TettSpaden Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Hei jeg skal sette sammen en maskin for en kompis av meg og trenger litt hjelp, jeg har aldri satt i sammen en intel maskin før så... Billigst mulig, og stabiliteten er også viktig, sånn som prisen er på intel cpu ser det ut som celeron blir alternativet, ser en 2ghz celeron koster ca 1000kr, åssen yter den i forhold til en vanlig pentium 4?, er det slik å forstå at celeron ikke passer på samme hovedkort som en vanlig p4`? takker for hjelp Lenke til kommentar
shebban Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 IKKE kjøp celeron. En cellron som var klokket til 3ghz var tregere en en vanlig 4p 1,6. Sier jo litt:) Du får jo 1,6 til 1250,-. Pluss at p4 nw er meget overklokkings vennelige. 1,6 skal gå fint på 2,4ghz. celleron skal passe på 478 hovedkort. [ Denne Melding var redigert av: shebban på 2002-10-26 09:58 ] Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Nå har jeg ikke egenerfaring med nyere Celeron, men ytelsen er stort sett ganske dårlig (sjekk http://www.tomshardware.com). Dersom du ikke vil legge ut cash for P4, burde du gå for AMD, mye mere ytelse for pengene... Andy Lenke til kommentar
kindings Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 En P4 1,8 GHz bosed koster omtrent 1500.-(denne kjører du lett over 2GHz uten mye dill med varmeutvikling etc), det er et mye bedre kjøp enn en Celeron 2Ghz til 1000.-. Førstnevnte yter betraktelig bedre. Bare pass på at det er Northwood han kjøper, det er ganske stor forskjell i ytelse mellom den og Willamette. Sammen med et MSI HK med 845PE til ca 1000.- burde han få til en relativt billig PC. Dersom du bruker prisguiden kan du finne den butikken som leverer begge 2 til lavest pris, det svarer seg å kjøpe alt fra 1 butikk, med mindre prisforskjellene er ekstreme. Multicom selger P4 billig, men uten kjøler. Boxed kjøleren på P4 er rolig og funker fint til OC(1,8 går fint på 2,4 med denne), så å kjøpe den bulk uten kjøler er egentlig bare dumt dersom du ikke har vannblokk eller annen ekstremkjøler i bakhodet. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 26. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2002 ok.. da glemmer jeg celeron, amd er heller ikke aktuelt siden han absolutt ikke vil ha det. ok.. så alle p4 passer samme hovedkortet da? den på 1,6 er jo en overståelig pris, hva slags minne og hovedkort bør jeg kombinere med? har hørt mye bra om 845pe eller hva de heter, og 256mb ram er nok... men hva velger jeg? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Det etterhvert litt gamle P4s533 er et godt kjøp prismessig sett. I og med at det faktisk ikke er av det aller nyeste, skal det være mulig å få dette under tusenlappen. Da får du med innebygd lan, 6-kanals lyd og ekstra usb-porter (4 tilsammen). En floppykabel samt to ATA-kabler følger også med. Kortet formelig oser av kvalitet, og er greit egnet til overklokking av 400 mhz fsb P4. Kortet er ideelt hvis du vil nøye deg med å øke fsb fra 100 til 133 mhz, da vil du ha muligheter til å kjøre PCI/AGP og minne på specs. Det medfører for en 1.6A 2128 mhz og for 1.8A 2400 mhz. Må legge til at for disse prosessorene er dette moderat overklokking med original kjøler forutsatt at det er skikkelig gjennomtrekk i kabinettet. Sats på PC2700 ram. Ellers kan det vel hende at noen sitter med rester av Abit SD7, som også er et greit kort, men dette er vel litt eldre selv om det er (tror jeg) basert på samme brikkesett. Asuskortet er mye stivere og virker mer solid, så jeg ville vel gått for dette. Sjekk http://www.slapps.com for tester på disse kortene. Denne siden har lurt meg til å bygge til noen få på disse hovedkortene, forøvrig med godt resultat. Forresten kan man jo lure på om Byggeren burde fått noen sponsormidler fra forhandlerne, har nemlig inntrykk av at det er blitt solgt en bra haug med hardware på grunn av at folk har tittet innom på siden hans... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Fra PSDATA MICROSTAR Mainboard S478 Intel 845PE ATX Audio USB 2.0 UDMA100 533FSB, 845PE MAX2 989 APACER Memory 256MB PC-333 DDR PC2700 Original, 256MB PC-333 715 INTEL CPU Pentium 4 S-478 1.8GHz 400MHz 512K 13u Boxed, BX80532PC1800D 1465 Sum 3169,- Da socket 423 for P4 vel mer eller mindre er faset ut er det kun FSB som kan skape problemer. Kjøper du en 533 FSB versjon av P4 trenger du et HK som støttert dette. Dagens P4 bruker Socket 478. Det finnes 256 MB cache utgaver(willamette) der ute av P4 under 2GHz, pass på at du _ikke_ får en av disse. Resten regner jeg med du klarer å finne selv, da det ikke er noe spes skjermkort etc for P4. Burde bli et bra og billig system. 1.6GHz versjonen til 1295(eller noe sånt) var bulk, med kjøler vil du være oppe i 1465.-++ uansett, da løse kvalitets kjølere til P4 koster det samme for AMD, 3-400.-++. Dette oppsettet(over) burde også ha muligheter for 2,4GHz+. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 26. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2002 ok :smile: takker for hjelp, oppsettet fra psdata ser meget greit ut :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå