenke til kommentar
freke Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det at de er muslimer føler jeg at er underordnet i en sånn sammenheng Nja, jeg vet ikke helt 6773654[/snapback] Det blir som å si det var de kristne som invaderte norge i WW2. På sett og vis riktig, men fullstendig uten relevans. Gott mit uns Lenke til kommentar
freke Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det er vel riktigere å si Tsjetsjenske Separatister.De vil ha et eget land i en tidligere delstat av USSR. Det at de er muslimer føler jeg at er underordnet i en sånn sammenheng... 6773616[/snapback] Men husket jeg riktig? Ang Basajev mener jeg? Han var jo en major player i de rekker hvertfall... Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg lurer på hvem det var som sto bak terroren på skolen i moskva for 1-2 år siden. Var det muslimer, eller var det noen andre som sto bak? 6772957[/snapback] ingen? var ikke noe skoleterror i Moskva heller Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Er du sikker på at du ikke blander sammen skolen i Beslan og teateret i Moskva? Uansett mener jeg det var Basajev som sto bak begge to. Men er ikke sikker.Jeg er redd "muslimer" blir en litt stor forenkling i den saken. 6773102[/snapback] Men husket jeg riktig? Ang Basajev mener jeg? Han var jo en major player i de rekker hvertfall... 6773690[/snapback] Jeg mener at det er navnet på han som sto bak, det er i hvertfall hva russerne sier, men mer info har jeg nok dessverre ikke om det. Men du har nok rett i at han blander sammen de to terroraksjonene EDIT: Chechen warlord Shamil Basayev took responsibility for the hostage taking, reportedly led by his principal Ingush deputy Magomet Yevloyev. http://en.wikipedia.org/wiki/Beslan_school_hostage_crisis Endret 30. august 2006 av Lomz Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) yeh, men som noen andre sa; det var på skolen i Beslan og det var teater i Moskva, så tror trådstarter burde endre litt.. Endret 30. august 2006 av rjd-2 Lenke til kommentar
freke Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg mener at det er navnet på han som sto bak, det er i hvertfall hva russerne sier, men mer info har jeg nok dessverre ikke om det.Men du har nok rett i at han blander sammen de to terroraksjonene EDIT: Wikipedia sier: Chechen warlord Shamil Basayev took responsibility for the hostage taking, reportedly led by his principal Ingush deputy Magomet Yevloyev. http://en.wikipedia.org/wiki/Beslan_school_hostage_crisis 6773723[/snapback] Jaja, han finner vel neppe på noe mer krøll uansett nå. Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) angående Beslan, http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1440399.ece og ja, igjen, SKIFT navn på emne! Endret 30. august 2006 av rjd-2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Wikipedia har ganske omfattende artikler om begge terroraksjonene: http://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_theatre_siege http://en.wikipedia.org/wiki/Beslan_school_hostage_crisis Lenke til kommentar
freke Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 angående Beslan, http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1440399.ece 6773745[/snapback] Russiske gisselforhandlinger går ofte litt skeis for alle parter. Ref teater gassinga i Moskva, så det kan godt være hold i dette. Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 synes det gikk ganske bra der.. Lenke til kommentar
freke Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 synes det gikk ganske bra der.. 6777132[/snapback] Hehe, jepp. De sier som Metallica i Russland. Kill 'em all! Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 synes det gikk ganske bra der.. 6777132[/snapback] Hehe, jepp. De sier som Metallica i Russland. Kill 'em all! 6777282[/snapback] nei, det gjør dem ikke. Lenke til kommentar
freke Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) synes det gikk ganske bra der.. 6777132[/snapback] Hehe, jepp. De sier som Metallica i Russland. Kill 'em all! 6777282[/snapback] nei, det gjør dem ikke. 6777351[/snapback] Jo, det gjør de. Hvor mange av gislene omkom som følge av russisk gass taktikk i teater 'incidenten'? Hvor mange av gislene omkom som følge av russisk 'twitchy triggerfinger' i Beslan? Eg berre spør... edit: cut 'n paste fra wikipedia: After a siege of two and a half days, Russian Spetsnaz ("special forces") raided the building with the assistance of an unidentified "knockout gas". All of the 42 terrorists were killed, along with 129 of the hostages, with no Spetsnaz casualties On the third day of the standoff, shooting broke out between the hostage-takers and Russian security forces. According to official data, 344 civilians were killed, 186 of them children,[1] and hundreds more wounded Endret 31. august 2006 av freke Lenke til kommentar
Katalysator Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Det finnes en del konspirasjonsteorier om diverse bombeangrep i Moskva og gisselaksjonene i Dubrovka-teateret og skolen i Beslan. Jeg ønsker ikke å ta noe sterkt standpunkt til disse teoriene, men de er faktisk nevnt i boken "Livvakt i helvete" av Siri Lill Mannes (ja, nyhetsankeret i TV2). Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 shit happens 14 tegn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå