ustabil Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Ja, hvilket lydformat er best? WMA,MP3,MP3pro osv... Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 14:28, skrev ustabil:Ja, hvilket lydformat er best?WMA,MP3,MP3pro osv... selv har jeg lagt min elsk på .ogg http://www.vorbis.com/ Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Vell det kommer ann på om du mener Best lydkvalitet eller Best CompressionQuality.. Jeg bruker selv Mp3PRO akkurat nå og er fornøyd med dette.. Har prøvd OGG også , men IMO er det dårligere en MP3PRO. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Wav er greit det ,men du bruker jo endel plass da.. Da er det bedre og ha noen gamle LP plater liggende her.. Bedre kvalitet det. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Quote: CFD skrev (2002-10-28 13:33):Wav er greit det ,men du bruker jo endel plass da..Da er det bedre og ha noen gamle LP plater liggende her..Bedre kvalitet det. LP'er er ikke noe bra... Pøh! Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Analog lyder alltid bedre en digital lyd.. Det blir alltid tap når man digitaliserer.. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Og hvilket frekvensområdet ligger en LP på, om jeg tør spørre?? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 28. oktober 2002 Del Skrevet 28. oktober 2002 Husker ikke helt ,men Generelt så får man et tap når man digitaliserer. Det gjelder uansett hva du tenker på.. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Det stemmer jo for så vidt, men så må man tenke litt på hvilket frekvensområdet man har på en cd (som faktisk er digital).. Fra ca 10 - ca. 21000 hz. Husker ikke. Men på en LP er det bare fra ca. 50-80Hz til 14.000Hz. Og her ser man at det er ufattelig mye forskjell.. Skulle man hatt like bra kvalitet på en LP som på cd, ville man fått plass til et par sekunder på en LP. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 19:39, skrev Jimmy Pop:Fra ca 10 - ca. 21000 hz. Husker ikke. Nei. Selve cden har ingen begrensning på frekvensområde, teoretisk kan det være fra 0Hz og oppover. Begrensningene ligger gjerne i DAC og andre analoge deler/filtre i signalveien. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 19:39, skrev Jimmy Pop:Skulle man hatt like bra kvalitet på en LP som på cd, ville man fått plass til et par sekunder på en LP. Nå er jo en LP analog da, så det blir vel litt feil å regne på denne måten. Analoge signaler tar ikke opp "plass" på samme måten som digitale, det er heller snakk om kvaliteten på signalene. Om CD'er faktisk har bedre frekvensområde enn LP skal jeg ikke uttale meg om med sikkerhet, det er vel uansett nok for normale mennesker (for ikke å snakke om typisk hifi folk har hjemme i stua). Poenget er heller at en vanlig CD bare har 16-bits oppløsning, og musikken blir derfor ikke helt "korrekt" etter digitaliseringen. Slike bekymringer slipper man med analoge medier. Mange hifi-nerder mener derfor at LP låter bedre (og varmere?), men til gjengjeld har jo cd'er den store fordel at de ikke slites ved normal bruk og kan derfor låte like bra 10000 gangen du spiller den av. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Langbein skrev (2002-10-30 01:18):Poenget er heller at en vanlig CD bare har 16-bits oppløsning, og musikken blir derfor ikke helt "korrekt" etter digitaliseringen Ikke for de som hører på Tool sitt album "Laterlaus". Det er nemlig HDCD (20-bits). Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-30 10:52, skrev Jimmy Pop:Ikke for de som hører på Tool sitt album "Laterlaus".Det er nemlig HDCD (20-bits). Da trenger du utstyr som støtter HDCD. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-29 19:39, skrev Jimmy Pop:Det stemmer jo for så vidt, men så må man tenke litt på hvilket frekvensområdet man har på en cd (som faktisk er digital).. Fra ca 10 - ca. 21000 hz. Husker ikke.Men på en LP er det bare fra ca. 50-80Hz til 14.000Hz. Og her ser man at det er ufattelig mye forskjell..Skulle man hatt like bra kvalitet på en LP som på cd, ville man fått plass til et par sekunder på en LP. Hm, jeg vil bestemt mene at du bommer! En CD har et lineært(?) frekvensområde fra 20 til 20.000 Hz, en LP kan faktisk servere enda lavere / høyere frekvenser! Men dette er selvsagt avhengig av en _god_ pickup / platespiller. Og dynamikken i en godt produsert LP kan ingen CD overgå. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-30 22:44, skrev Skrue:Hm, jeg vil bestemt mene at du bommer!En CD har et lineært(?) frekvensområde fra 20 til 20.000 Hz, en LP kan faktisk servere enda lavere / høyere frekvenser! Men dette er selvsagt avhengig av en _god_ pickup / platespiller. Og dynamikken i en godt produsert LP kan ingen CD overgå. Nix. For LP er det fysiske begrensinger for frekvensområdet. For CD er begrensningene i elektronikken som kommer etter platen er avlest. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Den 2002-10-30 22:52, skrev LarsC: Quote: Nix. For LP er det fysiske begrensinger for frekvensområdet. For CD er begrensningene i elektronikken som kommer etter platen er avlest. Det var da som pokker! Tar jeg virkelig feil da? Får nok undersøke dette nærmere, nabo´n jobber i NRK og har vel kontakt med folk som vet? Kommer tilbake til "sakji"! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har nå snakket med en ekspert hos siv.ing Benum, som fortalte følgende: Som allerede nevnt, har en CD et "arbeidsområde" på 20 - 20Khz En god gammeldags LP kan faktisk graveres fra 15- opptil 50-60Khz! Det er imidlertid sjelden at disse graveres lavere enn 30-40 Hz, rett og slett av plasshensyn mellom rillene. ABBA´s konsert i fra en eller annen kirke i England inneholder imidlertid orgelfrekvenser som går under 20Hz, så m.a.o: Vinylen vinner faktisk! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 15:14, skrev Skrue:Har nå snakket med en ekspert hos siv.ing Benum, som fortalte følgende:Som allerede nevnt, har en CD et "arbeidsområde" på 20 - 20KhzEn god gammeldags LP kan faktisk graveres fra 15- opptil 50-60Khz!Det er imidlertid sjelden at disse graveres lavere enn 30-40 Hz, rett og slett av plasshensyn mellom rillene. Og er ikke det en fysisk begrensning? Jo. "Arbeidsområde" er litt vagt, men som sagt er det ikke selve cden som har begrensninger, men elektronikken som kommer etter avlesning. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Joda LarsC, teoretisk sett er det jo en fysisk begrensning. Men så lenge denne faktisk ligger utenfor hørbare frekvenser for det menneskelige øre, både opp og ned, så er det vel strengt tatt litt feil å fokusere på disse begrensningene? En LP overgår / kan overgå frekvensområdet til en CD, selv om dette ikke er daglig kost så og si. Mannen hos Benum fortalte også at dette var helt avhengig av den såkalte "masteringen", og hvordan lydteknikeren redigerer denne. Alle LP´er produseres jo fra en master, og som tidligere nevnt er nedre frekvensområde av praktiske årsaker gjerne begrenset til 30-40 Hz. Det er imidlertid fullt mulig å lage plater med adskillig dypere bass, og for den saks skyld også toner langt over de 20kHz som er CD´ens begrensning. Men det er gjerne langt mellom disse produksjonene, som oftest brukes / ble brukt, i fbm testing av høyttalere, forsterkere og platespillere. Så skal man _virkelig_ teste værstingsub´en sin, så må man nok ty til en LP. Om den (suben) kan klare så lave frekvenser da? Avslutningsvis vil jeg gjerne få si at jeg ikke har noensomhelst aversjoner ang lyd fra CD, men ettersom diskusjonen omkring disse forskjellene dukket opp, så måtte jeg bare legge inn en kommentar. God kveld! :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå