CCola Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Heisann, Lurte på om noen visste om noen "kur" på nervøsitet? Jeg sliter forferdelig på området.. Bare hvis jeg skal lese i klassen blir jeg helt forferdelig nervøs.. Eventuelt medisin? Legehjelp? Evt annet? Åpen for forslag her:P JonF. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Skal du lese høyt foran klassen, så kan det hjelpe å se litt opp, ungå iallefall å se ned på beina eller overkroppen.. Lært det av mutra å greier, har med psykologi å gjøre... Slet med det samme en periode, gjalt andre ting og selvfølgelig, og det var egentlig fullstending uten grunn, fant jeg ut - gikk over etter en stund. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hei .. Jeg sleit med det samme tidligere - og må innrømme at jeg fremdeles får sommerfugler i magen når jeg skal snakke til større menneskemengder. Gjør det ofre i forbindelse med jobb når jeg skal holde foredrag eller bli med på seminar etc. Desverre så tror jeg rett og slett ikke at det finnes en enkel løsning på dette bortsett fra å bare fortsette å gjøre det til nervøsiteten går bort. De første foredragene jeg holdt var helt forferdelige - men det går mye bedre nå som jeg har fått litt erfaring i kroppen. Har du høydeskrekk så hopper du i fallskjerm liksom.. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Og når det kommer til stykket, så er det jo egentlig ikke no stress uansett Man skal jo bare prate litt... Men for all del, jeg skjønner at det ikke funker med en gang for alle. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Takker for svar:) Selvom dette var mye jeg hadde hørt før:P Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Øvelse gjør mester. Og si til seg selv, høyt, at du gir faen i hva alle andre syns. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 En tankeøvelse er å se på det faktum at om du står foran ett eller hundre mennesker, så er en menneskehjerne fortsatt bare en. Du blir fortsatt observert av enkle hjerner, og ikke en kollektiv hjerne. 100 personer tenker ikke annerledes enn en. Opprett øyenkontakt med de i forsamlingen, spill på humor og få respons. Opprett en kommunikasjon med publikum, og få selvtillit av responsen. Kast deg ut i det, og tenk "jeg dør ikke akkurat av dette". "Det er ikke så big deal". Lenke til kommentar
-Tori- Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Øvelse gjør mester. Og si til seg selv, høyt, at du gir faen i hva alle andre syns. 6768441[/snapback] Tror ikke han bør gjøre det i klasserommet før han skal lese. Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 jeg hadde det også slik før, men plutselig gikk det over, nå har jeg vært forran ca 6000 folk, uten å bry meg er bare å si til seg selv at det ikke gjør noe, ingenting kan skje... er store sjanser for at det går over etterhvert... Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Alt for mange er redde for hva andre skal synes om de, eller le av de når de f.eks holder et foredrag. Men stort sett er det jo ingen som har tvunget de til å komme og høre, viss ikke det er i en skoletime! Viss man skulle gjøre noe feil, si noe galt e.l må man være i stand til å le av seg selv, og ikke la det gå utover resten av foredraget. Viss du f.eks skal snakke i klassen din, finn noen du stoler mye på, en venn, venninne f.eks. la blikket gli over rommet, gi alle litt øyekontakt, men hvil øynene dine på denne personen du har valgt ut. Ikke stress, ta deg god tid. Husk og puste;-))) Endret 30. august 2006 av Hanne:) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 lag forresten BARE notater, ikke skriv i detalj hva du skal skrive, det hjelper mye å bare skrive notater... og du må kunne det du skal ha foredrag om... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Mitt tips er å vite hva du snakker om. Selv om jeg til vanlig i kjente omgivelser er veldig confident var det under flere fremføringer på VGS jeg rett og slett mista ræva og jeg er ganske sikker på at grunnen av usikkerhet i hva jeg fremførte. Det kom jo egentlig av at jeg ikke gir en halv katt i Ivar Aasens påvirkning på literaturen eller fakta om Hinduisme, for når jeg i ettertid har fremført om noe som virkelig interesserer meg som jeg kan godt og hvor alt er selvskrevet og reflektert på forsvinner all nervøsitet. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Har selv store problemer med dette. Skal bestille legetime å høre om det er mulig å få noe angstdempende medisin. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Slet mye med det før i tiden. Gå inn i deg selv og tenk på hvert enkelt individ i forsamlingen. Etterhvert går det opp for deg at de ikke er så farlige. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jon F: Hvis du sliter litt på enkelte områder, som å snakke i klassen, så er det ikke så farlig. Det gjør de fleste. Det er ikke unormalt å ha slike sperrer i uvante situasjoner. Det går det an å få hjelp med. Det bør du gjøre, det er kjedelig om problemene tar overhånd, og det går ikke nødvendigvis over "av seg selv". Snakk gjerne med læreren, eller helsesøster på skolen om dette. Hvis du har slike problemer i mange ulike sosiale settinger, så er det noe du skal ta på alvor. Gå til legen og fortelll hva du sliter med, så får du henvisning til en psykolog, og han kan hjelpe deg med å finne ut av hva det er og hva som kan gjøres med det. Matias: Ikke gå til legen og be om medisin, det er hans jobb å finne ut om det er den rette behandlingen for deg, ikke din. Fortell legen hva du sliter med og si at du trenger hjelp. Hvis du virkelig har angst trenger du ikke bare piller, da må du også få psykolog-hjelp. Geir Lenke til kommentar
Matias Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Ja, jeg vet det, men jeg takler bare ikke å gå til noen psykolog. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Ja, jeg vet det, men jeg takler bare ikke å gå til noen psykolog. 6772816[/snapback] Jeg vet ikke om du sier det fordi du alt har gått til psykolog og det ikke funket, i så fall er svaret: Prøv en annen. Det finnes gode og mindre gode psykologer, og de er mennesker som alle andre. Det er ikke alltid kjemien stemmer. Uansett bør du søke profesjonell hjelp, angst er ikke noe du kan eller skal slite med alene. Geir Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hadde samme problemet selv en tid. Jeg gikk til en psykolog for helt andre ting, men det vi snakket om fikk opp selvsikkerheten min betraktelig. Før fikk jeg spasmer og nervøse rykninger når jeg skulle snakke fremfor klassen min, som da besto av 7 stk eks meg. Nå kan jeg gå fremfor en sal med 300 mennesker og drite meg totalt ut, uten å bry meg. Oppskriften til dette er ganske enkelt. Drit i hva andre synes om deg, for det er der det stopper. Tenk ikke over det om folk ler av deg, le heller med og spøk om deg selv. Og om noen slenger bemerkninger, tenk "det er ikke meg det er noe med, det er dem". Simpel, kanskje teit setning, men det gjør godt å tenke den når det hiver på. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg har slitt med angst for slike presentasjoner i hele mitt ungdomssliv, og fortsatt den dag i dag. Klarte å gjøre en slik presentasjon for noen måneder siden dog, ettersom det var tvang...gikk greit, men var dritnervøs. Tror ikke dette blir lett for meg med det første! Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Jeg blir nervøs og engstelig over den minste lille filleting. På ungdomsskolen, da vi måtte ha en del foredrag, var jeg et nervevrak fra dagen jeg fikk vite at vi skulle fremføre noe. Da var vi 30 stykker i klassen. På vgs gikk det litt lettere, da var vi bare ti. Hadde det vært ti i klassen først, og så 30, hadde det nok gått bedre, for det hjelper å starte med å snakke for bare noen personer, deretter øke det. Nå klarer jeg å ha et foredrag foran maks 15 stykker, men selv da skjelver jeg. Kan ha noe med det å gjøre at folk på ungdomsskolen faktisk lo av meg, fordi jeg var nervøs. Det har i flere år vært et stort problem for meg. Fikk ikke sove kvelden før, klarte ikke å konsentrere meg om noe. Har lest litt om det før, men etter å ha lest denne tråden i går, så fikk jeg muligheten til å prøve det ut i praksis i dag, skulle forklare foran klassen min, og to andre klasser hva ordet politikk betyr. Tenkte på personene som enkeltpersoner, og det gikk mye lettere. Hjertet dunket mye fortere, og jeg var nervøs, men da jeg sto der oppe, gikk det mye lettere. Det verste for meg nå, er tida før. Puh, heldigvis går det bare åtte andre i klassen min nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå