Gå til innhold

hvilken sopp er dette?


Åsmund

Anbefalte innlegg

Gjest Slettes-xwByZdFZ
La oss si at jeg har en fleinsopp hjemme... Kan jeg da selge den for evt hvor mye?

 

ER det ulovlig? Det er jo bare en sopp?

6930352[/snapback]

 

 

Man trenger 50-100 fleinsopp for å oppnå rus, så jeg ser ikke helt vitsen med å prøve å selge 1...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ
La oss si at jeg har en fleinsopp hjemme... Kan jeg da selge den for evt hvor mye?

 

ER det ulovlig? Det er jo bare en sopp?

6930352[/snapback]

 

 

Man trenger 50-100 fleinsopp for å oppnå rus, så jeg ser ikke helt vitsen med å prøve å selge 1...

6932814[/snapback]

hehe ok da så. Hvordan vet du det a btw?

6932964[/snapback]

 

Jeg vet det bare ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg skal skrive litt fakta.

 

- Ingen slørsopper i Norge er matsopper

 

- Vi har bare 2 giftige slørsopper og resten uspiselige

 

- Hvit fluesopp har slire men det har ikke sjampijong (forvekslingsopper)

 

- Alle kremler som gråner er spiselige

 

- Alle rørsopper med ring er spiselige

 

- vi har ingen giftige slørsopper i Norge

 

- Men steinsoppen og gallerørsoppen er forvekslingsopper men steinsoppen har en hvit stilk mens gallerørsoppen har mer brun stilk

 

- Ingen giftsopper i Norge blant poresoppene

 

- De farlige fluesoppene har enten ring eller skjellkranser

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
mange her som hadde peiling på sopp vist :)

 

Så lende det var av rørsopp typen så var ikke de så farlige sa mamma.

 

Ho sa det var en steinsopp. Men, den blei kasta til slutt.

Vi hadde ikke mamma's kunnskaper tilgjengelige akkurat da, og dere var litt usikre så vi tok ikke sjangsen.

 

Uansett så har mamma finni litt sopp nå. granmatriske, steinsopp og kantarell. Det smakte veldig godt :D

 

 

Jeg ser at dette er seint, men jeg må nesten reagere på så mye vås om sopp. Det er tydeligvis mange som gir falske råd om sopp, som kan få store konsekvenser. Ta ikke imot soppråd fra andre på nettet, en feil kan være dødelig, og jeg har sett grove feilvurderinger fra flere her inne.

 

1. Du har funnet en håndfull fleinsopp.

 

2. Denne soppen er IKKE I NÆRHETEN AV verken steinsopp eller brunskrubb. Et eple likner nesten mer på en brunskrubb enn denne fleinsoppen.

 

3. Rødskrubb, brunskrubb, steinsopp, kusopp, smørsopp og gallerørsopp er alle RØRSOPPER. De skiller seg fra SKIVESOPPER. Rørene eller skivene sitter under hatten på soppen. Rør ser ut som mange loddrette rør, som danner et svampaktig lag under hatten. Rørene kan lett fjernes fra resten av hatten, som regel uten å skade "kjøttet" over.

 

4. Skivene på en skivesopp sitter under hatten, men består av flak som alle går fra midten og ut mot sidene. Skivene går lett i stykker når du drar fingeren over dem. De kan kjennes noe tørrere enn rørene på en rørsopp.

 

5. Alle rørsopper har HELT ANDRE DIMENSJONER enn soppene på bildet. De har tykk, relativt kort stilk. Fruktkjøttet er som regel lyst (med mindre det er angrepet av mark). Hatten har som regel en hinne som kan rives av. Når det skjæres i fruktkjøttet blir det raskt mørkt, litt som et eple som skjæres i.

 

6. Skivesopper blir MYE STØRRE enn de pjuskete fleinsoppene på bildet. Mye tykkere stilk, og med hatt som regel større enn håndflaten ved fullvoksen størrelse.

 

7. Unngå alle skivesopper, med mindre du er soppekspert.

 

8. Spis aldri sopp som du ikke selv har sjekket. Stol ikke på selvutnevnte eksperter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...