sixx Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 har en god del penger fra russland og sverige som jeg gjerne vil ha litt penger for. må jeg da først veksle pengene og sette de inn? eller kan jeg sett de russiske og svenske pengene rett inn på kontoen min for så å kunne bruke de?? Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Du kan vel bare stikke til banken og si at du vil sette de pengene på kontoen din. Så fungerer de fint. Det vil IKKE komme russiske eller svenske penger utav minibanken når du tar ut penger neste gang, så ikke frykt det Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Du kan vel bare stikke til banken og si at du vil sette de pengene på kontoen din.Så fungerer de fint. Det vil IKKE komme russiske eller svenske penger utav minibanken når du tar ut penger neste gang, så ikke frykt det 6770749[/snapback] Helt riktig som Stealth sier. Skal du sette dem inn og beholde dem i den orginale valutasorten, må du ha en valutakonto. Regner med du kun har kronekonto. For endel bedrifter er det praktisk å ha valutakonti, da de ofte handler varer i utenlandsk valuta. Da blir kostnadene mer forutsigbare for dem, og ikke så avhengig av kursen. For de fleste privatpersoner er dette uaktuelt. Edit: Valutakonti fungerer på den måten at du må ha en konto for hver valuta. En for Euro, en for USD osv. Endret 30. august 2006 av GEman Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det er vel for øvrig sånn at bare sedler kan veksles inn, også? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det er vel for øvrig sånn at bare sedler kan veksles inn, også? 6771533[/snapback] Jepp Det er jo det du gjør når du setter dem inn på en vanlig kronekonto. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Vil forresten tro at banken kommer til å ta betalt for vekslingen, hvis det var det trådstarter lurer på. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Man veksler dem vel først, og så setter dem inn? Mener selvsagt ikke at du får norske penger i hånde, og gir dem tilbake til bankfunksjonæren, men er vel i praksis det som skjer? Derfor må man vel betale et vekslingsgebyr. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) EDIT: Sorry... Jeg som er litt sveiseblind her. Glem denne posten. Endret 24. september 2006 av GEman Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis du ikke får pengene som kontanter, men som en overføring, da vil disse bli automatisk vekslet om til norske kroner. Dersom du ikke er helt fornøyd med valutakursene for tiden, da kan du opprette valutakonti og foreta veksling på et tidspunkt som kanskje er mer gunstig. Kanskje dette varierer fra bank til bank, men det koster som regel ingenting å opprette eller å ha en valutakonto. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hvis du ikke får pengene som kontanter, men som en overføring, da vil disse bli automatisk vekslet om til norske kroner. Dersom du ikke er helt fornøyd med valutakursene for tiden, da kan du opprette valutakonti og foreta veksling på et tidspunkt som kanskje er mer gunstig. Kanskje dette varierer fra bank til bank, men det koster som regel ingenting å opprette eller å ha en valutakonto. 6967697[/snapback] Riktig dette, men når man skal overføre penger fra en valutakonto til en NOK konto, er det ofte gebyrer som kommer på. Sjekk derfor ut hva som lønner seg. Er det bare småbeløp, kan du like gjerne veksle med en gang. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hvis du ikke får pengene som kontanter, men som en overføring, da vil disse bli automatisk vekslet om til norske kroner. Dersom du ikke er helt fornøyd med valutakursene for tiden, da kan du opprette valutakonti og foreta veksling på et tidspunkt som kanskje er mer gunstig. Kanskje dette varierer fra bank til bank, men det koster som regel ingenting å opprette eller å ha en valutakonto. 6967697[/snapback] Riktig dette, men når man skal overføre penger fra en valutakonto til en NOK konto, er det ofte gebyrer som kommer på. Sjekk derfor ut hva som lønner seg. Er det bare småbeløp, kan du like gjerne veksle med en gang. 6977345[/snapback] Igjen, så varierer nok dette fra bank til bank. Min bank tar ikke gebyr for slike vekslinger når det ikke er kontanter involvert. Dette sier jeg med et lite forbehold, for det er fullt mulig å taste inn et gebyr når man gennomfører transaksjonen. Selv har jeg aldri tatt gebyr, og jeg ser heller ikke poenget med å gjøre det når det er en såpass enkel operasjon og at vi uansett har en margin på valutakursen. Lenke til kommentar
Istapp Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Litt OT: Er det noen som vet om en bank hvor man kan veksle inn bulgarsk valuta? Har en del penger til overs fra en Bulgaria tur, å SR-bank tar i vertfall ikke i mot.. Takker for svar. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Litt OT: Er det noen som vet om en bank hvor man kan veksle inn bulgarsk valuta? Har en del penger til overs fra en Bulgaria tur, å SR-bank tar i vertfall ikke i mot.. Takker for svar. 7017953[/snapback] Har du hørt med DNB Nor? Lenke til kommentar
Istapp Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Nei, det har jeg ikke. Ringer å hører med dem i morgen. Satser på at de kan veksle. Bulgaria er jo offisielt et EU land fra 1. januar 2007, så det hadde vært greit å fått det fikset før den tid! Takk Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Det er jo ikke sikkert de innfører Euroen med en gang. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Nei, det har jeg ikke. Ringer å hører med dem i morgen. Satser på at de kan veksle. Bulgaria er jo offisielt et EU land fra 1. januar 2007, så det hadde vært greit å fått det fikset før den tid! Takk 7018003[/snapback] Bulgarsk valuta stor ikke oppført på valutakalkulatoren til DnB NOR (www.dnbnor.no). Det er en rekke valutaer som ikke er omsettbare utenfor landet (og heller ikke tillatt å ta med ut - dvs verdiløse utenfor hjemlandet). Andre igjen kan veksles - men gir svært dårlig kurs slik at kun større beløp håndteres. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Ligger heller ikke oppført med noen kurs hos Nordea (men den er på lista). Beste tipset er vekslingskontoret til Nordea på Gardermoen. Det de ikke tar der har jeg vondt for å tro at du kan få vekslet i Norge. Men som nevnt ovenfor må du nok regne med en latterlig lav kurs når du veksler inn valutatyper som er "sjeldene". Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 PÅ UDs sider opplyses: "Den bulgarske valutaen, lev (BGN), er ikke konvertibel. Verdien er knyttet til euroen. Rundt regnet går det to leva på en euro. Lokal valuta kan tas ut med norske bankkort i banker og minibanker. " Dette kan medføre at sedlene i LEV (BGN) er verdiløse i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå