eigan Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hei Jeg prøver å legge til en nyhet på localhosten min, men det funker ikke, php scriptet sier at det funker, men den blir ikke lagt til or det... Jeg bruker xampp. Her er scriptet: <div id="main"> <div id="url"><a href="index.php">Hjem</a> → <a href="poster.php">Poster</a> → Ny post</div><br> <?php $submit = $_POST['submit']; $result = $_POST['result']; $connect2 = mysql_connect(localhost, root); mysql_select_db(dbfeed,$connect2) or die ("Could not select database"); ?> <?php if($submit) { $tittel = mysql_real_escape_string($_POST['tittel']); $forfatter = mysql_real_escape_string($_POST['forfatter']); $inngress = mysql_real_escape_string($_POST['inngress']); $hoveddel = mysql_real_escape_string($_POST['hoveddel']); $slutt = mysql_real_escape_string($_POST['slutt']); $result = mysql_query("INSERT INTO news (tittel, forfatter, inngress, hoveddel, slutt) VALUES ('$tittel', '$forfatter','$inngress','$hoveddel','$slutt')",$connect2); echo "<b>Takk! nyheten er lagt til i databasen"; echo "<meta http-equiv=Refresh content=2;url=http://localhost/xampp/php-filer/dbfeed/dbfeed-admin/index.php>"; } else { ?> <form method="post" action="<?php echo $PHP_SELF ?>"> <table> <tr> <td>Tittel:</td><td><input type="text" size="43" name="tittel"></td> </tr> <tr> <td valign="top">Inngress:</td><td><textarea cols="40" rows="5" name="inngress"></textarea></td> </tr> <tr> <td valign="top">Innledning:</td><td><textarea cols="40" rows="9" name="forfatter"></textarea></td> </tr> <tr> <td valign="top">Hoveddel:</td><td><textarea cols="40" rows="9" name="hoveddel"></textarea></td> </tr> <tr> <td valign="top">Slutt:</td><td><textarea cols="40" rows="9" name="slutt"></textarea></td> </tr> <tr> <td valign="top"></td><td align="right"><input type="submit" value="Post!" name="submit"></td> </tr> </table> </form> <? } ?> </div> som dere sikkert ser så har jeg ikke passord på localhosten... Takker for svar Mvh Mr Chief Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 #1: koffor har du brukt "mysql_select_db(dbfeed,$connect2)" uten ' rundt dbfeed? #2: kan du poste feilmeldingen du får? Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Dette skal vel bli i orden vis du endrer fra dette: " <?php if($submit) " til dette " <?php if (isset($submit)) { " håper det fungerte:P Lenke til kommentar
eigan Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Hei andreassenster: nei det funket ikke mariyo: 1# det er fordi det ikke er noe forskjell hvis jeg har slike rundt: 2# som sagt, jeg får ikke feilmelding. Meldingen er slik: Takk! nyheten er lagt til i databasen - sucess meldingen.. EDIT: Scriptet er helt likt et annet jeg har på nettet, på nettet funker det, ikke i localhost Takker for svar Endret 30. august 2006 av Mr Chief Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) sorry. leste litt fort gjennom på $result = mysql_query(......); fjern $result, og la det stå kun mysql_query(.......); eller du kan bruke dette under "$result = mysql_query(.....);" if($result){ echo "<b>Takk! nyheten er lagt til i databasen"; }else{ echo "Kunne ikke legge inn nyheten"; } e ikkje så sikker på om dette virker heller Endret 30. august 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
eigan Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Du har er ikke langt unda mariyo ;-) Fikk feilmeldingen: Kunne ikke legg inn nyhet. Det vil jo si at den ikke $result... hmmm Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) prøv: if($result){ echo "<b>Takk! nyheten er lagt til i databasen"; }else{ echo "Kunne ikke legge inn nyheten<br>".mysql_error(); } hvis d ikkje kommer opp feilmelding då, gjør du sånn: (du kan godt gjøre begge deler ) $sql = "INSERT INTO news (tittel, forfatter, inngress, hoveddel, slutt) VALUES ('$tittel', '$forfatter','$inngress','$hoveddel','$slutt')"; $result = mysql_query($sql, $connect2); Endret 30. august 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
eigan Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 TUSEN TAKK mariyo... Skal begunne å bruke .mysql_error(); mye oftere... Der hvor det skulle stå hoveddel, skulle det egentlig stå hoved, hadde skrevet feil i databasen Men men, Tusen hjertlig takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå