Gå til innhold

Dynamisk område i digitale kamera

Anbefalte innlegg

Når det er stor forskjell på lyseste og mørkeste områder i et motiv må en ofte velge å få de lyse partiene utbrent, eller de mørkeste alt for mørke. Det henger sammen med kameraets dynamikk. I den forbindelsen er det en del ting jeg lurer på:

- Er det kun bildebrikken som bestemmer dette, eller kan noe gjøres i signalbehandlingen?

- Er det stor forskjell på kameraer, dslr vs kompakt for eksempel?

- Blir dynamikken oppgitt i kameraets spesifikasjoner? (Har ikke sett det...)

- Hvordan er dynamikken i digitale kamera i forhold til filmbaserte kamera?

Hvis det er slik at større bildebrikker i alle tilfeller gir bedre dynamikk kan det være et godt argument for å velge dslr og ikke et stort ultrazoom kamera...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen direkte sammenlikninger under kontrollerte forhold, men disse to ble tatt samme dag og under samme lysforhold. Jeg tror imidlertid A2-en hadde en ett til to trinn åpnere eksponering, noe som forverrer problemet en god del (her hadde det vært greit å referere til faktiske EXIF-data, men de som ligger i galleriet er notorisk lite troverdige, jeg jobber med problemet), den er imidlertid skutt mot skyggesiden, mens 5D-en er skutt mot sola.

Dynax 5D

Dimage A2

Når det gjelder digitalkamera kontra negativ film er imidlertid forskjellen soleklar. Mens digitale sensorer har en linjær respons på lys, har negativfilm en respons som gir større kontrast i mellomtonene og mindre kontrast (større detaljomfang) i høylys og skygger. Dette gjør at en kan slippe billigere unna over- eller undereksponering, da med noe dårligere toneforløp. En kan også eksponere dagslysscener uten å prioritere enten forgrunn eller himmel.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...