Gå til innhold

Tigging i Oslo

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig flyttet til Oslo og jobber ganske sentralt i sentrum. Det tar meg ca 5 min å gå fra jernbanetorget til dit jeg jobber. På de åtte arbeidsdagene jeg har hatt i denne byen har jeg ikke kunne gå fra/til jobb en eneste dag, uten å møte folk som vil ha penger av meg. Enten er det uteliggere, organiserte tiggere fra øst-europa eller veldedige organisasjoner som vil ha støtte.

Jeg synes det er for galt at man ikke kan gå ned Norges paradegate uten å bli spurt om penger gjentatte ganger. Er jeg bare en naiv sørlending som må godta at det er slik i Oslo, eller er det flere som deler mine synspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig; tiggingen har tatt helt av de siste par årene. Hvis du er tiiidlig ute en dag kan du få med deg at mange av de østeuropeiske tiggerne blir 'plassert ut' fra små minibusser, så dette er i høyeste grad organisert.

Ellers så kan du jo glede deg til du som mann/gutt skal gå ned Karl Johan en sen kveld - du garantert forsøkt praiet av et par horer underveis. Det er så trivelig atte...

Oslo har blitt et skikkelig høl den siste tiden.

Lenke til kommentar
enkel måte å bli kvitt tiggingen. Ikke gi en dritt. Gå til Tokyo og se kor mange som tigger der. Tilnærmet lik 0 siden ingen gir noe til tiggere der.

6773097[/snapback]

Nei, men der bor hjemløse i pappesker. Det er ganske fasinerende å se dem sette dem opp gatelangs rundt 22 - 23 tiden hver dag. Så de har jo sine problemer de og.

AKIRA

Lenke til kommentar
Er jeg bare en naiv sørlending som må godta at det er slik i Oslo, eller er det flere som deler mine synspunkt?

Helt, 100% enig. Jeg synes det er kjempeekkelt. Det ødelegger bybildet. Og de har ingen plass her. Norge er et rikt land, og vi har sosialhjelp og alle andre mulige støtteordninger. Det er bare tull at folk skal tigge på gata. Dette sier jeg til turister også. At det er bare snakk om utenlandske tiggere som har betalt tusenvis av kroner i flybilletter for å komme hit og tigge fordi de vet at det er rikdom her.

Føler meg litt slem når jeg med vilje unngår å gå helt inntil der en tigger sitter, i stedet går jeg så langt unna som mulig.

Det er nøyaktig dette de beregner seg på. Derfor ser jeg dem ikke engang i øynene. Må innrømme at jeg også føler et ubehag. Jeg synes det er skikkelig sjenerende for byen vår, og er oppriktig flau når jeg ser turister som merker seg dem.

Lenke til kommentar
Bra måte å få slutt på tiggingen, det der.

Føler meg litt slem når jeg med vilje unngår å gå helt inntil der en tigger sitter, i stedet går jeg så langt unna som mulig.

Ta et nei for et nei, sier nå jeg.

6773393[/snapback]

Hvorfor skal du føle deg slem?

De ber deg ikke en gang pent om penger, hvorfor skal du føle deg slem når du ikke gir?

Lenke til kommentar

Må jo ikke glemme at det faktisk er en del av dem det er synd på. Jeg gir ikke til tiggere, men synes =OSLO er en god mulighet alle i desperat pengemangel burde bruke for å finansiere stoff (evt i noen få tilfeller; mat og drikke).

Satt btw en jente i 12-14 års alderen utenfor Stortinget T-bane nedgangen fra akersgata i dag.. Klarte ikke å la være å gi noe. Så ikke ut som hun gjorde det fordi de i bussen sa det og tviler på at hun kommer til å bruke noe på stoff.

Lenke til kommentar
Må jo ikke glemme at det faktisk er en del av dem det er synd på. Jeg gir ikke til tiggere, men synes =OSLO er en god mulighet alle i desperat pengemangel burde bruke for å finansiere stoff (evt i noen få tilfeller; mat og drikke).

Enig i at =Oslo er et godt tiltak. Men de du sier det er synd på er uten unntak narkomane som skulle vært til rehabilitering. Det tjener ikke dem å gi dem penger. Det tjener oss, fordi vi får mindre pågående narkomane tiggere. Jeg synes de burde taues inn og tvangsrehabiliteres alle sammen.

Satt btw en jente i 12-14 års alderen utenfor Stortinget T-bane nedgangen fra akersgata i dag.. Klarte ikke å la være å gi noe. Så ikke ut som hun gjorde det fordi de i bussen sa det og tviler på at hun kommer til å bruke noe på stoff.

Politiet ser svært alvorlig på barnetigging, fordi det er barnemisshandling og ofte sammenheng med traficking. Vær så snill og snakk med politiet om du ser noe slikt.

PS! Vær ute av sikt før du gjør det. Om ikke det er en politimann i nærheten. Ofte er trafickerne eller et familiemedlem nær ved og de kan være både aggressive og voldelige.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Hvorfor skal du føle deg slem?

De ber deg ikke en gang pent om penger, hvorfor skal du føle deg slem når du ikke gir?

6773899[/snapback]

Akkurat det lurer jeg nesten på selv, jeg har jo egentlig ingen grunn til det. Jeg er bare litt sånn, «Åh, den personen tigger, da må jeg synes synd på han», selv om det ikke alltid stemmer med virkeligheten. Tenker da på organisert tigging og folk som kan jobbe, men ikke gidder.

