Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er juss?


Swafty

Anbefalte innlegg

Plomma2: Les oversiktsbøkene til Peter Lødrup (og Sverdrup) så får du et overblikk. Les deretter i læreboken rundt de temaene du trenger å repetere. Fungerer bra for meg. :)

6786537[/snapback]

Takk for tipset. :)

Nesten ferdig med Familieretten av Lødrup og Sverdrup nå.

Skal prøve å lese oversikten over arveretten før jeg gir meg løs på selve læreboken.

 

Fantastisk mye enklere å lese bøker av Sverdrup enn enkelte andre forfattere jeg har måttet lide meg igjennom (Les: Erik Boe.)

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tekstmengden er nok mye lavere på jusstudiet enn på en del andre studier. F.eks. historie vil gjennomgående ha mange flere sider med pensum i løpet av et år, i hvert fall var det slik da jeg tok grunnfag i historie ved UiB.

 

Men det kreves mye mer detaljkunnskap på jusstudiet, og forståelsen er helt avgjørende for prestasjonen ved eksamensbordet. Man kan fint få en praktikumsoppgave over en hel dag som henter alt fra to sider av et par tusen man har lest gjennom hele året. At studiet er tungt, gjenspeiles i lesemengde - det er få studenter som leser mer enn jusstudenter.

 

En annen sak er at det er mye å gå på hva angår studieteknikk. Jeg ser ferske studenter sitte hele dagen og lese den samme boken om og om igjen. Det er ikke nødvendigvis den beste måten å lære stoffet på.

 

Å ta ex phil opp igjen for å få A er idiotisk. Den arbeidsgiver som vektlegger ex phil ved ansettelse, ville jeg automatisk har rygget et par meter unna. Karakterene mot slutten av studiet vektlegges generelt mer enn dem i starten. Det er de siste resultatene som sier mest om hvilket nivå man er på ved endt utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...