Reggie Regis Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Jeg skal klone operativsystemet på en vanlig PATA disk over til en SATA disk. Når man kloner operativsystemet til en annen disk er det vanlig at boot.ini må endres. Hvordan skal boot.ini se ut dersom den skal boote fra SATA kontakt 1? Slik ser den ut før kloning: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn (Jeg ønsker å fikse boot.ini uten å kjøre repair fra cd.) Endret 29. august 2006 av Reggie Regis Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 (endret) I og med at jeg på hovedkortet har to PATA kontakter (= 4 disker) der første disk er rdisk(0) blir det da slik at første SATA kontakt blir rdisk(4)? Tilsvarende rdisk(0)=Primary IDE master rdisk(1)=Primary IDE slave rdisk(2)=Secondary IDE master rdisk(3)=Secondary IDE slave rdisk(4)=Første SATA disk rdisk(5)=Andre SATA disk Eller er det slik at ATA disken vil legge seg forran og bli rdisk(0)? Jeg har hovedkort ASUS A7V-600-X. Noen hovedkort har det slik at man kan bruke enten Primary IDE eller SATA kontaktene og ikke begge samtidig. Da vil det vel bli større sansynlighet for at disken på første SATA kontakt blir rdisk(0). Jeg vet ikke om det er tilfellet for dette hovedkortet. Er det slik at sata kontrolleren blir kontroller nummer 2? slik at man må sette multi til multi(1) i stedet for multi(0) ? Er det fare for at sata kontrolleren blir gjenkjent som SCSI slik at man må sette SCSI(0) i stedet for multi(0)? Endret 30. august 2006 av Reggie Regis Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Er det noe i veien for å prøve seg frem ved å legge inn flere alternativer i boot.ini? Feks: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(4)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect multi(1)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect Endret 30. august 2006 av Reggie Regis Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 ... Når man kloner operativsystemet til en annen disk er det vanlig at boot.ini må endres.6767739[/snapback] Det har jeg aldri opplevd. Nå vet ikke jeg noe særlig om boot.ini, har bare en vag ide om at den brukes av bootmanager hvis du har flere OS installert (noe jeg ikke har). Men jeg har sett at det står multi(0) uansett om det er PATA eller SATA. Og det er jo ingen problem å flytte en PATA disk fra Primary til Secondary, det booter like uproblematisk. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Det har jeg aldri opplevd. I såfall har du sansynligvis alltid hatt bootpartisjonen på disk 0, partisjon 1. Multi og disk trenger man ikke stille på, det er bare rdisk og evt. partisjon. Legger man XP på den første partisjonen er det bare rdisk igjen, den kan være 0 - 7. Du bør legge inn i beskrivelsen hva som er hva, hvis ikke blir det knot å huske hva du har prøvd: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional disk 0" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional disk 1" /fastdetect osv... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Har alltid partisjon 1, det er riktig. Men hva er definert som disk 0? Hvis jeg har bare SATA disker så er bootdisken Disk 0 i Disk Management. Hvis jeg så setter inn en PATA disk så blir den Disk 0, og SATA bootddisken min er nå Disk 1. Men boot.ini er uforandret, rdisk(0) Så da ser det ut som at boot.ini ikke har noen betydning når man ikke har en bootmanager? Det er bare BIOS som bestemmer hvilken disk som skal boote. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Man har alltid bootmanager, den er bare ikke synlig i utgangspunktet. Nummereringen i Disk Mangement er ikke relatert til nummereringen som brukes av boot.ini. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Har alltid partisjon 1, det er riktig. Men hva er definert som disk 0?Hvis jeg har bare SATA disker så er bootdisken Disk 0 i Disk Management. Hvis jeg så setter inn en PATA disk så blir den Disk 0, og SATA bootddisken min er nå Disk 1. Men boot.ini er uforandret, rdisk(0) Så da ser det ut som at boot.ini ikke har noen betydning når man ikke har en bootmanager? Det er bare BIOS som bestemmer hvilken disk som skal boote. 6771459[/snapback] Det er riktig det . Boot ini er redirigering til ANNEN boot disk enn den som bios er satt til å boote fra . (den booter alltid på nye bioser siden du kontrollerer hvilken disk , kontra gamle dagers bios da BIOS alltid bootet fra den 1'ste den så. Hvis du får opp boot menyen har jo disken(satt i bios) allerede bootet opp med sin MBR. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Booting er jo en to-trinns prosess. Først er det BIOS som velger en disk og booter MBR. Så skal det bootes en partisjon. Kan vi da si det slik at bootmanger vanligvis ikke er i bruk, det er den aktive partisjonen som velges (akkurat som i 'gamle dager'). Hvis man har aktivert bootmanager så leser den boot.ini og kan da boote en annen partisjon, som da eventuellt kan befinne seg på en annen disk. Da spiller det ingen rolle hvilken partisjon som er aktiv. Edit: det må være noe feil i det resonnementet. Standard MBR vil alltid laste bootkode fra den aktive partisjonen. Da må det være noe i denne koden som instruerer NTLDR til å vise bootmeny eller ikke? Edit 2: fant det. http://www.geocities.com/asoke_dasgupta/boot-xp.html If BOOT.INI contains entries for more than one operating system NTDLR will stop the boot sequence at this point, display a menu of choices Det står også at man kan klare seg uten boot.ini. If the file BOOT.INI is not found in the root directory NTDLR will continue the boot sequence and attempt to load XP from the first partition of the first disk, typically C:\. Endret 31. august 2006 av hårek Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Da må det være noe i denne koden som instruerer NTLDR til å vise bootmeny eller ikke Boot meny vises kun med mere enn "en" entry under [operating systems ] eller hvis denne er ulik fra Default= Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jepp, det var det jeg fant under 'Edit 2' over. Men skal vi da tro at rdisk() i boot.ini ikke har noen betydning når det er bare ett entry? At den da bare booter aktiv partisjon uansett. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Høres ut som den bare finner OSet hvis det ligger på disk 1, partisjon 1. Jeg har opplevd at disknummereringen har forskjøvet seg bare av å ha en bootbar DVD i brenneren, og også ved å koble harddisker til SiL-kontrolleren på hovedkortet. Da får jeg beskjed om at ikke den får lastet nt kernel eller noe sånt. Har lagt inn en haug med alternativer i boot.ini, og så da er det bare å begynne å prøve seg fram. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Nei linjen : [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /execute /fastdetect Blir brukt uansett siden der er alle oppstarts parametere som forwardes til kernel, eks diskno+partisjons nr/fastdetect/execute/NoExecute/noGUI/ osv. Lenke til kommentar
Reggie Regis Skrevet 30. september 2006 Forfatter Del Skrevet 30. september 2006 Kommer med løsningen for mitt vedkommede på første post i denne tråden, etter å ha forsøkt meg frem. Da disken stod på IDE kontrolleren: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS Når disken klones til disk på SATA kontrolleren er SATA disken fremdeles første disk, men nå riktig nok på SATA kontrolleren. SATA kontrolleren ble i bios satt til å boote først. Dermed forblir instilligene de samme: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS Om den hadde fått annet disknummer om man hadde latt bios først forsøke å boote fra IDE kontrolleren slik at den hadde funnet disker der før den leter videre på SATA kontrolleren vites ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå