Malinsins Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Har kjøpt meg en Ford Sierra 88- modell. Bilen er strøken, uten rust, en eier og gått under 100.000. Men... Synes den bruker mye bensin. Fylte opp 32 liter her en dagen når den begynte på rødt på bensinmåleren. Tanken var så godt som tom, langt nede på rødfeltet, og da hadde jeg bare kjørt 27 mil. Har lite peiliing på bil, men det som kanskje kan være av betydning: Tok oljeskift på den i håp om at det kunne gjøre det bedre. Bilen hadde så og si stått i 1-2 år når jeg kjøpte den. Ble anbefalt av tidl. eier og bytte ut luftfilteret. Den er tungstartet, altså tar det litt tid å starte den, jeg må gasse litt for å få i gang motoren, men da kommer den med en gang. Den er veldig var på giringen, ved trillekjøring må jeg fort ha den i første for den blir for "tung" i andre og bilen/motoren "hakker" på et vis. Vanskelig å forklare her... som sagt null kunnskap på området. Så tar gledelig imot noen tips, for lurer på om det er hensiktmessig å ha denne bilen lenger. Men skal kjøpe meg et nytt luftfilter nå først ogh fremst og se om det funker som nødhjelp... Lenke til kommentar
Zozzy Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hvor stor motor er det i bilen? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det er mest sansynlig en forgasserbil med vannjustert forgasser og da blir ikke det forbruket noe unormalt. Bedrives det mye småkjøring hjelper ikke det på forbruket heller. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 småkjøring/bykjøring/hardkjøring(hard på gassen) = slikt forbruk, det er tross alt ikke snak om mye over 1liter på mila dette.... Og sierra har vel aldr gått for å være serlig gjerrige på drikkevarene...? Lenke til kommentar
Malinsins Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Det er en 2.0. Er lite bykjøring og småkjøring. Kjører tur-retur jobb hver dag, og det er på motorvei. Med det bensinforbruket unngår jeg det meste av kjøring utenom.... Har det noe hensikt å skifte luftfilter? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Pappa sin sierra 4x4 93modell med 2.0 motor bruker vel 0.8-0.9 på mila med meg som sjåfør. Lenke til kommentar
Malinsins Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 småkjøring/bykjøring/hardkjøring(hard på gassen) = slikt forbruk, det er tross alt ikke snak om mye over 1liter på mila dette.... 6769110[/snapback] Er reservetanken på kanskje 5 liter (?) så blir det fort et stykke over 1 liter på mila. Nærmere 1.4 vil jeg si. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Er luftfilteret fult av støv vil luftflyten bli dårligere og vakuumet i forgasseren større, dette fører i sin tur til at motoren får et høyere forbruk samt at den går dårligere. Nytt luftfilter og en forgasserjustering vil nok gjøre susen. Få justert tenninga i samme slengen. Går motoren dårlig grunnet vannjustering av tenning og forgasser gies det mere gass for å kompensere på det som i sin tur gir høyere forbruk. En annen ting er å kjøre på 98 oktan. Benyttes 95 oktan vil motoren få litt mindre effekt som i sin tur kompenseres med mer gasspådrag og dermed er literprisforskjellen spist opp og velsådet. Merk dette gjelder mest om det er forgassermotor. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 ahh, når den begynte på det røde... så bare på tallene jeg... Da er det litt høyt forbruk ja, å siden du kjører motorvei også... Nytt luftfilter & nye plugger er en start... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Til sammenligning så brukte min gamle Mazda 929 med 1,8 liter motor 1,7 liter på mila på langkjøring siste vinteren jeg hadde den så det skal ikeke så mye til før en forgassermotor drar i vei med utrolig mye suppe. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 En annen ting er å kjøre på 98 oktan.Benyttes 95 oktan vil motoren få litt mindre effekt som i sin tur kompenseres med mer gasspådrag og dermed er literprisforskjellen spist opp og velsådet. 6769134[/snapback] Dersom bilen er justert for 98 oktan skal du ALDRI ALDRI fylle 95. Rådene og ventilene kan ta permanent skade av bare en tank med 95 og du har en reparasjonscase som vil koste mer enn bilen er verdt. Dersom bilen er justert for 95 vil det ikke være skadelig å kjøre på 98, men det vil heller ikke ha noen hensikt. Lenke til kommentar
Malinsins Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 En annen ting er å kjøre på 98 oktan.Benyttes 95 oktan vil motoren få litt mindre effekt som i sin tur kompenseres med mer gasspådrag og dermed er literprisforskjellen spist opp og velsådet. 6769134[/snapback] Dersom bilen er justert for 98 oktan skal du ALDRI ALDRI fylle 95. Rådene og ventilene kan ta permanent skade av bare en tank med 95 og du har en reparasjonscase som vil koste mer enn bilen er verdt. Dersom bilen er justert for 95 vil det ikke være skadelig å kjøre på 98, men det vil heller ikke ha noen hensikt. 6769269[/snapback] Og hvordan vet jeg om bilen er justert for 98 oktan? Synes også bilen ikke er så rolig på tomgangen, kan det være en indikator på noe? Har vært og skiftet luftfilteret nå, se om det kan ha noen effekt... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 sjekk instruksjonsboka for å finne type drivstoff. Noen ganger er det også ett klistremerke på/ved tanklokket. Ujevn tomgang tror jeg ikke knyttes til noen av de andre problemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå