pax1 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 I forbindelse med at jeg skal bygge en ny PC ønsker jeg å spørre hva som er "stille" og "stille nok"?.. Det er jo ganske subjektive begreper, men likevel.. sikkert mange smarte folk her som kan gi litt tips. Min nåværende maskin som snart skal pensjoneres er i et Thermaltake Xaser-II kabinett... dette er det vel. Viftene her er spesifisert til 21dB (såkalt "silent fans"), i utgangspunktet 3, men i min sitter det vel 5.. 2 foran, to bak og en på siden. Uansett, jeg syns ikke dette er veldig "stille"...tvert imot. Så neste kabinett skal være en god del "stillere".. hva nå enn det betyr... og her trenger jeg hjelp. Så i en annen tråd her, om noen vifter fra silenex, listet til henholdsvis 11 og 14dB. Så vidt jeg husker, er vel dB-skalaen logaritmisk, men uansett.. vil 11dB være vesentlig mer stille en 21dB som sitter i mitt gamle kabinett? Er det "stor" forskjell på 11 og 14dB?. Hva er "stille nok"? Alle svar, tips og tanker velkomne. På forhånd takk. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Tallene oppgitt av produsenten er ikke verd bittene det er lagret med. 11, 14, 16, 21, 28 osv kan nesten ikke sammenlignes fordi det er ingen standardisert måte å måle støyen og den ene kan være målt fra 10cm mens en annen kan være målt fra 100cm, så produsenten kan rett og slett skrive hva de vil. Thermaltake og SilenX er to produsenter jeg mener er verstinger på akkurat dette og du kan f.eks lese hva Microplex har å si om dette: NB: Vi gjør oppmerksom på at reellt støynivå på SilenX-viftene dessverre ligger et godt stykke over det produsenten oppgir. Jeg går ut fra RPM som jeg sammenligner direkte mellom modeller fordi bla denne testen utført av ATW sier at dette fungerer og fordi det ikke er noe bedre å sammenligne. Det som også kan være greit å sammenligen er CFM og RPM innenfor en modell. Papst f.eks har tall som tilsier et nesten linært forhold mellom de på ~58 * 10^-3 kubikkmeter i timen pr omdreining mens andre merker ofte har veldig varierende forhold mellom RPM og CFM innen en serie, noe som hvertfall får meg til å lure. Så mine tips er å kjøpe ut fra RPM og pris. De aller billigeste akrylviftene til 30,- kan det selvsagt være greit å ligge unna, men MIST sine til ~100,- skal være av god kvalitet og jeg har selv god erfaring med ADDA-viftene Databutikken.com selger til omtrent samme pris. For min del er ~800 RPM på 120x25 mm "stille". Zalman 7000B på det laveste kvalifiserer også nettopp som det, mens 1600 RPM Papst bråker altfor mye, TT Tsunami bråker for mye og AC sine silencers også bråker altfor mye bare for å ha noe å sammenligne med. Endret 29. august 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Vel... tok jobben med å skru fra hverandre kabinettet og gå gjennom komponent for komponent... En stor synder var CPU-viften, en svær sak som var stilt inn på max styrke. Zalman ringer en bjelle (begynner å bli noen år siden jeg bygde denne nå) - svær sak som sitter på en arm. Uansett.. det sitter en liten sort boks med en justerings-skrue, så jeg stilte den ned og noe av "ulingen" ble borte. Absolutt et skritt i riktig retning. Men det er fremdeles tydelig hørbar hviftestøy. Skjermkortet (et gammelt R9700 Pro) og strømforsyning (Enermax) lager nok litt, men jeg tror hovedsaklig det er de 3 kabinett-viftene som lager støy nå.... Så vidt jeg kan se støtter ikke kabinettet mitt noen måte å styre tempo på kabinett-viftene. Det er en løsning for CPU-vifta, men den bruker jeg ikke uansett.. benytter bare den boksen som sitter som en del av Zalman-løsningen. I følge produktspesifikasjonen er det 80x80x25mm vifter som sitter i den (og som dermed nok kjører på 2050 RPM slik det er oppgitt), så jeg tror jeg skal følge ditt råd å kjøpe noen vifter som på "vanlig" power-supply strøm går en del langsommere. Jeg har uansett ikke noe overklokket system, så forhåpentligvis vil det gå bra. Eller kanskje jeg burde kikke på et viftestyrings-system i stedet.. for de eksisterende viftene... Hmm... Dette kabinettet skal som sagt pensjoneres som primær-kabinett, men vil vel leve litt til som filserver etc etc... så.. Uansett, takk igjen for tipsene Endret 30. august 2006 av pax1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 En lett måte å stille ned hastigheten på vifter uten å måtte kjøpe en dyr viftekontroller er å kjøre de på enten syv eller fem volt, som du kan gjøre direkte ut av en molex. http://www.cpemma.co.uk/7volt.html For å få 5 volt kobler du bare pluss på 5V (rød) i stedet for 12V (gul) og lar minus være koblet til jord (svart). Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 En lett måte å stille ned hastigheten på vifter uten å måtte kjøpe en dyr viftekontroller er å kjøre de på enten syv eller fem volt, som du kan gjøre direkte ut av en molex. http://www.cpemma.co.uk/7volt.html For å få 5 volt kobler du bare pluss på 5V (rød) i stedet for 12V (gul) og lar minus være koblet til jord (svart). 6772269[/snapback] Tusen takk - det er jo et kjempetips. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Da er det testet. Koblet om slik at det gir 7 volt.. merkbar forskjell, syns jeg... Lurer på om jeg skal sjekke mulighet for viftestyring på grafikk-kort (R9700 Pro fra en del år tilbake) og Power-supply (Enermax). Andre gode tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå