OV-103 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg har en Ubuntu installasjon som er "oppgradert" til Kubuntu med apt-get install kubuntu-desktop. Problemet er at om jeg lager filnavn med æøå i seg (på nettverks disker) så klarer ikke Windows maskiner å vise tegnene riktig. Det samme skjer om jeg endrer filnavnene så de vises riktig i Windows, da vises f.eks ø som to firkanter i Kubuntu. Selv om begge viser æøå uten problemer, så virker det altså som om de bruker forskjellige tegnsett, men hvordan endrer jeg det så det blir likt? Lenke til kommentar
meron Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Dette handler vel mer om encoding. Veit ikkje heilt korleis ein skal ordna dette, men går det ann å skifte teiknkoding til utf-8 i windows? Eller skifte til ISO-8859-1 når Konquer viser nettverksdiskene? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Det involverer flere windows maskiner, så å endre noe på windows blir tungvindt. Er det noen måte å endre det globalt på Kubuntu'n? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) LANG="en_US.iso-8859-15" SUPPORTED="en_US.iso885915:en_US:en" endre de variablene til det som står der.. hos meg er de i /etc/sysconfig/i18n på arch-linux tror jeg de ligger i /etc/rc.conf Endret 5. september 2006 av xeon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå