Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fiser du mye?

Slonken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe så saklig da ?

6768963[/snapback]

Er faktisk en del folk som sliter med problemet.

6768966[/snapback]

Da bør de trene rumpe musklaturen å komme seg på dass :)

EDIT: Toalett til dere pene sørlendigner.

Veit ikke hva det er på finsk.

Så hjelper fiber mot luft i magen, så spis grovt brød

6768976[/snapback]

Fine sørlandinger? Du har peiling på hva du snakker om nei, mi har jo nesten den breieste dialekten du kommer over, spesielt de fra tromøya og skare...de er grimme usj.

Men fising ja...jeg har betennelse i spiserøret så e går fiser heile tia(ikke sånn at når e går så hører du ptrrrrrrr eller åssen en fis staves, men med ganske jevne mellomrom :p ), men vennene mine er blitt så vant til det hehe, så det er ikke så farlig, fising er sunt...så lenge du er med folk som ikke syns det er ekkelt :D

Lenke til kommentar
Dialekt har jo ingenting å si om man er "keeg" eller ei. Finnes mange femidotter her oppe i det barske og kalde trøndelag.

6769709[/snapback]

Barsk og kald? Egentlig tror jeg bare du vil ha en klem :yes:

Men fis for harde livet såfremt du ikke står foran kongen, men med venner og folk du har kjent en stund er det jo ikke noe problem, det er jo naturlig, bare blitt litt tabu med åra :p

Lenke til kommentar
Har fått litt klager på at jeg "river av ei fille" litt for ofte her hjemme, noen som kan si noe om hva som er normalt? Jeg tror kanskje jeg slipper en 10 stk iløpet av en dag, sånn ca. Noe jeg kan spise for å minske prompingen?  :ermm:

6768952[/snapback]

Du kan kanskje tenke litt over når og hvor du fiser. Kanskje ikke så gøy hvis du fiser familien i trynet over frokosten.

Lenke til kommentar

Dietary (ifra wiki om fising) herja

Certain spices counteract the production of intestinal gas, most notably cumin, caraway and the closely related ajwain, turmeric, asafoetida (hing), epazote, and konbu kelp (a Japanese seaweed). Many people report that by reducing intake of most refined carbohydrates (such as rice, pasta, potatoes and bread), the amount of flatulence may decrease significantly. The water-soluble oligosaccharides in beans that contribute to production of intestinal gas can be reduced through a regime of brief boiling followed by a long period of soaking, but at a cost of also leaching out other water-soluble nutrients. Also, gas can be reduced by fermenting the beans, and making them less gas-inducing, by cooking them in the liquor from a previous batch. Lactobacillus casei and Lactobacillus plantarum have recently been proven responsible for this effect.[11] Some legumes also stand up to prolonged cooking, which can help break down the oligosaccharides into simple sugars. Fermentation also breaks down oligosaccharides, which is why fermented bean products such as miso and tofu are less likely to produce as much intestinal gas.

Probiotics (yogurt, kefir, etc.) often reduce flatulence when they are used to restore balance to the normal intestinal flora. Prebiotics, which generally are non-digestible oligosaccharides, such as Fructooligosaccharide, generally increase flatulence in a similar way as described for lactose intolerance.

Medicinal activated charcoal tablets have also been reported as effective in reducing both odor and quantity of flatus when taken immediately before food that is likely to cause flatulence later.

Lenke til kommentar
Dialekt har jo ingenting å si om man er "keeg" eller ei. Finnes mange femidotter her oppe i det barske og kalde trøndelag.

6769709[/snapback]

:lol::lol::lol:

mest lattelige jeg har hørt, trøndelag er ikke verken barskt eller kaldt...

men ontopic, hva er vitsen med å fise framfor folk, bare gå litt unna.

men jeg slipper selv ikke mange om dagen, tror det er bare en 1-2 når jeg er bevist :p

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan det er med CO2-utslippene fra metan-gasskraftverk?

6769437[/snapback]

CH4 + 2(O2) -> CO2 + 2(H2O)

Over 100 år vil metan (CH4) gi ~20 ganger høyere drivhuseffekt enn CO2 - derfor er det alltid miljøriktig å forbrenne CH4 til CO2. Hvis man vil, kan man også ta ut energien. (Dette gjøres i stor grad på gamle avfallsdeponier.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...