Gå til innhold

Elendig info og kompetanse fra Olympus!

Anbefalte innlegg

Har ventet lenge på dette kameraet for å kjøpe ett tilleggskamera til min Nikon D50 siden forgjengeren Olympus mju 720 hadde for dårlig optikk.

Etter en del diskusjon her i forumet hadde jeg egentlig håpet at etterfølgeren fikk fast optikk uten zoom på grunn av kvaliteten.

Til sammen lanserer Olympus hele 10 modeller, sjekk linken her.

Håper dette blir ett bra kamera :w00t:

Edit:

Fant ingen informasjon på internett om når kameraet kom i butikkene og ringte derfor Olympus Norge og spurte om når det nye vanntette kameraet kom ut og det jeg fikk som svar var at han hadde ikke hørt om noe nytt kamera men ble satt over til salgsavdelingen for sikkerhets skyld.

Her fikk jeg lite eller ingen informasjon, han trodde det kom ut i oktober men visste ikke helt sikkert.

Når jeg da spør om hvilke oppgraderinger det har fått er svaret: Det er vanntett til 5 meter og ser mye penere ut? Hæh! :mad:

Prøver å utdype spørsmålet mitt og viser til en rekke tester og dette forumet som sier at optikken i kameraet er dårlig og spør om de har gjort noe for å forbedre optikken og bildekvaliteten generelt. Da fikk jeg som svar at slike tester tar de med en klype salt og at optikken i kameraet var mer enn bra nok... og etter det hav visste var det ikke gjort noe vesentlig med bildekvaliteten.

Ok, konklusjonen min er ihvertfall at denne personen var meget arrogant og hadde meget lite kunnskap om egne kameramodeller. Eneste jeg kan håpe på er at han tar feil for jeg håper og tror at bildekvaliteten fra mju720 er forbedret til etterkommeren mju725.... :hmm:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at de har gjort noe særlig med bildekvaliteten. De er nok fortsatt forhindret av at optikken må befinne seg inne i selve kamerahuset, og "speiles" ut. Dette gir dårlig bildekvalitet, og det har denne løsningen alltid medført.

Nei, de vil vel bare skryte på seg noen flere megapixler og at det er enda mer vanntett. Om 1,5 meter støtsikker er å stole på, er heller ikke 100% sikkert... har sett kamera med deler som har falt av etter de har falt kortere enn dette. Olympus byttet imidlertid dette kamera ganske så kontant.

Lenke til kommentar

Hmmm.... vel, får vel bare ta til takke med det de kan tilby og kanskje kjøpe 2 kompaktkameraer i tillegg til D50`en. En til undervannsfoto og en til vanlig fotografering.

Aller mest skuffet er jeg faktisk av Olympus Norge som ikke klarer å ansette mer kvalifisert personell og at de ikke har fått mer info fra Olympus enn de har gjort.

Det føltes faktisk ut som om jeg ringte en dårlig å useriøs nettbutikk :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hmmm....  vel, får vel bare ta til takke med det de kan tilby og kanskje kjøpe 2 kompaktkameraer i tillegg til D50`en. En til undervannsfoto og en til vanlig fotografering.

Aller mest skuffet er jeg faktisk av Olympus Norge som ikke klarer å ansette mer kvalifisert personell og at de ikke har fått mer info fra Olympus enn de har gjort.

Det føltes faktisk ut som om jeg ringte en dårlig å useriøs nettbutikk  :thumbdown:

6780194[/snapback]

Olympus Norge skriver en del om kameraet på sine hjemmesider:

http://www.olympus.no/consumer/29_mju_725_SW.htm

Men hvorfor ikke satse på en vanntett Pentax. Folkene på http://www.pentax.no/ pleier å være veldig hyggelige.

Mener også å huske at det tidligere her på forumet ble opplyst at Olympuskameraene i gjennomsnitt hadde flere feil enn andre merker.

Lenke til kommentar
Hmmm....  vel, får vel bare ta til takke med det de kan tilby og kanskje kjøpe 2 kompaktkameraer i tillegg til D50`en. En til undervannsfoto og en til vanlig fotografering.

Det føltes faktisk ut som om jeg ringte en dårlig å useriøs nettbutikk  :thumbdown:

6780194[/snapback]

Olympus Norge skriver en del om kameraet på sine hjemmesider:

http://www.olympus.no/consumer/29_mju_725_SW.htm

Men hvorfor ikke satse på en vanntett Pentax. Folkene på http://www.pentax.no/ pleier å være veldig hyggelige.

ø

Mener også å huske at det tidligere her på forumet ble opplyst at Olympuskameraene i gjennomsnitt hadde flere feil enn andre merker.

6782029[/snapback]

Har jobbet i fotoforretning nå i snart 7 år, og kan ikke si meg enig i at olmypus har mer feil enn andre produsenter, heller motsatt!

Vi selger mye Olympus kameraer, endel Canon og Nikon i all hovedsak, Samsung på billigsiden.

Jeg vil si at de kameraene vi har hatt mest trøbbel med (av dem til over 1500,-), som det har vært mest feil på er Canon, og da i all hovedsak Ixus serien!

Nikon og Olympus derimot har vi svært lite problemer med, og hvis det først er noe galt, så er de i de fleste tilfeller greie å ha med å gjøre, da spesielt Olympus.

Samsung, og da spesielt de billigste modellene (695-995,-) er det mye feil på, mange slutter rett og slett å fungere, har og vært borti flere som har vært DOA, så Samsung er nok heller de med flest feil, selv de billigste Olympus/Canon/Nikon vi har solgt, har det ikke vært sånn type problemer med.

At de som jobber på Olympus Norge kanskje ikke har stor peil er vel ikke uvanlig, for hvor mange der inne er det som faktisk selger kameraene?

Og informasjon (el. brosjyrer) får også vi som butikk beskjed om at "kan hentes på nettet" så det er ikke unormalt at de ikke vet. Eneste som kanskje vet litt om produktene er de selgerne de har som reiser butikk til butikk (hvis de har noen nå da...). De hadde iallefall god peil den tiden de eksisterte.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar
Samsung, og da spesielt de billigste modellene (695-995,-) er det mye feil på, mange slutter rett og slett å fungere, har og vært borti flere som har vært DOA, så Samsung er nok heller de med flest feil, selv de billigste Olympus/Canon/Nikon vi har solgt, har det ikke vært sånn type problemer med.

Regner med at situasjonen er litt annerledes på DSLR-siden dog, dersom dere selger noen av dem... Men Samsung er nå engang et billigmerke, selv om de prøver å gjøre noe med det. Vi får bare håpe at de lykkes :o)
Lenke til kommentar

Off-topic: Samsung er virkelig på offensiven for tiden... det skal de ha. De lanserer en del spennende modeller for tiden, blant annet de med "classic design".

Olympus har hatt en del problemer med sine kamera, men da hovedsaklig på grunn av luken som man skjøv vekk fra objektivet for å starte kameraet. Det var ofte det datt av en liten tilsynelatende ubetydelig del fra bak denne luken, og da sluttet kamera å fungere, fordi man ikke fikk slått det på. Denne luken er fjernet på deres kamera nå.

Ser noen nevner Ixus, og de har hatt noen problemer med objektivene... man får ofte E18 feil, men da er det stort sett pga. at folk mister kameraet eller får støtskader på andre måter. Hvis vi sammenligner antall kamera vi selger, og hvor mange vi får inn på reklamasjon, så er ikke Ixus'ene så ille, og selv om Olympusen var "verstingen" før, pga. nevnte luke, så er de også på bedringens vei. Mest fordi denne luken er fjernet, forhåpentligvis en gang for alle. Nikon har vi også solgt mye av, og her er antall kamera returnert på garanti/reklamasjon underlig lavt.

Lenke til kommentar

Hadde i utgangspunktet lyst på en Olympus på grunn av at den var både vanntett og støtsikker, tålte høyere trykk og ikke hadde begrensning på 30 minutter under vann.

Lurer egentlig på hva de 30 minuttene betyr, løfter man kameraet opp av vannet noen sekunder for så å dykke igjen, begynner liksom den 30 minuttersfristen på nytt da.

Når ett kamera først er vanntett til en spesiell dybde synes jeg at man like godt kunne hatt det i vann 2-3 timer som en halvtime.

Så er det utseende da, Pentax`n er ikke spesielt stygg men ikke er den fin heller. Synes Olympus sin variant er mye tøffere, spesielt den nye mju725 og faktisk tror jeg at mange vil velge dette kameraet foran Pentax`n på grunn av utseende.

Uansett hadde jeg ventet meg en mer profesjonell service den eneste gangen jeg ringer direkte til den norske importøren...

Tror nok jeg venter på noen tester av den nye modellen, kanskje jeg til og med venter på en ny en fra Pentax :hmm:

Lenke til kommentar

Blir tåpelig å sammenligne bildekvalitet mellom disse små amatørkameraene. De er alle laget for snapshots, og å pixel-peepe disse bildene i 100% på en dataskjerm er dønn bortkastet tid. 720SW (og nå 725SW) har en unik egenskap i at de er støtsikre og vanntette, og dette gjør dem til gode valg for alle som er ute etter et slikt kamera. Er man mer seriøs og ute etter bildekvalitet kjøper man uansett et DSLR eller annet kamera med stor sensor, men det er jo et helt annet markedssegment.

Lenke til kommentar
Blir tåpelig å sammenligne bildekvalitet mellom disse små amatørkameraene. De er alle laget for snapshots, og å pixel-peepe disse bildene i 100% på en dataskjerm er dønn bortkastet tid. 720SW (og nå 725SW) har en unik egenskap i at de er støtsikre og vanntette, og dette gjør dem til gode valg for alle som er ute etter et slikt kamera. Er man mer seriøs og ute etter bildekvalitet kjøper man uansett et DSLR eller annet kamera med stor sensor, men det er jo et helt annet markedssegment.

6784862[/snapback]

Jepp, har ett DSLR. Hvis du faktisk leser igjennom postene før du svarer så ser du at dette kameraet kun er ett tillegskamera som skal kunne tas med hele tiden og ha ett litt annet bruksområde.

Sammenligner ikke dette kameraet med kvaliteten speilrefleks gir men andre kompaktkamera. Når det er vanntett og tåler støt må man så klart ofre litt av bildekvaliteten i forhold til modeller i samme prisklasse.

Når man betaler nesten 4000 kr for dette kameraet (den nye modellen) burde det kunne matche kvaliteten til kamera rundt 2500 til 3000 kr, selv om det er vanntett. Det gjør det faktisk ikke og det er vel det vi diskuterer her.

Til nå er det vel kun antagelser men siden Olympus selv sier de ikke har gjort noe av betydning med bildekvaliteten så er det vel ett mju 720 i en ny drakt.

Lenke til kommentar
Sammenligner ikke dette kameraet med kvaliteten speilrefleks gir men andre kompaktkamera.

Nettopp, og det er dette jeg mener er tåpelig, da kvalitetsforskjellene mellom slike kameraer er minimale. Trenger du de egenskapene 720SW har, så kjøper du det kameraet. Lover deg at du ikke vil merke noen forskjell i bildekvaliteten sammenlignet med kameraer i samme klasse. Når diverse testsider rapporterer om "kvalitetsforskjeller" mellom ulike lavpris kompaktkameraer er det forskjeller som bare er relevante i kunstige, laboratorielignende settinger der bilder blåses opp på svære dataskjermer og dissekeres med forstørrelsesglass. Å teste slike kameraer på denne måten er etter min mening bortkastet, da andre egenskaper er mye viktigere for målgruppen. 720SW skiller seg helt klart ut ved å tilby sjeldne egenskaper som svært mange har bruk for.

Lenke til kommentar
Sammenligner ikke dette kameraet med kvaliteten speilrefleks gir men andre kompaktkamera.

Nettopp, og det er dette jeg mener er tåpelig, da kvalitetsforskjellene mellom slike kameraer er minimale. Trenger du de egenskapene 720SW har, så kjøper du det kameraet. Lover deg at du ikke vil merke noen forskjell i bildekvaliteten sammenlignet med kameraer i samme klasse. Når diverse testsider rapporterer om "kvalitetsforskjeller" mellom ulike lavpris kompaktkameraer er det forskjeller som bare er relevante i kunstige, laboratorielignende settinger der bilder blåses opp på svære dataskjermer og dissekeres med forstørrelsesglass. Å teste slike kameraer på denne måten er etter min mening bortkastet, da andre egenskaper er mye viktigere for målgruppen. 720SW skiller seg helt klart ut ved å tilby sjeldne egenskaper som svært mange har bruk for.

6785286[/snapback]

Hvis du synes kvaliteten mellom slike kamera er minimale så bør du skaffe deg briller. Vet selv at synet mitt ikke er 100% på grunn av skjeve hornhinner men ser likevel meget høye nivået av feilbrytning dette kameraet gir, I tillegg klarer ikke optikken å gjøre mer enn50% av ett bilde skarpt nok ve makrofotografering. Vi snakker her om stor forskjeller fra de beste i 3000 kr klassen.

Har selv snakket meget varmt om mju 720 tidligere fordi jeg hadde samme oppfatning som deg om at forskjellene var minimale. Sjekk gjerne tidligere tråder om dette. Innrømmer nå som jeg har sett dette selv at bildekvaliteten på forskjellige kameraer varierer stort....

Lenke til kommentar
Nettopp, og det er dette jeg mener er tåpelig, da kvalitetsforskjellene mellom slike kameraer er minimale. Trenger du de egenskapene 720SW har, så kjøper du det kameraet. Lover deg at du ikke vil merke noen forskjell i bildekvaliteten sammenlignet med kameraer i samme klasse.
Jeg er uenig med deg her. Men det er jo bra vi har forskjellige meninger :)

Jeg mener man ser meget god forskjell på bildene fra et Mju-720 og et Ixus 750/800 eller Coolpix P3/P4 for eksempel. Ja, det ER stor forskjell, og ja, den jevne bruker SER faktisk forskjellen. Flere helt middelmådige brukere, som aldri har tatt i et speilreflekskamera før, har klaget over bildekvaliteten til f.eks Mju-700 (som skal ta bedre bilder enn Mju-720) og Mju-720. Også her på forumet har "vanlige" brukere uttrykt sin frustrasjon over spesielt Mju-720.

Så da kommer jeg jo til spørsmålet til deg; Hvorfor skal de som ikke gidder å drasse på et DSLR ta til takke med dårlig kvalitet når de kan få god kvalitet? Man må enten velge anvendelighet (Mju-720) eller kvalitet (Ixus 750/800, Coolpix P3/P4). Pentax Optio W10 (eller en av søstermodellene) legger seg sånn ca. midt i mellom på alle punktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...