Medisinmannen Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hei ! Jeg er 15 år nå og tenker på å ta setfikat til å kjøre moped/lett. Problemet er at jeg ikke er sikker på saker og ting. Lager ganske enkelt en liten liste med spørsmål 1. Hva skal til for å ta LettMc lappen? Bare A1 kurs? 2. LettMc er 125cc? Moped er 50cc? Går det mye fortere? 3. Hvilken sykkel bør jeg tenke på? Både lettmc og moped til 25k+-? 4. Aldersgrense på lettmc? 5. Hva trenger jeg får å prøve kjøre? Tenker å kjøpe en motorsykel nå og øvelses kjøre og slikt med min far, som har moped og motorsykkel seftikat. 6. Er disse kurs vansklig? 7. Noe mer jeg bør vite? Takker meget for svar! Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 1. for å få lett mc lappen (A1) må du ta teoriprøve på biltilsynet og så må du ta vanlig oppkjøring. 2. ja, lett mc er 125 (max, kan også være mellom 50-125), moped skal ha plombering så den ikke får mere enn 45 km/t, vet ikke om det er begrenset med hk også men på lett mc er det ikke begrenset etter fart, men plombert til 15 hk? så en lett mc kan få godt over 100 km/t 3. moped koster vanligvis rundt 20 000 trur jeg, (ca.) men lett mc kan koste opp mot 40 000-50 000 ny, vet ikke med alle men de få jeg vet om koster det... 4.aldersgrene er samme på moped som lett mc 5. kjøpe motorsykkel nå? trodde du skulle ha lett mc eller moped, men du må være 16 år for å øvekjøre motorsykkel (mellom), ellers må du vel ha trafikat grunnkurs, men er ikke helt sikker på de reglene 6. kurs er ikke obligatorisk (sånn litt sikker) men teori må gjennomføres å du må bestå før du kan kjøre opp til lett mc, til moped er jeg ikke sikker men tror man ikke trenger annet enn oppkjøring... (btw. har ikke lett mc eller moped selv) Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Tusen takk pappman. Skal ta trafikkalt grunnkurs nå. Etter det kan jeg ikke øvelses kjøre, med mindre jeg er 16år? Men etter jeg har tatt trafikaltgrunnkurs, kan jeg da ta A1? Med A1 kan jeg kjøre både lett mc og moped? Med motorsykkel mener jeg moped eller lettmc. Kansje feil benevening av meg? Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 du kan øvelseskjøre når du er 15 jo.. så lenge faren din eller noen andre du kjenner sitter på som har hatt lappen i 5 år og er minst 23 (?) men du må ta trafikkalt grunnkurs før du øvelseskjører.. anbefaler lett-mc hvis du har råd.. 15.000 til lappen sånn ca. 25.000-80.000 for sykkel.. Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 men du må ta trafikkalt grunnkurs før du øvelseskjører..anbefaler lett-mc hvis du har råd.. 15.000 til lappen sånn ca. 25.000-80.000 for sykkel.. 6770928[/snapback] Så kommer: Mer forsikring, dyrere deler, mer bensin, kjøreutstyr etc. Også. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Skal prøve å ta lettmc jeg. Har 30k i konfirmasjon penger Får sikkert sponset litt av mine foreldre. Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 man kan øvekjøre med lett mc hvis man er 15 å har traffikalt grunnkurs ja, men ikke motorsykkel (mellom eller tung), da må man være 16/18? men for all del, ikke tro at ALT her i tråden er sant, sjekk det opp først for å være sikker dessuten, forsikring blir ikke så dyrt hvis du registrerer i froeldre sitt navn christer-R, hva mener du med "dyre deler"? å kjøreutstyr et vel hjem? der er vel ikke så dyrt? Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Okai. Først tar jeg trafikkaltgrunnkurs. Etter det, når jeg er 15, kan jeg ta LettMC kurs/ting? Eller må jeg være 16? Trafikkalt koster en 2400kr. LettMc ca 15k. 17k. Da har jeg 13k til lettmc Må nok ta lån med bank, eller mine foreldre Endret 30. august 2006 av -PeeWee- Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Er det ikke bedre å kjøpe lettmc? De går fortere, og jeg har hørt at med a1, kan jeg kjøre mellomstor mc når jeg er 21? Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Er det ikke bedre å kjøpe lettmc? De går fortere, og jeg har hørt at med a1, kan jeg kjøre mellomstor mc når jeg er 21? 6771177[/snapback] nei, det med mellomtung stemmer ikke.. du kan billigere gå over til mellomtung med lett.. + at da får du tung-lappen 3 år senere elns.. joa, best og kjøpe lett-mc, men det så ikke ut som om du hadde penger nok, og lån er egentlig dumt.. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Tror lån er greit nok med mine foreldre, siden det blir rente fritt Men ja, det er litt dumt. men kan jeg ta A1 lappen når jeg er 15år? Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Tror lån er greit nok med mine foreldre, siden det blir rente fritt Men ja, det er litt dumt. men kan jeg ta A1 lappen når jeg er 15år? 6771293[/snapback] ja! du kan ta alt, bare ikke oppkjøring.. Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Er det ikke bedre å kjøpe lettmc? De går fortere, og jeg har hørt at med a1, kan jeg kjøre mellomstor mc når jeg er 21? 6771177[/snapback] nei, det med mellomtung stemmer ikke.. du kan billigere gå over til mellomtung med lett.. + at da får du tung-lappen 3 år senere elns.. joa, best og kjøpe lett-mc, men det så ikke ut som om du hadde penger nok, og lån er egentlig dumt.. 6771237[/snapback] man kan ta mellom mororsykkel lappen nå man er 18 å da trenger man ikke teori bare oppkjøring (hvis man har A1), så får man kjøre tung etter man e blidd 20/21 år uten noe ekstra oppkjøring Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Hva er Mellom Tung? Skal uansett ta A1, så skal jeg kansje kjøpe meg en Honda lettsykkel, eller moped. Takk for hjelp pappman og ssswopp! Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hva er Mellom Tung? Skal uansett ta A1, så skal jeg kansje kjøpe meg en Honda lettsykkel, eller moped. Takk for hjelp pappman og ssswopp! 6772437[/snapback] np mellom motorsykkel er noe du kan ta når du er 18 og som har begrensing på 34hk sånn ca, tung får du automatisk hvis du har tadd mellom før du er 20/21 år, dvs at når du er 20/21 år får du automatisk lov å kjøre hvor stor sykkel du vil Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 man kan øvekjøre med lett mc hvis man er 15 å har traffikalt grunnkurs ja, men ikke motorsykkel (mellom eller tung), da må man være 16/18? men for all del, ikke tro at ALT her i tråden er sant, sjekk det opp først for å være sikker dessuten, forsikring blir ikke så dyrt hvis du registrerer i froeldre sitt navn christer-R, hva mener du med "dyre deler"? å kjøreutstyr et vel hjem? der er vel ikke så dyrt? 6771044[/snapback] kjøreutstyr jah.. pokker heller, man setter seg ikke på noe som kjører i 100-150 med bare tshjorte og dongeribukse.. velter du dauer du eller har skader for livet.. dessuten mener jeg at det er veldig dyrt for mcjakke, bukse og hansker.. blir noen tusinger der og. forsikring blir dyrt uansett. man får omentrent ikke registrert en eneste lett mc i dag på foreldra sitt navn og deg som bruker.. som oftest må du ut med 15-18000 i forsikring pr år du skal ha den.. og da er du registrert på deg selv.. undersøk for sikkerhets skyld med forsikringsselskapet ditt. kanskje de gir deg en billig løsning fordi du har andre forskikringer der? (fikk ikke ta a1 pga dyr forsikring. .) Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Tror at jeg kjøper lettsykkelen, kurs, lappen og forsikring. Utstyr er lett å få tak i: Noen ord med min mor hvor farlig det er uten, og at jeg ikke har råd. Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 man kan øvekjøre med lett mc hvis man er 15 å har traffikalt grunnkurs ja, men ikke motorsykkel (mellom eller tung), da må man være 16/18? men for all del, ikke tro at ALT her i tråden er sant, sjekk det opp først for å være sikker dessuten, forsikring blir ikke så dyrt hvis du registrerer i froeldre sitt navn christer-R, hva mener du med "dyre deler"? å kjøreutstyr et vel hjem? der er vel ikke så dyrt? 6771044[/snapback] kjøreutstyr jah.. pokker heller, man setter seg ikke på noe som kjører i 100-150 med bare tshjorte og dongeribukse.. velter du dauer du eller har skader for livet.. dessuten mener jeg at det er veldig dyrt for mcjakke, bukse og hansker.. blir noen tusinger der og. forsikring blir dyrt uansett. man får omentrent ikke registrert en eneste lett mc i dag på foreldra sitt navn og deg som bruker.. som oftest må du ut med 15-18000 i forsikring pr år du skal ha den.. og da er du registrert på deg selv.. undersøk for sikkerhets skyld med forsikringsselskapet ditt. kanskje de gir deg en billig løsning fordi du har andre forskikringer der? (fikk ikke ta a1 pga dyr forsikring. .) 6776441[/snapback] :!: jaja, blir vel mye å kle av å så seg når man kommer til skolen da selv kjører jeg ikke men alle jeg ser her kjører i vanlige klær å hjelm... å det med at man ikke får forsikra lettsykkel på foreldrene sitt navn, hva skal det bety egentlig, forsikringsselskapet trenger ikke vite at du skal kjøre med den... Lenke til kommentar
TeggY Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 forsikring blir dyrt uansett. man får omentrent ikke registrert en eneste lett mc i dag på foreldra sitt navn og deg som bruker.. som oftest må du ut med 15-18000 i forsikring pr år du skal ha den.. og da er du registrert på deg selv.. Er dette til lettmc, eller generelt med sykler? Jeg betaler ca. 2k i forsikring, for min moped, hvis jeg leste papirene jeg fikk idag riktig. Det skal sies at jeg og mamma står som eiere, og at mamma har en deal med vesta eller noe.. On-Topic igjen, så vil jeg si at Lettmc er helt klart det beste, hvis du har råd. Du er en mindre fare for trafikken, siden du følger farten.. Du slipper å tenke på å trimmen, ettersom de fleste går over 100 slik de leveres. Egentlig bare positive ting med lett, med unntak av prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå