Gå til innhold

Russ 2007 tråden

Gaston

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik jeg forstod det var det fordi man feiret slutten på eksamen. Ikke at det stemmer lenger, men det var vel noe sånt i begynnelsen?

6777713[/snapback]

tradisjonen oppstod i middelalderen ved universitetene i Tyskland og Danmark. Da he det på latin "Condura Dispetarus" på norsk betyr dette å avlegge sine horn. Tradisjonen var da mora for gamle studenter og professorene på bekostning av nye studenter som skulle begynne å studere. Nye studenter ble ydmyket og kledd ut som dyr med pels og horn. Tradisjonen forstsatte fram til 1700-tallet. Dagens russefeiring ble til i 1904 og 1905 i Oslo.

Russefeiring for "alle" og ikke bare allmennfag oppstod vel i 94', det er vel derfor alle kaller alt annet for "jallaruss" eller "fake russ".

Lenke til kommentar
Russefeiring for "alle" og ikke bare allmennfag oppstod vel i 94', det er vel derfor alle kaller alt annet for "jallaruss" eller "fake russ".

6777747[/snapback]

Nå var det kun fargen jeg mente var tåpelig. Jeg ser ikke poenget med å skille seg ut fordi man studerer økonomi eller landbruk, og derfor er det jallaruss.

Lenke til kommentar
Nå var det kun fargen jeg mente var tåpelig. Jeg ser ikke poenget med å skille seg ut fordi man studerer økonomi eller landbruk, og derfor er det jallaruss.

jojo, men alle blå&svartruss kan ikke bare bestille seg røde klær eller x]

men alle som kaller andre farger en rød for wannabe-russ kan jo tenke på at nordmenn har tatt det fra danskene da..

Lenke til kommentar
men alle som kaller andre farger en rød for wannabe-russ kan jo tenke på at nordmenn har tatt det fra danskene da..

6777810[/snapback]

Mentaliteten som står bak "alle andre enn rødruss er wannabe-russ" er den samme som gjør at alle fotballfans mener at akkurat deres lag er best. Det er essensielt "jeg er best, hvis du er annerledes så er du ikke kul".

Likevel synes jeg en fargefordeling er tåpelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...