Lenke til kommentar
Det ødelegger bybildet.

Hvilket bybilde?

6773981[/snapback]

ikke det som sier det er en fin by hvertfall=P

oslo er praktisk og sentralt + god kebab og is. mer pent kan man vel ikke si om sentrum.

det fine med oslo er ikke bybildet men marka<3

Lenke til kommentar
Det ødelegger bybildet.

Hvilket bybilde?

6773981[/snapback]

oslo er praktisk og sentralt + god kebab og is. mer pent kan man vel ikke si om sentrum.

6774030[/snapback]

Jeg må si jeg synes Oslo er en veldig fin by, mange fine bygniner, trikken gir virkelig hjertevarme og alle parkene...

Lenke til kommentar
Det ødelegger bybildet.

Hvilket bybilde?

6773981[/snapback]

6774030[/snapback]

Jeg må si jeg synes Oslo er en veldig fin by, mange fine bygniner, trikken gir virkelig hjertevarme og alle parkene...

6774068[/snapback]

Akkurat! Tiggerne ødelegger ikke byen for meg..

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg vi bør ha noe eller noen som minner oss på at vårt samfunn ikke er fullstendig eller perfekt på noen måte. Skjønner godt at folk ender opp på gata i et land som Norge, hvor et lite frafall fra normen, eller et feil valg dømmer deg. Ja, man kan si at de er dumme som begynner med heroin e.l. i utgangspunktet, men det er gjerne ikke så enkelt som folk gjerne skal ha det til.

Personlig gir jeg dog aldri spenn til utenlandske tiggere.

Lenke til kommentar
Skjønner godt at folk ender opp på gata i et land som Norge, hvor et lite frafall fra normen, eller et feil valg dømmer deg.

6774100[/snapback]

Det er ingen som 'ender på gata' i Norge. Vi har et sosialt støttesystem som er nesten unikt på verdensbasis. Alle de norske alkisene/narkomane/snifferne som tigger på gata har både tak over hodet og sosialstønad som indirekte betales via skatteseddelen av oss andre som står opp tidlig om morgenen og jobber 40 timer i uka.

Selfølgelig er det beklagelig at de må tigge for å finanisere forbruket sitt av ymse rusmidler når sosialstønaden er svidd av på dop i løpet av en uke istedet for å brukes på mat og nødvendig livsopphold, men vi kan jo heller ikke ha et system der man får 30.000 i 'ekstrastønad' i måneden bare fordi narkomane trenger mye mer penger enn en 'vanlig' ufør.

Når det er sagt så gir jeg mye heller penger til disse som har falt utenfor i livet og som det er oppriktig synd på enn til 'tiggerturistene' som har dratt hit kun for å tjene penger.

Ellers er jeg enig med det som ble nevnt oppe i tråden; ser man unger eller ungdom som tigger på gata - eller tiggere som bevisst bruker barna sine (eller andres lånte barn) i tiggeprosessen, så kontakt politiet med en gang!

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Skjønner godt at folk ender opp på gata i et land som Norge, hvor et lite frafall fra normen, eller et feil valg dømmer deg.

6774100[/snapback]

Det er ingen som 'ender på gata' i Norge. Vi har et sosialt støttesystem som er nesten unikt på verdensbasis. Alle de norske alkisene/narkomane/snifferne som tigger på gata har både tak over hodet og sosialstønad som indirekte betales via skatteseddelen av oss andre som står opp tidlig om morgenen og jobber 40 timer i uka.

6774272[/snapback]

Det er faktisk en god del mennesker i Norge er bostedsløse, bare se på Boligaksjonen eller på selgerne av =Oslo, det er et krav om at de må være hjemløse.

Personer uten fast bopel er ikke en status man kan få uten grunn for å si det slik...

De regner også med at 90% av sofanomadene heller ikke registreres av det offentlige.

Lenke til kommentar

Folk som bor på gata i norge VELGER å bo på gata. Alle som vil kan sette seg på liste for å få kommunal bolig, det tar typisk 3-6 måneder, er det hastverk går det selvsagt raskere da det står mange slike boliger tomme rundt om i byen, samt at dersom det blir manko kjøper kommunen automatisk fler. I mellomtiden finnes det mange alternativer. Alt ifra inlosjering på hotell eller hospits til avrusningsprogrammer, eller steder drevet av ideelle organisasjoner. Det finnes INGEN grunn til at folk skal bo på gata.

Lenke til kommentar
Folk som bor på gata i norge VELGER å bo på gata. Alle som vil kan sette seg på liste for å få kommunal bolig, det tar typisk 3-6 måneder, er det hastverk går det selvsagt raskere da det står mange slike boliger tomme rundt om i byen, samt at dersom det blir manko kjøper kommunen automatisk fler. I mellomtiden finnes det mange alternativer. Alt ifra inlosjering på hotell eller hospits til avrusningsprogrammer, eller steder drevet av ideelle organisasjoner. Det finnes INGEN grunn til at folk skal bo på gata.

6777768[/snapback]

Det tar bare 3 - 6 måneder å skaffe bolig ja, så de bor ikke på gata i mellomtiden? og hvem som ikke har råd til noe sted å bo har råd til å ta inn på hotell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...