stclem Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Har en liten videosnutt som jeg har utrolig lyst å lage en slags tegnefilm/animasjons lignende greie ut av. Er det noen program som lar meg gjøre slikt? Skulle også gjerne fjernet/endret bakgrunnen på filmen. Endret 30. august 2006 av stclem Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Meiner du å konvertere den til GIF, eller lage den "teiknefilmaktig"? Om du vil konvertere kan du bruke Super. Vil du lage den teiknefilmaktig, fann eg eit par tutorialar, ein for QuickTime Pro (koster 250kr) og ein for Sony Vegas (koster ca. 4000kr). Kan vere andre program eller andre teknikkar kan gjere det betre, men det er uansett begrensa kor bra det vert. Å fjerne bakgrunnen er ingen enkel jobb, med mindre den er heilt einsfarga, gjerne grøn eller blå. Du kan til dømes maskere den ut i Vegas, slik det vert vist i denne. Endret 30. august 2006 av incanus Lenke til kommentar
Optisoft Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Har en liten videosnutt som jeg har utrolig lyst å lage en slags tegnefilm/animasjons lignende greie ut av. Er det noen program som lar meg gjøre slikt? Skulle også gjerne fjernet/endret bakgrunnen på filmen. 6768386[/snapback] Sjekk ut Combustion fra AutoDesk. Dette er egentlig en såkalt composition-programvare i likhet med AfterEffects fra Adobe, men rimligere og etter min mening et bedre brukergrensesnitt. Det du må gjøre er å bruke en teknikk som kalles Rotoscoping. Det betyr at du må tegne en maske på hvert bilde (eller hver n'te bilde og animere den). Da får du klippet ut delen av animasjon du vil ha og lagt oppå en annen video/bakgrunn. Deretter kan du kjøre på med outline og posterize for å få det til å se tegnet ut. Hvis du planlegger opptakene dine så kan du filme mot f.eks. en grønn bakgrunn. Da slipper du unna rotoscopingen (som er tidkrevende!) og istedet bruke det som kalles kromakeying. Dette gjør en bestemt farge gjennomsiktig. Endret 4. september 2006 av Optisoft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå