Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar pc starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Har en kompis som har en acer travelmate bærbar pc.. Han får ikke startet opp pc'n. Pc'n har Win xp pro edition. Det som skjer er at når han starter pc'n så får han opp en mld med det samme at Operating system not found..

Jeg spurte om han hadde gjort noe med den som feks slettet noe og det eneste han hadde gjort kvelden før var å slettet noen midlertidige internettfiler..

Kan det være harddisken det er noe gale med eller kanskje boot filen?

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg ser to muligheter:

1: MBR er skadet.

2: Harddisken er skadet/frakoblet.

Om det er førstnenvte så kan det hjelpe med Windows-cden ja. Velg så gjenopprettingskonsollen/"recovery console". Og så skriv følgende kommandoer:

fixmbr
fixboot c:

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Hei !

Takk for alle svarene..

I går så fikk jeg se på pc'n og gikk inn i setup'en til pc'n.. Inne på boot innstillingen så valgte jeg cdromen som første boot valg.. Etter jeg gjor det så startet maskinen helt fint.. (maskinen var satt opp med hd'n som første boot valg) Dette skal da ikke spille noen rolle skal det d? Etter at kameraten min hadde reist hjem så skulle han starte opp maskinen hjemme.. Da fikk han opp samme feilmld om at operating system not found.. Jeg har en mistanke om at det kan være hd'n som kanskje ikke er helt bra.. Det viser seg også at han hadde levert inn maskinen på service for ikke så lenge siden pga at han måtte bytte skjermen.. Kan det være at kanskje hd'n ikke er helt "plugget" i ? for maskinen fungerte helt fint etter jeg hadde sett på den, men etter at han hadde fraktet den hjem til seg så fungerte ikke den igjen..Han sa også at denne feilen først dukket opp etter maskinen ble byttet skjerm på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...