Sidious Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Redline_: Høres litt ut som meg det der. Da jeg hadde "foredrag" i fjor var det vel foran en 15-20 stykk... Lenke til kommentar
CCola Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Takker for svar:) Høres ut som det ikke finns noen "medisin" e.l for dette. Skal prøve å skjerpe meg kraftig innvendig! Lenke til kommentar
CWH Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Forberedelse tror jeg vil hjelpe deg godt. Jeg er faktisk ganske sjenert selv, men folk tror meg ikke når jeg sier det (At jeg er bergenser gjør det ikke lettere ) Om jeg skal kjøre en presentasjon for et menneske eller 100 gjør ikke så stor forskjell for meg. Er jeg ikke godt forberedt rødmer jeg som en tomat. Det som er viktig er at jeg er godt og riktig forberedt. Vær flink med notater, og ha også noen reserve notater dersom du skulle bli ferdig "før tiden" eller en eller annen smarting finner ut at "dette var så spennende at vi vil gjerne høre mer.." . Som mange andre her har sagt må du huske at det er personer som deg og meg i salen. Trening gjør mester. Jeg kan ha skikkelig sommerfugler i magen før en presentasjon, men gudbedre meg for et kick det gir å ha en vellyket presentasjon bak seg Lenke til kommentar
jimjames Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Leste faktisk en plass at det var en pille mot nervøsitet, vet ikke om dette bare var tull eller om det funker. Kanskje det er mest psykologisk at du tror du blir mindre nervøs av pillen og så tenker du ikke over det. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Jeg har et forslag: Jeg driver med idrett på høyt nivå, og noe som har hjulpet meg svært mye, er mental trening. Jeg vet ikke om andre har foreslått dette, men jeg gjør det iallefall. Jeg har en CD av en fyr som heter Willy Railo som er svært flink. Jeg kan se om jeg kan legge ut den som torrent eller noe sånt hvis dere er interessert... Lenke til kommentar
fompa Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 i 10'ende hadde vi sånt 10'ende klasse prosjekt eller noe. så skulle vi framføre i 10 min pr pers på gruppa. jag er og sån at jeg blir DRITNERVØS og klarer ingenting, og vi skulle framføre om noe til en forsamling på over 100 stykker. jeg var litt nervøs før vi skulle inn på sena, men når jeg kom ut dit var det ikke noe problem... jeg tror det var fordi jeg KUNNE stoffer extremt bra, vi hadde om sporten paintball, noe som jeg kan ganske så bra Så hadde vi hadd "generalprøve" forran foreldra, så vi viste hva vi skulle si når og hva vi skulle si selv, og resten vist noen glemt noe. så tror det hjelper hvis du virkelig kan det du skal lese opp og ikke trenger stå og lese fra ark eller no. bare man kan det skikkeli bra jaffal mine erfaringer. hadde seinest idag ett "oppdrag", skulle prøve og selge lærern komplett cervise pakke til bilen hans, bare for og prøve hvordan det er, og jeg var nervøs, hadde ikke øvd veldig mye nei. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Men, angående høytlesning i klassen, så er jo det i ganske trygge omgivelser, er det ikke? Du kjenner jo sikkert alle i klassen din veldig godt og føler deg trygg og rolig der, og da er det ikke farlig å drite seg ut, og da vil det jo gå like greit å snakke høyt for hele klassen som å snakke med en person. Selvsagt hvis han som skal lese høyt sliter med lav selvtillit pga mobbing eller andre årsaker (fex ondartet mobbing/fliring mens du leser), så ligger problemet der og da er det det problemet som må angripes for at høytlesingen skal ha mulighet til å gå fint uten nervøsitet. En annen årsak til nervøsitet er jo hvis du skal holde et foredrag og du ikke kan stoffet (dårlig forberedelse). Da er man redd for å gå i feller som avslører dårlig forberedelse eller at læreren ikke skal være fornøyd. Men sett fra den andre siden, det hjelper ikke å være godt forberedt hvis man ikke er trygg på klassen og det å snakke høyt for alle. Da blir du bare ståendes der og klarer ikke å gjøre det sånn som du hadde planlagt. Men, lykke til da! Lenke til kommentar
BeggeDeler Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Angst handler om frykt for døden. Hva kan skje hvis du holder foredrag for klassen og det er bånn bøtte elendig? De ler/fniser. So what. Det betyr jo ingenting.. det er jo ikke akkurat som om du kommer til å dø av det eller--? Det hjelper å appelere til arrogansen sin. Innerst inne så er eg bedre enn andre, mange i klassen min er tragiske low lifes, eg er bedre enn de.. Av og til er det veldig nyttig å være selvgod og arrogant Og ikke glem å snakke høyt, rolig, mørk stemme og tydelig. Du må ta kontroll på situasjonen. F.eks hvis læreren avbryter deg så avbryter du avbrytelsen hans og ber han være stille, spesielt hvis du starter foredraget med: Hallo mitt navn er bla bla og eg skal snakke om bla bla. evntuelle spørsmål tar eg etter fremførelsen. Skjønner? Lenke til kommentar
auran Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Den beste praktiske løsning mot nervøsisitet foran folkemengder, er å begynne som telefonselger for et eller annet uærlig & snuskete produkt. Tigging på vegne av barn i Afrika/Øst-europa, eller skurkete kosttilskudd fungerer utmerket. Dette tvinger deg til å prate med folk,og overbevise de om at de egentlig vil ha noe både du og de vet ikke er tilfellet. Du bruker flere timer i uka på å presse deg til å prate, presser deg til å øve deg opp i det du ikke liker. La gå,det er like skånsomt som en voldtekt i en mørk bakgate med rustne stålrør, men det hjelper. I tillegg hjelper det ovenfor damene ved senere annledninger:) Var i din situasjon så det monner. Er selv langt bedre i snakketøyet,selv i alkoholisert tilstand:) Lykke til:) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Ved universisteter i Norge tilbys det et "ta ordet" kurs, som går på det med prestasjonsangst. Burde vel være noe tilsvarende på grunn- og videregående skoler, dersom det ikke finnes da. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Tror nok at veldig, veldig mange sliter med dette en eller annen gang i livet. Jeg hadde det på slutten av barneskolen / tidlig ungdomsskole, husker jeg. Det som har virket for meg er å konsekvent utfordre meg selv når jeg merker at en slik situasjon oppstår. Det har så klart ført til en del mildt sagt småflaue situasjoner, men jeg kan med handa på hjertet anbefale metoden varmt. Hilsen en som har danset tango foran 2000 mennesker, og som har cirka like mye dansetalent som en middels bokreol fra Ikea... -KJ Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Tror nok at veldig, veldig mange sliter med dette en eller annen gang i livet. Jeg hadde det på slutten av barneskolen / tidlig ungdomsskole, husker jeg. Det som har virket for meg er å konsekvent utfordre meg selv når jeg merker at en slik situasjon oppstår. Det har så klart ført til en del mildt sagt småflaue situasjoner, men jeg kan med handa på hjertet anbefale metoden varmt. Hilsen en som har danset tango foran 2000 mennesker, og som har cirka like mye dansetalent som en middels bokreol fra Ikea... -KJ 6800207[/snapback] hehe ja.. ble selv en "shyguy" @ slutten på barneskolen/ungdomsskolen, men det ekke noe problem lengre xD Lenke til kommentar
kallli Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Skal du lese høyt foran klassen, så kan det hjelpe å se litt opp, ungå iallefall å se ned på beina eller overkroppen.. Lært det av mutra å greier, har med psykologi å gjøre... Slet med det samme en periode, gjalt andre ting og selvfølgelig, og det var egentlig fullstending uten grunn, fant jeg ut - gikk over etter en stund. 6768195[/snapback] skal synge i band om en uke..kommer masse mennesker, er vår første konsert. kommer til å være sykt nervøs før jeg går på, tror ikke det helt har gått opp for meg enda. noen tips til hva jeg kan gjøre rett før jeg skal på?..ta en shot, eller hva? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Slå lens. Nervøsiteten går som oftest over etter et par sekunder på scena. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Har aldri hatt problemer med nervøsitet, men hvis du skal ha noen tips. Hvis du skal fremføre ett eller annet i en klasse, er jeg ganske sikker på at de fleste driter i hva du sier, så egentlig snakker du bare til en person, læreren. Hvis de ler av deg, så er det bare å le med (Hvis du har selvironi da, og det håper jeg de fleste har) Lenke til kommentar
swearegen Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Betablokkere er brukt av mange (musikere osv), hvis du blir så plaget, at du får hjertebank, føler deg uvel osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå