Gå til innhold

BSD/Unix3com wlan i freebsd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hvis du ikke skulle finne en passende FreeBSD-driver, kan du alltid bruke NDIS, at du wrapper om Windows-driverne. Har installert FreeBSD på en Dell laptop (se spec's), og jeg bruker NDIS til trådløs-kortet mitt, som er basert på den beryktede bcm43xx-serien (Dell Truemobile, Apple AirPort Express osv). Denne serien er kjent for å være strengt proprietær, få/ingen open-source drivere som fungerer. Til og med trådløs over WPA fungerer så det suser i FreeBSD, med NDIS.

Lenke til kommentar

Ja, bare at du også spesifiserer .sys filen. Etter at du har kjørt ndisgen, laster du modulen ved kldload. Kopierer du modulen til /boot/modules kan du laste modulen ved oppstart ved å legge til module_sys_load="YES" i /boot/loader.conf.

Eksempel: filene for trådløs-kortet mitt heter bcmwl5.inf og bcmwl5.sys. Når jeg kjører ndisgen på disse filene, får jeg en modul som heter bcmwl5_sys.ko. Kopierer så denne til /boot/modules, og legger til

bcmwl5_sys_load="YES"

i /boot/loader.conf. Verre er det ikke.

Edit: hvis trådløs-kortet bruker en firmware-fil, kan man også legge til denne ved hjelp av verktøyet ndisgen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
ok , supert .

blir nok freeBSD , slackware eller solaris på laptop .

men må jeg kjøre "modprobe ndisulator" ?

6900339[/snapback]

Glem modprobe, den fins ikke i FreeBSD. Du bare laster den modulen som du bygde med ndisgen, så blir NDIS lastet automatisk. Enten ved å gjøre slik jeg sa tidligere, eller ved å laste den direkte ved

kldload modul

foutsatt at du har kopiert modulen til /boot/modules. Pass på at du har lagt til

options NDISAPI

i kjernen og at du rekompilerer kjernen etterpå. Mer skal det faktisk ikke til.

Lenke til kommentar
ja , veit at freeBSD . har meget  bra dokumentasjon .

men tenkte jeg skulle teste ut solaris , men finner ingen dokumentasjon , har du en link til meg stigfjel ?

6907476[/snapback]

Solaris er ikke akkurat ideelt på laptop. Trådløsstøtten til Solaris er nok ikke noe bra. Det passer bedre på servere. Et bra sted å begynne, er på docs.sun.com. Eller så har du jo www.opensolaris.com som har veldig bra guider for ZFS.

Edit: det du også kan gjøre, er å gå inn på www.distrowatch.com og så velge Solaris fra listen til høyre, så finner du en del linker om Solaris. Det du vil merke med Solaris, er at ting gjøres litt annerledes i Solaris enn i GNU/Linux og BSD. En del kommandoer fungerer annerledes i Solaris enn hva man er vant til i Linux/BSD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

tenkte uansett ikke kjøre solaris på desktop/laptop .

har også fått intrykket av freeBSD ikke er til desktop/laptop bruk , mulig personene som har ytret sin mening har feil ?

har sett litt på opensolaris . men finner ikke noe nedlastingsmedium .

dessuten skull jeg teste solaris , men gadd ikke gjennomføre .

en ting er å registrere seg , som er greit nok . men når man må svare på masse spørsmål for å laste ned open source da kan de være .

har du noen andre synspunkter på de andre bsd variantene stigfjel ?

dragonfly BSD

openBSD

netBSD

PC-BSD

desktop-bsd

har liksom aldri skønnt forskjellen ?

bruker alle sammen ports , pkg-add ?

Endret av ogger
Lenke til kommentar

OpenBSD er en BSD-variant som egner seg spesielt godt til brannmurbruk og servere som krever sikkerhet. Det er fordi at OpenBSD legger svært stor vekt på sikkerhet. Det finnes knapt noen sikkerhetshull i OpenBSD. NetBSD har jeg ikke prøvd, så der kan jeg ikke gi noe godt svar. DragonflyBSD, PC-BSD og DesktopBSD er alle basert på FreeBSD, så jeg synes egentlig disse blir litt overflødige. Det du kan få til med f.eks. PC-BSD får du fint til med FreeBSD. Tror nok at FreeBSD ligger litt foran disse 3 i utvikling. Dessuten fungerer driverne fra nVIDIA garantert i FreeBSD. Denne garantien har du ikke i de tre variantene. OpenBSD har også ports, men de blir ikke like godt oppdatert som i FreeBSD. Du finner også pkg_add i OpenBSD, men den er ikke like snerten som i FreeBSD. NetBSD bruker noe som heter pkgsrc. Som sagt, kjenner ikke NetBSD.

Når det gjelder Solaris, så er det en ting jeg vil si: registrer deg, last ned Solaris fra www.sun.com/solaris og prøv det. Det er fordi at Solaris har en del svært gode funksjoner du ikke finner noe annet sted. Containers, ZFS er to glitrende eksempler på dette. Det er en del fancy ting du kan gjøre med Solaris som du ikke får til med andre OS. Jeg foretrekker Solaris over OpenSolaris fordi Solaris er det ferdige produktet. Har planer om å bygge opp en dedikert filserver, og etter å ha sett hvordan Solaris med ZFS fungerer, så har jeg bestemt meg: Solaris skal være operativsystemet på denne filserveren. Jeg anser ikke andre operativsystemer som gode nok til dette bruket, selv ikke Slackware Linux eller FreeBSD. De som påstår at Solaris x86/x64 er tregt, tar feil. Det er faktisk blitt ganske raskt. Dessuten, Solaris har UNIX-sertifisering, noe hverken GNU/Linux eller BSD har, noe jeg ser på som en fordel.

Det folk har sagt, om at FreeBSD ikke egner seg til desktop/laptop-bruk er feil, rett og slett. Folk som påstår dette har ikke peiling på hva de snakker om. FreeBSD kan fint brukes som dekstop-system. Bare man er bevisst på hva slags hardware man kjøper, så er det meste støttet. Selv har jeg installert FreeBSD på min bærbare PC, og har overraskende kommet til den konklusjonen at hvis jeg ikke skal bruke Windows, er det FreeBSD og ikke GNU/Linux som skal være det gjeldende operativsystemet. Hvorfor? Jo, ACPI/strømstyring fungerer, jeg kan stille på prosessorhastigheten etter behov. Trådløs-støtten fungerte bedre i FreeBSD enn i GNU/Linux. F.eks. så lå NDIS allerede inne, og det var lett å wrappe Windows-driverne, faktisk enklere enn ndiswrapper i GNU/Linux, og det å få aktivert driverne. I GNU/Linux er det et sant helvete å sette opp WPA, dette var peace of cake i FreeBSD. Fikk til og med gått inn på mobiltelefonen min via bluetooth i FreeBSD. Dette er også noe jeg aldri fikk skikkelig til i GNU/Linux. Eneste jeg irriterer meg over med FreeBSD på laptop, er at grafikkontrolleren på laptop'en min er fra ATI.

Håper du med dette fikk noen svar.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

meget godt forklart , følte jeg fikk vite de jeg ville vite .

har pc-bsd 1.0 på cd'er men liker ikke kde , å tror ikke jeg vill satse på pc-bsd siden de er relativt nytt .

går for freeBSD .

hva slags desktop er de freeBSD , kommer med , eller har du valgene under installasjon ?

Endret av ogger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...