Lars73 Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 On October 5, 1991, a young student named Linus Torvalds at the University of Helsinki posted the following message to comp.os.minix: "Do you pine for the nice days of Minix-1.1, when men were men and wrote their own device drivers? Are you without a nice project and just dying to cut your teeth on a OS you can try to modify for your needs? Are you finding it frustrating when everything works on Minix? No more all-nighters to get a nifty program working? Then this post might be just for you. "As I mentioned a month ago, I'm working on a free version of a Minix-lookalike for AT-386 computers. It has finally reached the stage where it's even usable (though may not be depending on what you want), and I am willing to put out the sources for wider distribution. It is just version 0.02...but I've successfully run bash, gcc, gnu-make, gnu-sed, compress, etc. under it." The popularity of Linux grew exponentially and before long thousands of users and developers worked on the open source code for Linux to develop the speed, security, and stability of this superior operating system. Thousands of application software programs are available to magnify the flexibility and functionality of Linux systems. Currently, there are at least 10 million users worldwide. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Njaa..hvis man ikke kan et døyt om c-programmering ser jeg liten vits i å ha linux. Hvis man faktisk ikke kan være en del av dette åpne developer-miljøet, og bare er en generell datanerd som sitter med hjemmepc fins det nok andre systemer som er MYE enklere og mere brukervennlig. Helt enkle operasjoner som å pakke ut filer krever at man memorerer arkaiske commandline kommandoer med masse attributes, eller må slåss med klumpete GUI laget av en eller annen bedroom-coder i Kina. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Vel Bitex, det utsagnet ditt viser bare at du ikke har peiling på hva du snakker om. Så la det ligge, ok? Har nok av flamingtråder om emnet. Ellers så syns jeg der er kult at en nerd kan sette seg ned å lage sitt eget OS for så å få millioner av tilhengere på noen år. Han føle seg nok litt god nå ja Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 13:04, skrev Bitex:Helt enkle operasjoner som å pakke ut filer krever at man memorerer arkaiske commandline kommandoer med masse attributes, eller må slåss med klumpete GUI laget av en eller annen bedroom-coder i Kina. LOL Lenke til kommentar
FlaSch Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Prøv linux, gå tilbake til windows og du vil forbanne det for alt det står for! Kan bla.a nevne reboot, bluescreen, "program has performed an illegal operation", osv osv osv osv ut i det evige en annen ting, en bedroom programmer knuser microsoft any day... [ Denne Melding var redigert av: FlaSch på 2002-10-26 13:15 ] Lenke til kommentar
Blib Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 FlaSch: Har prøvd Linux. Likte det ikke. Gitt tilbake til Windows og forbannet Linux. Er ikke vits i å ha det når jeg ikke vet en dritt om programmering eller OSet. WinXP fungerer perfekt hvis en bare holder det ved like og ikke driter på tastaturet. Kanskje jeg kommer til å bruke Linux senere, siden jeg vet det visstnok skal være bedre til en del ting Windows sliter på, men for nå så må det da vel være akseptabelt at en bruker Windows? Back to topic: Stilig innlegg ja. Lurer på hvor "lett" det er å programmere ert OS fra begynnelsen jeg :smile: Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Jeg har hatt linux hjemme, vi hadde flere maskiner i huset, og en av dem var linux-box. Dette begynner å bli et par år siden, så ting kan selvsagt ha forbedret seg kraftig nå. I starten var det "kult" å bruke et OS som sto i kontrast til Windows. Men etterhvert ble liksom hele vitsen borte. Tenkte for meg selv: "Hvorfor i allverden skal jeg fornekte meg selv i å bruke noe som er mye mere brukervennlig og mere kompatibelt med hardware og spill bare fordi noen linux-nerder roper om at linux er bedre enn windows?". Kulhetsfaktoren med å sitte på IRC med bitchx og mobbe de "lamme" windows-brukerne ble fort gammel, når jeg ikke kunne programmere, og heller hadde lyst å bruke maskinen til artige ting (som spilling) istedet for å være en "seriøs" bruker og bare sitte og kjede meg foran tastaturet og laste ned hundreogørten freeware programmer og prøve dem ut. Ditcha hele linux-prosjektet like godt. Har gjort opp min mening allerede av personlig erfaring i over ett år. Oppdaterte linux-boxen med nyeste kernels når de kom, men det var stort sett alt den ble brukt til.. That's all I'm gonna add to this thread. Og det at Linux fanboys tar hver eneste kritikk mot "sitt" OS som en personlig fornærmelse mot seg selv er jo bare