Kjetil Lura Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Quote: Jimmy Pop skrev (2002-10-28 14:20):LP'er er ikke noe bra... Pøh! Å joda jimmy du tar fulstendig feil der. Kjøp deg en dyr stift til gramafonen din så får du selv høre at LP er lydmessig meget bra. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Quote: Den 2002-10-30 00:06, skrev LarsC:Nei. Selve cden har ingen begrensning på frekvensområde, teoretisk kan det være fra 0Hz og oppover. Begrensningene ligger gjerne i DAC og andre analoge deler/filtre i signalveien. Joda, etter sampling-teoremet kan man ikke gjengi frekvenser som er høyere enn 1/2 samplingraten, dvs. 41kH samplingsrate gir høyeste gjengitte frekvens = 20500Hz for vanlige CD'er, og det er grenser for hvor høy samplingsrate du får plass til på et hvilket som helst lagringsmedium. En voksen person med normal hørsels slitasje vil normalt knapt kunne oppfatte frekvenser ~20kHz, men et tap vil det være. [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-11-02 15:05 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Quote: Den 2002-11-02 15:02, skrev MailMan13:Joda, etter sampling-teoremet kan man ikke gjengi frekvenser som er høyere enn 1/2 samplingraten, dvs. 41kH samplingsrate gir høyeste gjengitte frekvens = 20500Hz for vanlige CD'er, og det er grenser for hvor høy samplingsrate du får plass til på et hvilket som helst lagringsmedium. Korrekt, men legg merke til at jeg snakker om en nedre grense, ikke øvre. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Ja, men for å få maksimal bass, må du nesten ha frekvenser ned til ca. 20Hz, og der svikter vel LP'en... Lenke til kommentar
kyllingvippen Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Kun jeg som liker gode gamle .mp3 best? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Kun jeg som liker gode gamle .mp3 best? Hvis du liker lyden av de best, så vet er du vel sikkert alene om det, ja. Selv om hvis du kommer opp i 256kbit/s så er det nok nesten umulig å høre forskjell på det og CD... Liker HDCD jeg. Ihvertfall tanken på høre på det. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Jeg mener FLAC er det beste lydformatet, etter WAVE selvfølgelig. 8) Hvis du tåler tap i lydkvalitet, anbefaler jeg MusePack eller OGG Vorbis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå