Gå til innhold

Kjøpe egen webserver


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer nå på om jeg skal kjøpe en egen webserver for å oppbevare nettsidene mine billigere. Jeg har 1500 kroner, men kan ta ut mye mer av banken hvis det er nødvendig... Jeg lurer på:

 

Hvor mye koster det?

 

Vil det ha noen påvirkning som går utover mitt nettverk?

 

Hvis jeg har en webserver... Hvilke kostnader slipper jeg når jeg kjøper et domenenavn?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke sånn at "alle" maskiner kan fungere som server?

Vis du dropper skjermkort (og bare kjøper et billig et på qxl til 100 kr) kan man jo få en rimelig server. 10gb får man vel kanskje ikke kjøpt lenger (med mindre det er brukt (jeg har en 20gb som fremdeles virker, muligens ikke så lenge da :p)) utiifra det jeg vet om servere er det vel cpu og ram som er viktigst. 512 eller 1gb ram og en cpu på 2ghz , da er det vel mulig og få en (ikke alt for dyr, men kraftig server) til rundt 4000 (vis jeg ikke har regnet no sabla feil ;)

 

Men det og låne bort ekstra server plass er jo ikke dumt da, hehe...

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar

Men hvis jeg skal bruke min gamle data med 20gb fra 98 som en server. Da må jeg ha internetttilgang... Right? Og da går vel det utover mitt internett? Jeg mener servere. Den kommer vel til å gjøre mitt nettverk saktere? Eller hva? Men dette kunne vært interessant. Vil ghjerne vite mer :)

Lenke til kommentar

Det er riktig at man ikke trenger å kjøpe noen spesiell type maskin dersom du ikke har spesielle krav til ytelse, stabilitet og sikkerhet.

 

Personlig har jeg en fil/ftp/web-server bestående av en gammel 500mhz med 256mb ram. Kjører en strippet versjon av linux på den, og den har ennå tilgode å stoppe opp. Stått siden November uten at jeg engang har sett den...

 

Om du vil merke det på båndbredden?

Det spørs jo hvilken linje du har. Har du en middels adsl-linje holder det at 3-4 brukere laster ned noen store filer, så har du plutselig makset linja. Makser du ut-hastigheten på en ADSL-linje vil det få innvirkning på nedlastingshastigheten også...

 

Hva skal du egentlig med 10 GB på en web server?

 

Jeg hadde tidligere en side med 2500 bilder, og det holdt lenge med rundt 1GB webhotell!

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal leie ut eller noe sånt... Kan uansett være praktisk å ha, men må serveren stå på hele tiden for at folk skal få tilgang til siden?

 

Og hva bruker de fleste som leier ut serverplass? Jeg mener... Hva bruker de for at det ikke skal være slik at bare f.eks. 4 folk kan besøke nettsiden som ligger på serveren samtidig?

 

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Å drifte server er morro, kjøp deg en vanlig maskin med ok specs, installer f.eks CentOS på den, sammen med apache, mysql osv så har du noe å leke med. Du lenge du ikke server store filer som lastes ned ofte vil du ikke merke noe på din egen internett-surfe-opplevelse.

Glem derimot ideen om at du skal ha en server hjemme og så leie ut plass på den, ihvertfall om du ikke har tenkt å leie ut gratis og til venner..

De som leier ut webhotell har gjerne flere linjer på 1Gbit/s inn til datasenteret, hvor serverne står med 100Mbit/s tilknytning. Og disse linjene går da gjerne direkte til NIX som er kuntepunktet for internett trafikk i norge.

 

MEn for all del, til eget bruk hjemme duger en enkel maskin til veldig mye! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...