lassaron-jon Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 det er nok fleinsopp, utvilsomt 6787057[/snapback] steinsopp fleinsopp, mykje det samme Lenke til kommentar
RIP Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Siden roten er revet av, så er det vansklig å se på bildet. Men se på stilken, en brunskrubb har mer "hår\fiskehudthingy" mens steinsoppen er mer hvit og fastere i kjøttet. Begge to er uansett spiselig. Ser veldig ut som en brunskrubb. Men kjøp deg en soppbok og les litt mer før du tar sjansen på å spise den Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 mange her som hadde peiling på sopp vist Så lende det var av rørsopp typen så var ikke de så farlige sa mamma. Ho sa det var en steinsopp. Men, den blei kasta til slutt. Vi hadde ikke mamma's kunnskaper tilgjengelige akkurat da, og dere var litt usikre så vi tok ikke sjangsen. Uansett så har mamma finni litt sopp nå. granmatriske, steinsopp og kantarell. Det smakte veldig godt Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Fleinsopp: Word of warning: Spiss fleinsopp er meget vanskelig å dosere korrekt da innholdet av de virksomme stoffene varierer enormt fra sopp til sopp - fra 0,17-1,96 %. En dose som ikke gir noen virkning i ett tilfelle, kan være livsfarlig i et annet. (2) Spiss fleinsopp er vanskelig å bestemme, og den har farlige og giftige dobbeltgjengere som trevlesopper, klokkehatter og rødskivesopper. I Tyskland er det også rapportert meget alvorlige forgiftninger etter at ukyndige har forvekslet spiss fleinsopp med spiss giftslørsopp. Her er det bare den spisse hatten som er felles! Endret 4. september 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Er ikke det der steinssopp? 6771810[/snapback] Ja, er det ikke det? Lenke til kommentar
RIP Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 steinsoppen har en stor rot, og stilken går fra å være veldig tykk til vanlig på toppen. En brunskrubb har rett stilk. Så det er litt vansklig å avgjøre uten å se på stilken Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 9. september 2006 Del Skrevet 9. september 2006 jeg synes den har alt for tynn stilk til å være en steinsopp. Ser heller ikke noen tegn på den karakteristiske misfargingen som steinsopp får når den er skadet, så jeg mener det er en brunskrubb. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 La oss si at jeg har en fleinsopp hjemme... Kan jeg da selge den for evt hvor mye? ER det ulovlig? Det er jo bare en sopp? Lenke til kommentar
Timur Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Ja, det er ulovlig fordi det anses som et narkotisk middel. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er veldig ulovlig å plukke, faktisk. Politiet holder gjerne overvåkning på steder det fins. Får svære bøter. Det er like narkotisk som LSD, i mange tilfeller værre, for det fins ingen sikker måte å dosere det på. En sopp kan inneholde enorme mengder hallusinogener, mens den ved siden av kan ha nesten ingenting. Derfor svært farlig. Du vet heller ikke om det er fleinsopp du har, kan være noen av de livsfarlig giftige soppene som ligner. Don't do it. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Det er veldig ulovlig å plukke, faktisk. Politiet holder gjerne overvåkning på steder det fins. Får svære bøter. Det er like narkotisk som LSD, i mange tilfeller værre, for det fins ingen sikker måte å dosere det på. En sopp kan inneholde enorme mengder hallusinogener, mens den ved siden av kan ha nesten ingenting. Derfor svært farlig. Du vet heller ikke om det er fleinsopp du har, kan være noen av de livsfarlig giftige soppene som ligner. Don't do it. 6930457[/snapback] ok men den ligger i hagen. Kan gi den bort, så kan personen gi meg penger fordi han syns jeg er en ålreit person? Endret 24. september 2006 av xDraLLx Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er opp til deg, men du kan få et liv på samvittigheten. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er opp til deg, men du kan få et liv på samvittigheten. 6930484[/snapback] ok skal fjerne meg med den. Men jeg leste tilfeldigvis om fleinsoppen på internett så så jeg den plutselig. så jeg bare tok den, men skal slette den! Lenke til kommentar
Timur Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 ok men den ligger i hagen. Kan gi den bort, så kan personen gi meg penger fordi han syns jeg er en ålreit person? 6930475[/snapback] Du bryter fortsatt loven, selv om sjangsen for å bli tatt er liten. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er nok en fotsopp, helt klart Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er nok en fotsopp, helt klart 6930538[/snapback] Hva prater du om? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er nok en fotsopp, helt klart 6930538[/snapback] Hva prater du om? 6930543[/snapback] Hørt om ironi, sarkasme eller i det hele tatt humor? Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er nok en fotsopp, helt klart 6930538[/snapback] Hva prater du om? 6930543[/snapback] Hørt om ironi, sarkasme eller i det hele tatt humor? 6930567[/snapback] JA har hørt om ironi har ikke du? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Nei, aldri! "Der var litt ironi!" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) det er nok fleinsopp, utvilsomt 6787057[/snapback] Det er IKKE flein. Den har en veldig spiss hatt. Og dessuten hjelper ikke en fleinsopp så mye. for å få rus må man ha rundt tredve stykker Edit: Nei, jeg har ikke lest hele posten. Endret 24. september 2006 av Slettet-U4NJ3Omm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå