Gå til innhold

200GB harddisk ble til 128GB

Anbefalte innlegg

Hei

I går da jeg bootet pcn utførte windows en chckdisk på G: Driven min (En 200GB Maxtor)

Den begynnte å rette på index filer og slette overflødige filreferanser, greit nok tenkte jeg.. System disken min trynet for noen dager siden og stasjons bokstavene var blitt endret så jeg rettet de tilbake igjen.

Men da jeg kommer inn i windows så er disken uleselig, filmer er korrupte og noen filer mangler index, 80GiB data hadde allerede blitt borte.. Fyrte opp File Scavenger og fikk reddet litt ,men en del filer var rettogslett blitt søppel..

så.. neste steg.. prøve å få den tilbake til normal. hopper inn i diskmanagement og hva ser jeg da? Jo, windows oppgir fortsatt at disken er 200GB (189) men når jeg skal formatere den så får jeg bare lov til å lage en partisjon på 127GB.

Jeg har da SP2 inne så LBA skulle ikke være noe problem.. Disken deler plass med 2 andre på et kontrollerkort, men det har ikke skjedd noe med de andre diskene. Jeg oppdaterte også kontroller biosen (Promise 100 TX2). Men jeg sitter fortsatt og koser meg med 128GB

noen som har opplevd noe lignende?

Endret av PetriZide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt noe lignende, det var IAA som var for gammel. Sjekk om du har en mappe som heter C:Programfiler\Intel\Intel Application Accelerator? Isåfall, hvilken dato på filene?

6770798[/snapback]

nei jeg har ikke intel chipset så det funker ikke

Endret av PetriZide
Lenke til kommentar

Ser at disken din vises som 128GB i Disk Manager, det er slik det blir når LBA ikke er 48-bit. Men du har jo andre store disker som er OK. Det må vel da bety at noe er galt med disken?

Prøv å sjekke den med fabrikantens diagnostic (finnes bla.a på UBCD).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei

I går da jeg bootet pcn utførte windows en chckdisk på G: Driven min (En 200GB Maxtor)

Den begynnte å rette på index filer og slette overflødige filreferanser, greit nok tenkte jeg.. System disken min trynet for noen dager siden og stasjons bokstavene var blitt endret så jeg rettet de tilbake igjen.

Men da jeg kommer inn i windows så er disken uleselig, filmer er korrupte og noen filer mangler index, 80GiB data hadde allerede blitt borte.. Fyrte opp File Scavenger og fikk reddet litt ,men en del filer var rettogslett blitt søppel..

så.. neste steg.. prøve å få den tilbake til normal. hopper inn i diskmanagement og hva ser jeg da? Jo, windows oppgir fortsatt at disken er 200GB (189) men når jeg skal formatere den så får jeg bare lov til å lage en partisjon på 127GB.

Jeg har da SP2 inne så LBA skulle ikke være noe problem.. Disken deler plass med 2 andre på et kontrollerkort, men det har ikke skjedd noe med de andre diskene. Jeg oppdaterte også kontroller biosen (Promise 100 TX2). Men jeg sitter fortsatt og koser meg med 128GB

noen som har opplevd noe lignende?

6770605[/snapback]

Må si jeg kjenner meg igjen, akkurat det samme skjedde hos meg nå nettopp :(

Har også "Promise 100 TX2" kontrollerkortet. For at det skal fungere knirkefritt må du både ha siste bios versjon (2.20.0.15) OG siste XP-driver versjon (versjon 2.00.0.42). De siste xp-driverne gjør at du kan ha HDDer med 137GB+ på kontrollerkortet. Oppdateringene laster du ned fra www.promise.com.

Selv re-installerte jeg windows og glemte å oppdatere xp-driverne FØR jeg satte i de diskene som var 137GB+. Dermed kjørte chekdisk igang og begynte å slette indexfiler slik at 2 av mine 320Gbere ble uleselige :( UTROLIG SURT!!

Har du funnet noen (gratis) måte å redde dataene dine på eller er det meste tapt for alltid? Har selv kjørt EasyRecovery, men programmet finner bare ca 1/5 av all dataen som originalt var på disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...