NERV Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg har nå fire hard disker i maskinen. To på vanlig IDE og to på et PCI kort. Kan jeg kobble en hd til på PCI kortet? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Er det plass til å koble til flere disker da? På IDE kan du ha inntil to disker på hver kabel. Har PCI kortet ditt 2 kontakter, så kan du da ha 4 disker koblet til. Er PCI kortet ditt derimot SATA kan du ha kun EN disk pr kabel/port Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 "normalt" har et HK to kontakter for IDE-kabler, hvorav hver tar to disker, evt cd-rom etc. Du kan mao koble fire enheter på HK'et ditt. Hvis du i tillegg har et PCI-kontrollerkort så kan du koble disker også på denne som du tydeligvis har gjrot. Har du ledige kontakter og kabler så sett igang. Vær litt obs på varmeutvikling hvis du har fire-fem-seks disker snurrende i et tett kabinett. Lenke til kommentar
NERV Skrevet 1. september 2006 Forfatter Del Skrevet 1. september 2006 Jeg har to på IDE kabler fra hovedkortet og to på samme IDE port på PCI kortet. Jeg har en ledig PCI port på kortet. Merker at PC'n fryser hvis jeg gjør noe tungt med maskinen som å rekode filmer allerede nå. Noen måte å fikse det på? Jeg kjører nå med den ene siden på kabinettet åpent. Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg har to på IDE kabler fra hovedkortet og to på samme IDE port på PCI kortet. Jeg har en ledig PCI port på kortet. Merker at PC'n fryser hvis jeg gjør noe tungt med maskinen som å rekode filmer allerede nå. Noen måte å fikse det på? Jeg kjører nå med den ene siden på kabinettet åpent. 6781935[/snapback] lenge siden windows ble formatert? ytelsen går ned etterhvert.... har du kjørt oppryddning på diskene i senere tid? om du jobber mye med store filer, videoredigering, flytter ting frem og tilbake osvosv.... kan det være veldig lurt å kjøre defrag ofte... kjenner folk som tar det en gang i uken... selv prøver jeg å holde en gang i mnd:) minne er viktig om du driver med videoredigering og diverse slike ting.... minimum 2GB..... du kan jo liste opp hva PCen din består av så kan vi komme med tips utifra det du har og oppgraderinger:) Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 kjøling til hardiskene er viktig. om du ikke har noe bør dette vere første prioritet! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg har to på IDE kabler fra hovedkortet og to på samme IDE port på PCI kortet. Jeg har en ledig PCI port på kortet. 6781935[/snapback] Som nevnt over har et hovedkort normalt 2 IDE-connectore. Formuleringen din tilsier at du har en harddisk på hver av signalkablene på hovedkortet. Dermed er det en ledig tilkobling på hver av dem som kan benyttes til andre IDE-enheter som DVD, CD eller andre harddisker. På kontrollerkortet sier du at fu har 2 harddisker på samme kabel. Er det en ledig IDE-conncetor på kortet? Denne vil i tilfelle kunne ha to IDE-enheter til. Husk Jumpersettinger (MASTER/SLAVE eller alle på Cable Select). Ditt hovedproblem kan være varme (avkjøong av harddisker) og nok strøm til å¨drive alt. Lenke til kommentar
NERV Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Hva er den greieste måten å kjøle de ned på? PerB, du har tolket det riktig. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Du kan plassere en vifte foran harddiksene slik at den blåser luft forbi. Det finnes også egne harddiskviftesystemer (som plasseres i 5 1/4" brønner). Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Fleste nyere kabinetter har vifte/ vifteplass foran hardiskene. Kobl til denne evt kjøp en vifte til den, en annen løsning er å bruke en slik http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311758 Lenke til kommentar
NERV Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Forsøkte og sette in den femte harddisken men maskinen står og loader winows i evigheter uten å starte. Har nå HD 1 og HD 2 på samme HK IDE kabel 1. Har DVD brenner på HK IDE kabel 2 Har HD 3 og HD 4 på PCI IDE kabel 1. Forsøkte med HD 5 på PCI IDE kabel II. Forstår jeg det riktig at jeg kan kobble HD 5 på HK IDE kabel 2 sammen med DVD spilleren? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hei. Ja, du kan ha 2 enheter på alle IDE kablene. Husk på å skille de med master/slave eller bruk cable select på begge enhetene på samme kabel. Du kan mikse CDROM og HD på samme kabel. Den ytterste skal være master, og den i midten skal være slave, hvis du ikke bruker cable select. Den disken som står alene på IDE2 på kontrollerkortet ditt bør kobles til den ytterste pluggen på kabelen. Den bør også være satt til master. Det kan også være at kabelen er ødelagt og du derfor ikke får bootet. Lenke til kommentar
NERV Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Satte den på samme IDE som DVD spilleren og nå virker den. Hvor har jeg fått det fra at man bare kan ha to HD'r på HK IDE kablene? Kjører nå defrag på C og håper den retter seg. Den fryser innimellom og altid når jeg starter DC++. Det startet som sagt rett etter jeg flyttet ca 100 giga fra C til andre harddisker. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Satte den på samme IDE som DVD spilleren og nå virker den. Hvor har jeg fått det fra at man bare kan ha to HD'r på HK IDE kablene? Kjører nå defrag på C og håper den retter seg. Den fryser innimellom og altid når jeg starter DC++. Det startet som sagt rett etter jeg flyttet ca 100 giga fra C til andre harddisker. 6915270[/snapback] Før når RAID kontrollere ikke alltid var av kjempe kvalitet, hendte det at man ble frarådet å koble til CD/DVD-ROM til IDE portene som var til RAID kontrolleren, fordi RAID kontrolleren allikevel ikke ville klare å bruke dem. Lenke til kommentar
NERV Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Fryser fortsatt etter defrag når jeg starter DC++. Kanskje jeg må reinstallere windows? Lenke til kommentar
NERV Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Satte den på samme IDE som DVD spilleren og nå virker den. Hvor har jeg fått det fra at man bare kan ha to HD'r på HK IDE kablene? Kjører nå defrag på C og håper den retter seg. Den fryser innimellom og altid når jeg starter DC++. Det startet som sagt rett etter jeg flyttet ca 100 giga fra C til andre harddisker. 6915270[/snapback] Før når RAID kontrollere ikke alltid var av kjempe kvalitet, hendte det at man ble frarådet å koble til CD/DVD-ROM til IDE portene som var til RAID kontrolleren, fordi RAID kontrolleren allikevel ikke ville klare å bruke dem. 6915312[/snapback] Det er ikke et raid kort. Bare et PCI IDE kort. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Det er ikke et raid kort. Bare et PCI IDE kort. 6915333[/snapback] Hehe, jeg er klar over det, jeg prøvde bare å forklare hvorfor du kanskje trodde det ikke gikk an å blande DVD-ROM og HDD på hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå