Gå til innhold

asus a7v333

touch

Anbefalte innlegg

hei . når jeg booter så tar maskina ide sjekk hver gang er det riktig. tar jo lang tid ved oppstart da:???: kommer bare et kort flash med asussymbolet og derettter rett på ide kontroll? moen ting som må forandres på? tips det blinker "no array is defined" før den fortsetter

*asus a7v333 raid

*qreative gf4 4200 ti

*aopen H600B

*nanya 2700 256mb ddr

*amd xp2100

*20 gb hd ibm

*qreative soundblaster

*Holywood pluss Realmagic

[ Denne Melding var redigert av: touch på 2002-10-26 11:35 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid er å koble to hder sammen, kortet ditt har støtte for det. Bruk søkefunksjon, jeg beklager men jeg har skrevet det så mange ganger nå. Hvis du ikke har to like hardisker bruker du jumperen til å skru det av. tror den heter Raid_en sjekk bruksanvisning. Det er derfor du har 4 steder å stappe idekabler...

Lenke til kommentar

RAID=redudant array of independent discs

hvis du f.eks. har to 80GB disker kan du sette de opp i RAID 0 (stripping tror jeg det var det ble kalt). Dermed har du èn disk på 160GB som er dobbelt så rask. Siden diskene jobber side om side og hver fil blir splittet på hver disk. Mye bedre en dual prossesor da disse bare øker ytelsen ikke kapasiteten (Mhz)

Du har jo også speiling (RAID 1, for deg som har IBM HD'er. Dør den ene har du fremdeles den andre med akkurat de samme dataene på)

Det finnes flere RAID moduser og, men det kommer an på hvilke RAID kontrolleren har støtte for.

Har det samme kortet selv, men har ikke lest avsnittet om RAID i manualen fordi jeg ikke har bruk for det ennå.

Så, hvis du ikke har to like store HD'er som er like raske anbefaler jeg deg å slå av RAID, og flytte IDE kablene til HD hvis nødvendig.

Tresprit

Lenke til kommentar

beklager burde undersøkt litt selv, bare så enkelt å spørre:) nå etter jeg flyttet jumperen ble oppstart betydlig raskere.... burde jo gå litt forterer når jeg gikk fra min k6 500 til xp 2100... bare klokking nå så blir det vel fulkommen forvirring. Tror det er best å holde seg unna klokking for en amatør:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...