Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyt bensinforbruk Ford Sierra

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Ford Sierra 88- modell. Bilen er strøken, uten rust, en eier og gått under 100.000.

Men...

Synes den bruker mye bensin. Fylte opp 32 liter her en dagen når den begynte på rødt på bensinmåleren. Tanken var så godt som tom, langt nede på rødfeltet, og da hadde jeg bare kjørt 27 mil.

Har lite peiliing på bil, men det som kanskje kan være av betydning:

Tok oljeskift på den i håp om at det kunne gjøre det bedre. Bilen hadde så og si stått i 1-2 år når jeg kjøpte den. Ble anbefalt av tidl. eier og bytte ut luftfilteret.

Den er tungstartet, altså tar det litt tid å starte den, jeg må gasse litt for å få i gang motoren, men da kommer den med en gang.

Den er veldig var på giringen, ved trillekjøring må jeg fort ha den i første for den blir for "tung" i andre og bilen/motoren "hakker" på et vis.

Vanskelig å forklare her... som sagt null kunnskap på området. Så tar gledelig imot noen tips, for lurer på om det er hensiktmessig å ha denne bilen lenger.

Men skal kjøpe meg et nytt luftfilter nå først ogh fremst og se om det funker som nødhjelp... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
småkjøring/bykjøring/hardkjøring(hard på gassen) = slikt forbruk, det er tross alt ikke snak om mye over 1liter på mila dette....

6769110[/snapback]

Er reservetanken på kanskje 5 liter (?) så blir det fort et stykke over 1 liter på mila. Nærmere 1.4 vil jeg si.

Lenke til kommentar

Er luftfilteret fult av støv vil luftflyten bli dårligere og vakuumet i forgasseren større, dette fører i sin tur til at motoren får et høyere forbruk samt at den går dårligere.

Nytt luftfilter og en forgasserjustering vil nok gjøre susen.

Få justert tenninga i samme slengen.

Går motoren dårlig grunnet vannjustering av tenning og forgasser gies det mere gass for å kompensere på det som i sin tur gir høyere forbruk.

En annen ting er å kjøre på 98 oktan.

Benyttes 95 oktan vil motoren få litt mindre effekt som i sin tur kompenseres med mer gasspådrag og dermed er literprisforskjellen spist opp og velsådet.

Merk dette gjelder mest om det er forgassermotor.

Lenke til kommentar

Benyttes 95 oktan vil motoren få litt mindre effekt som i sin tur kompenseres med mer gasspådrag og dermed er literprisforskjellen spist opp og velsådet.

6769134[/snapback]

Dersom bilen er justert for 98 oktan skal du ALDRI ALDRI fylle 95. Rådene og ventilene kan ta permanent skade av bare en tank med 95 og du har en reparasjonscase som vil koste mer enn bilen er verdt. Dersom bilen er justert for 95 vil det ikke være skadelig å kjøre på 98, men det vil heller ikke ha noen hensikt.

Lenke til kommentar

6769134[/snapback]

Dersom bilen er justert for 98 oktan skal du ALDRI ALDRI fylle 95. Rådene og ventilene kan ta permanent skade av bare en tank med 95 og du har en reparasjonscase som vil koste mer enn bilen er verdt. Dersom bilen er justert for 95 vil det ikke være skadelig å kjøre på 98, men det vil heller ikke ha noen hensikt.

6769269[/snapback]

Og hvordan vet jeg om bilen er justert for 98 oktan?

Synes også bilen ikke er så rolig på tomgangen, kan det være en indikator på noe?

Har vært og skiftet luftfilteret nå, se om det kan ha noen effekt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...