Gå til innhold

Reduced blanking interval?

bosannes

Anbefalte innlegg

Lurer på å gå til innkjøp av en Dell 2407WFP, men så leser jeg i manualen til skjerkortet mitt (ATi Radeon 9600 Pro):

*1920 x 1200 flat panel resolution available through use of reduced blanking interval.

Hva vil "reduced blanking interval" si? Er det noe skjermen må støtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen ligger i CRT og LCD skjermer. En CRT skjerm trenger en viss tid på å bevege seg tilbake for hver linje, og fra bunn til topp. Dette kalles blanking interval.

En LCD skjerm trenger ikke ta hensyn til slikt. Det gjør at 1920x1200 fungerer på single-link DVI, med blanking hadde det vært nødvendig å ha dual-link.

Lenke til kommentar
Forskjellen ligger i CRT og LCD skjermer. En CRT skjerm trenger en viss tid på å bevege seg tilbake for hver linje, og fra bunn til topp. Dette kalles blanking interval.

En LCD skjerm trenger ikke ta hensyn til slikt. Det gjør at 1920x1200 fungerer på single-link DVI, med blanking hadde det vært nødvendig å ha dual-link.

6769855[/snapback]

Så hvis jeg hadde kjørt CRT måtte jeg benyttet dual-link DVI? :\

Lenke til kommentar

Når det gjelder CRT (eller LCD ved analog tilkobling) kan du bare ta det med ro :) 2048x1536 ~60-80Hz skulle holde lenge, 1920x1200 er minste problem ;)

EDIT: Viktig å presisere at spesifikasjoner for DVI(digitalt) og VGA(analogt) er to forskjellige verdener. Samme skjermkort vil for eksempel fint klare 2048x1536, mens på DVI må man "bøye" spesifikasjonene for i det hele tatt klare 1920x1200. For å klare høyere, benyttes duallink (2xDVI internt på en enkel skjermport utgang som samarbeider, en slags "DVI SLI").

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...