Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er juss?


Swafty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er slitsomt på VGS også, hjelper ikke å bare lese, man må lære seg metodene og når og hvordan man skal bruke dem.

6772698[/snapback]

Stemmer bra det.

 

Jeg hadde rettslære på VKI og VKII og det hjelper veldig å ha hatt rettslære når man kommer på jusstudiet senere i livet. Juridisk metode er jo alfa og omega.

Lenke til kommentar
Det er slitsomt på VGS også, hjelper ikke å bare lese, man må lære seg metodene og når og hvordan man skal bruke dem.

6772698[/snapback]

Stemmer bra det.

 

Jeg hadde rettslære på VKI og VKII og det hjelper veldig å ha hatt rettslære når man kommer på jusstudiet senere i livet. Juridisk metode er jo alfa og omega.

6772769[/snapback]

Stemmer det. Ser at de som ikke har hatt rettslære sliter veldig med det som, for meg, er relativt "enkelt."

Lenke til kommentar
Jus er i tillegg et av de tyngste (i form av pensum og prestisje) utdanningene du kan ta i dag ved et universitet.

6772598[/snapback]

Prestisje kan jeg tro, men er du sikker på at det gjelder pensum også?

6773201[/snapback]

At det er et av de tyngste, ja. Det tror jeg at jeg kan skrive under på.

Merk: et av de tyngste, ikke nødvendigvis det tyngste.

Lenke til kommentar
Jus er i tillegg et av de tyngste (i form av pensum og prestisje) utdanningene du kan ta i dag ved et universitet.

6772598[/snapback]

Prestisje kan jeg tro, men er du sikker på at det gjelder pensum også?

6773201[/snapback]

Ja.

 

Mange lærere sier jusstudiet er det masterstudiet med størst pensum av alle ved UiO.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at jusstudiet i form av mengde pensum er mindre enn mange andre fakultet ved universitetet. Har du gode studievaner trenger man ikke sitte dagen lang å lese for å komme seg gjennom studiet med gjennomsnittlige karakterer.

 

Selve innholdet er som regel heller ikke noe særlig vanskeligere enn andre studier, dette er kun myter som har lite substans. Det er hvertfall min mening.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at jusstudiet i form av mengde pensum er mindre enn mange andre fakultet ved universitetet. Har du gode studievaner trenger man ikke sitte dagen lang å lese for å komme seg gjennom studiet med gjennomsnittlige karakterer.

 

Selve innholdet er som regel heller ikke noe særlig vanskeligere enn andre studier, dette er kun myter som har lite substans. Det er hvertfall min mening.

6773729[/snapback]

Delvis enig. Selv om alle mine forelesere forventer at vi skal lese i 6-10 timer om dagen. Hver dag. Året rundt. I 5 år.

Lenke til kommentar

JEg opplever det sånn at det ikke er nok timer i døgnet til å komme meg igjennom det jeg burde. Jeg leser i snitt 80 sider om dagen i tillegg til forelesninger, som jeg må pendle i tre timer frem og tilbake for å gå på.

Til mandag skal jeg ha lest ferdig en bok om familierett som jeg har lest 130 av 400 sider i. Den starta jeg på i går. I tillegg til to av tre ex. phil-bøker som er på 250 sider hver, så skal jeg også levere inn en større oppgave på mandag.

 

At det er mye å gjøre er det ingen tvil om. Stoffet er ikke nødvendigvis vanskelig, men det er mye av det.

 

Nå sutrer jeg egentlig bare fordi jeg er stressa.

Lenke til kommentar

Vil anbefale at du ikke stresser så mye :) Ex.phil er null problem. Hvis du har vært gjennom pensum en gang før eksamen så vil jeg tro det holder med en repetisjon eller to før du skal til pers :)

 

Det viktige er å lese fornuftig. Les med utgangspunkt i de læringsmålene som står i læringsplanen. Lag egne notater og tankekart og ikke minst, skriv oppgaver og les dommer :)

Lenke til kommentar

Har akkurat begynt å studere juss i bergen. Det er ganske interessante greier, men er litt slitsomt å komme inn i terminologien. Veit at mange dysser ned introduserende fag som exphil og exfac, men jeg føler at jeg MÅ ha minst karakter B for å være fornøyd.... Hørte forleden dag at ca 250 andreårsstudenter to opp igjen exphileksamen forrige år for å få karakteren A. Akkurat dette stresser jeg ikke med enda, men det sier litt om karakterpresset på jussen...

Lenke til kommentar
JEg opplever det sånn at det ikke er nok timer i døgnet til å komme meg igjennom det jeg burde. Jeg leser i snitt 80 sider om dagen i tillegg til forelesninger, som jeg må pendle i tre timer frem og tilbake for å gå på.

Til mandag skal jeg ha lest ferdig en bok om familierett som jeg har lest 130 av 400 sider i. Den starta jeg på i går. I tillegg til to av tre ex. phil-bøker som er på 250 sider hver, så skal jeg også levere inn en større oppgave på mandag.

 

At det er mye å gjøre er det ingen tvil om. Stoffet er ikke nødvendigvis vanskelig, men det er mye av det.

 

Nå sutrer jeg egentlig bare fordi jeg er stressa.

6773797[/snapback]

 

Vel, lykke til med familierette og arveretten. Synes det selv var spennende. Er offentligrett på meg i år :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...