trist. Minner meg om Squaresoft-fanboysene til Playstation som truer deg med guds vrede og at mora di er ei **** og at de skal sende email til Square personlig for å få tatt ned den elendige websida di som ditcher det siste final fantasy spillet. _________________ ---- "Gjort er gjort og spist er spist" sa elgen i Hakkebakkeskogen under våpenhvilemøtet mellom Mikkel Rev og de andre dyra. >www.dragonforce.com/sound.html < ! Metalium ruler også. [ Denne Melding var redigert av: Bitex på 2002-10-26 13:26 ] Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 13:18, skrev Bitex:Og det at Linux fanboys tar hver eneste kritikk mot "sitt" OS som en personlig fornærmelse mot seg selv er jo bare trist. Godt sagt =) Ikke misforstå meg, jeg er linux-geek'er av nestværste grad. Menneh det er lenge siden jeg dreiv å kun påsto at linux var best .. til ALT. Uheldigvis er det ikke slikt. Jeg for min del har sluttet å "reklamere" for linux. Noe som har medført til MYE mindre mas, om hvordan installere Redhat x.x, hvordan få spill til å fungere.. og ikke minst.. "jeg har installert, alt funker oki, hva gjør jeg nå?". Jeg har funnet de områder jeg vil bruke linux på, andre får finne sitt eget område. Alt er jo tross alt bare et verktøy.. (til tider et leketøy=) -Dante Lenke til kommentar
smetho Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 At du har gått tilbake til Windows er bra greitt det. Du må gjøre som du vil. Er enig i at Linux ikke er for alle. Men å kritisere hvordan OSet er fordi en hele tiden skal sammenligne det blir for dumt. Men skal en spill (f.eks) så er det ingen vei utenom Windows vil jeg si. Hvert for sitt behov. Mange ting er mye lettere i Linux enn i Windows, og motsatt. Men hold deg til Windows du, gjør oss alle en tjeneste :smile: PS. Trenger ikke kunne progge for å bruke linux da PPS. NOK OM DETTE! [ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-10-26 13:27 ] Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Merkelig at folk har fått det for seg, at man må kunne programmere for å bruke Linux. HÆÆÆ???!!!??? Eneste jeg kan programmere er, Basic-Stamp. :wink: Jeg er fullstendig enig i at enkelte programmer med GUI, ser helt for j*vlig ut. Mye av det ser ut som om det er laga i forrige århundrede. Men, når allt kommer til allt, så synes jeg ikke det gjør noe, for det er funksjonaliteten som teller. Programmene blir jo nødvendigvis ikke bedre fordi GUI'ene ser ut som såpebobler og allverdens funky saker. Ett godt eksempel er xpaint for Linux. Det ser jo ikke ut i måneskinn, men har endel fler "features", enn paint til Windows [ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-10-26 14:57 ] Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 13:04, skrev Bitex:Njaa..hvis man ikke kan et døyt om c-programmering ser jeg liten vits i å ha linux. Hvis man faktisk ikke kan være en del av dette åpne developer-miljøet, og bare er en generell datanerd som sitter med hjemmepc fins det nok andre systemer som er MYE enklere og mere brukervennlig. Helt enkle operasjoner som å pakke ut filer krever at man memorerer arkaiske commandline kommandoer med masse attributes, eller må slåss med klumpete GUI laget av en eller annen bedroom-coder i Kina. Svada!!! Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Lukter flame dette. (Tilbake til tråden) Nei, man må ikke kunne C-programmering for å kjøre Linux. Prøver man siste versjon av Mandrake eller RedHat, så er det enten bugs/mangler eller at du egentlig ikke har lyst som gjør at du ikke får det til. Tester du de, og finner dem "for vanskelige" så vil du virkelig ikke. Om OS; jeg har kodet et OS. Det het "LocOS", og var veldig fint. :wink: Jeg og to kompiser kodet dette i et kurs på UiO som het INF242. Kurset går på Institutt for Informatikk(www.ifi.uio.no). Det er vanskelig å kode et OS. Vi begynte med å kode boot-load'eren i i386-assembly, som lastet et bittelite program. Etter at vi var ferdige med det, så begynte vi på selve kjernen. TIl å begynne med så lastet den bare tre programmer i ubeskyttet minne, og kunne ikke skedulere dem ut. Etterhvert fikk vi minnebeskyttelse, trådstøtte, deling av minne, shell (kommandolinje), og ekte multi-tasking. Sikkert noe mer også, men jeg husker ikke. Problemet med å kode et OS er at det blir helt annerledes enn et vanlig C-program. Kjernen begynner ikke med #include <stdio.h>. Du har ikke stdio. Lag det selv. Enkle ting som printf finnes ikke. Løsningen vår var å skrive til BIOS(indirekte). Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-26 13:04, skrev Bitex:Njaa..hvis man ikke kan et døyt om c-programmering ser jeg liten vits i å ha linux. Hvis man faktisk ikke kan være en del av dette åpne developer-miljøet, og bare er en generell datanerd som sitter med hjemmepc fins det nok andre systemer som er MYE enklere og mere brukervennlig. Helt enkle operasjoner som å pakke ut filer krever at man memorerer arkaiske commandline kommandoer med masse attributes, eller må slåss med klumpete GUI laget av en eller annen bedroom-coder i Kina. Jeg maa faktisk si meg ganske enig med det du sier. Folk som deg og andre som ikke har hoeyere IQ enn en kaktus boer ikke proeve seg paa linux i det hele tatt. Nei, folk som deg boer holde seg rundt beina til Pappa Bill og bli matet av ekle Windows versjoner. Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 You guys are just killing me!!! En fantastisk festelig tråd - omtrent like interessant som å diskutere hva som er best: eple eller pære. Og så mange fine argumenter overalt - ROFLMAO Kan ikke bare alle godta at vi har to "major" os for x86 arkitektur: Windows og Linux. Så kan man vel bare velge selv da, uten å komme med totalt usakelige kommentarer om hverken det ene eller det andre. Har selv brukt begge i utstrakt grad, og liker begge to. Begge har sine styrker og svakheter, men slik er det jo med det meste her i verden :smile: [ Denne Melding var redigert av: _BOFH_ på 2002-10-29 08:42 ] Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Det er vel for pokker ikke verre enn som så, at Windows er vel og bra til sitt bruk, og Linux er vel og bra til sitt bruk. Alt avhenger av hvilke behov, og kunnskaper brukeren innehar. Sånn som de fleste som bruker Windows, har faktisk kanskje ikke behov for litt bedre minnebehandlings-system, koder til server-progs som er mer optimalisert til Linux osv. Har man brukt Windows siden man først begynte med data og man stort sett ikke gjør annet enn å være på internett, høre på musikk og kanskje se på en film i ny og ne, trenger man jo ikke Linux. Derimot, skal man ha en server stående og gå i lengre perioder med mange brukere og store mengder data og behandle, er vel kanskje Linux et alternativ man bør vurdere. Mulig jeg spora litt av her, men ville bare si min mening om Windows/Linux. Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 29. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2002 Vel, grunnene til at jeg vil ha linux er for å ha noe å leke med (utforske), og at jeg vet (les: håper) at linux vil bli mer "brukervennlig" enn det er i dag (er ikke så aller værst da). Dessuten; Microsoft kommer til å ta mer å mer av kontrollen fra deg som bruker, og jeg vil gjerne ha et alternativ når det blir for ille en gang i fremtiden. Derfor har jeg begynt å leke meg litt med linux. Prosjektet nå er å prøve å få noen spill til å fungere i linux. Regner med at jeg er mange hårstråd fattigere når det er gjort, men morro blir det sikkert. Er en av de som syntes det er litt gøy å sitte å knote med datan.. :smile: Håper og tror at jeg om kort tid ikke er avhengig av Microsoft produkter mer... whooohoooo... Edit: Ombestemte meg, og editerte ingenting.. _________________ Mvh Lars [ Denne Melding var redigert av: Lars73 på 2002-10-29 23:52 ] Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Hehe. Dette var en morsom tråd ja. Men det som slår meg er at Bitex har et bittelite poeng (selv om han har misstolket det helt). En av de store fordelene med linux er jo nettopp at det er så enkelt å scripte til å gjøre akkurat det du ønsker i akkurat det språket du ønsker (perl, php, bash, python, etc, etc, etc (merk rekkefølgen :wink:) Og ikke minst muligheten for å pipe mellom ulike script og programmer. Dette er en av hovedårsakene til at jeg bruker linux (bare kommandolinje selvsagt, gui er for pyser) Og konklusjonen på tråden må jo være at alle må finne det os (eller os-er) man er fornøyd med og syns er enklest å best å bruke, uten å nødvendigvis måtte prakke det på noen. (noe jeg syns en del linux fans er litt for opptatt av). Selv bruker jeg linux som server og windows som arbeidsstasjon og er superfornøyd. Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 sitat fra en vis mann : "Linux er som røyking; gjør du det fordi det er kult eller fordi du vilkelig trenger det?" Missforstå meg rett, har ingenting mot Linux. Har bare ikke giddi å satt meg inn i det(W2K holder en stund til) Lenke til kommentar
zonix Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 ja ja .. mye meninger her, men jeg tenkte bare nevne en side av saken som ser ut til å ha blitt utelukket. Nemlig pris. Hvis du er mellomstor bedrift og har et behov for en Serverløsning med WEB,DB,NFS,SMTP,POP,DNS osv osv .. Så har du et rellt alternativ fra Microsoft. Det er Win2k Advanced Server. Dette vil som du sikkert skjønner for koste mye penger, MS SQL server osv osv ... koster flesk. Det sier seg nesten selv at det er da mange som heller er tjent med at tiden og pengene blir brukt på utvikling av systemet som bedriften har behov for. ja ja . skolen venter .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå