Gå til innhold

Passende hk til brannmur

stigfjel

Anbefalte innlegg

I går skjedde det noe trist. Hovedkort + prosessor på brannmurboksen tok kvelden. Og det var veldig synd, fordi hovedkortet passet perfekt til mitt bruk, altså til brannmur. Prosessoren var en P4 630 3.0 GHz (Prescott-2M kjerne). Hovedkortet var et MSI 925X NEO Platinum, kjøpt som demovare til en svært billig penge. Det passet fordi det hadde to nettverkskontrollere, en 10/100 Mbps PHY kontroller fra Intel og en PCI-E Gbps kontroller fra Broadcom, pluss sørsiden ICH6R. For FreeBSD, operativsystemet jeg SKAL bruke (ikke kom med noen diskusjon om valg av OS, det er bestemt) var dette ideelt. Får jeg returen innvilget, vil jeg garantert ikke få et nytt slikt kort tilbake, har pratet med nettbutikken. Har tenkt litt på Pentium D med Presler-kjerne, da disse er blitt svært prisgunstige, og jeg ikke ser behovet for Core2 Duo til dette bruket. Så nå ser jeg etter et hk som tilfredsstiller følgende krav:

Intel chipset (best kompabilitet og ytelse på Intel-plattformen)

2 nettverkskontrollere

Sørside ikke nyere enn ICH7R (ICH8R er inkompatibel med FreeBSD i dette øyeblikk)

DDR2

Når det gjelder nettverkskontrollerne, så må den ene kontrolleren være Gbps, kontrollere. PCI-E baserte kontrollere er foretrukket, og produsentene må være en av følgende: Intel, 3Com eller Broadcom. Dette fordi at disse 3 lager kort med meget høy kvalitet, men også fordi at kontrollere fra disse 3 produsentene er svært kompatible, kan brukes i de fleste OS. Blir svært glad for tips til hk som tilfredsstiller disse krav.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, godt forslag. Men 925X chipsettet støtter ikke Pentium D, så da er jeg like langt. Dessuten, det er det hovedkortet jeg har hatt fra før. Og det hovedkortet støtter ikke engang de bedre Cedar Mill prosessorene, kun stekepannene Prescott, som jeg vil bort i fra.

@Solafald: Linjen er på 100 Mbps, så jeg trenger nok prosesseringskraft og nettverkskontrollere av kvalitet og kompabilitet. Gode brannmur-bokser (dedikerte) ligger på ca 4000-5000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...